Foderallergi
Jag har två ragdolls som har ätit RC Persian kitten 32 men bytte sedan till RC Maine coon kitten 36.Jag bytte pga att den större skulle få mer att tugga på då han har lite dåliga tänder.
Den större 1,5 år har fått foderallergi och jag tror det är MC fodret eftersom han fått det nu.Jag köpte då ett allergifoder hos veterinären men det ratar han och den mindre kissen kräks upp det.
Hur ska jag göra,törs jag gå tillbaka till RC Persian? Det har han ätit längst och hade inget problem av det.
Blir så orolig då han tunnat ut och tappat päls samt kliar sig bra ofta.Vill bara komma tillrätta med problemet snabbt.
Hur märkte du att det är foderallergi? Plitor i nacken som kliar?
Jag misstänker att min ragdoll även fått det, 1,5 även han och ätit royal canin (dock steralized). Oftast vad jag läst, beror det på proteinet i fodret, alla RC innehåller fågel som jag sett? Utesluta det är jag inne på. Jag har bytt till oxkött och plitorna/kliet som min katt ha har minskat dock inte borta, bara gått knappt en vecka. Dock gillar han inte sin nya mat (whiskas som jag köpte provisoriskt för att testa) även fått blöttmat men självklart har han blivit dålig i magen på kuppen! Har inte den blekaste vad jag ska köpa heller! Såg att både RC och Hills allergimat innehåller fågel..
Vad finns det för torrfoder som är fågelfritt??!!
Här är den tråden jag skapade:
http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4e856225d4ebea1475010be8-hudproblem#discussions-2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag märkte det på plitor i nacken men jag trodde ju först att det var den mindre katten som varit och nafsat på honom.Sedan har han gått ner 400gr i vikt och pälsen är väldigt urtunnad.
Jag tror inte vi har mjällkvalster då jag inte ser något mjäll i hårbotten. Och den andra katten är helt ok
Jag köpte RC Hypoallergenic hos vet och det innehåller hydralyserad fågel lever (vad det nu är) Men det funkar ju inte om han inte vill äta och den andra kräks.Han har alltid varit väldigt petig i maten så detta blir inte lätt.
Prova Boniza´s torrfoder o blötmat,
hur gammal är den lilla ragdollen???
#3 låter precis som min, knappt värt att testa RC allergifoder då, min är också väldigt kräsen… #4 vad innehåller det? Finns och köpa?
Jag är rädd att det inte hjälper att gå tillbaka till RC Persian. Alla RC fodren innehåller nästan samma saker. I MC kitten finns äggpulver som inte finns i Persian, så om det skulle vara just det han reagerar emot så kan det förstås hjälpa.
Jag kan rekommendera Hill's z/d om du vill byta till ett allergifoder. Mina katter äter det med god aptit. Tyvärr rekommenderas det inte för kattungar, så om din andra katt är mycket ung så bör du se till att den äter nåt annat också.
Den lille är 7 mån så z/d passade inte för honom.Jag vill försöka ge dom samma foder då det blir så krångligt att dela upp dom.
Båda är kastrerade men den lille är rund och den store är tanig.
Man undrar ju varför det kom nu när han har ätit Persian i över ett år.Han var lagom i hullet och mycket och fin päls innan MC fodret.
När katter får allergi så är det oftast mot nånting som de ätit länge. Det finns inte så mycket att välja på om du inte vill använda ett allergifoder, om du vill ge torrfoder. Du kan t.ex prova James Wellbeloved, många allergiska katter tål det, sen finns det Almo Nature som inte innehåller så många ingredienser heller.
Även om det blir krångligt att dela upp dem så blir det ännu värre om den stores allergi försvåras
Du kan ju ha z/d framme hela tiden, men ge den lille möjlighet att äta annat foder när du har dem under uppsikt.
Naturligtvis kan du gå tillbaka till Persian och testa det först, om du vill.
Och jag skulle nog ta katten till veterinär och kolla upp honom om du inte gjort det. Pga plitorna, viktnedgången och den försämrade pälsen. Det kan ligga nåt annat bakom också. Min allergiska katt gick inte ned i vikt och hon hade jättetjock och bra päls.
*5
finns att köpa på huveröd, dom kör hem det, även Hills torrfoder,
Jag har i samråd med veterinären börjat så här, Om han skulle gå ner ytterliggare i vikt eller att det tillkommer något så ska han undersökas naturligtvis.
Han är pigg och leker i övrigt och han har fortfarande en glansig päls. (kan ju bero på sommaren att han har fällt ur) Han har aldrig varit mullig och har han dessutom vuxit nu så blir han ju tanigare men han ska ju absolut inte tappa i vikt.
Om inte denna maten funkar går jag över på z/d och stödfodrar den lille i ensamhet. Går inte den maten får vi fundera en vända till.
z/d sa hon fanns bara i en förpackning och den var liten tyckte jag.
Jag har fått lära mig att många katter ej tål fisk o varför inte ge Mjau blötmat istället? Det brukar rekomenderas.
Man kan ge Mjau blötmat om man har så tur att katten inte är allergisk mot nåt av de köttslag som maten innehåller. Men Mjau passar inte som eliminationsdiet pga att det innehåller så många olika slags kött.
Ska man ta reda på vad katten är allergisk mot ska man ge en eliminationsdiet i minst 8 veckor. Om besvären då försvunnit så ger man ETT protein till i taget, och reagerar katten på det så backar man och går tillbaka till allergifodret igen och försöker med ett annat protein när katten blivit bra igen. En lång och utdragen procedur. Och viktigt att tänka på är att katten inte ska äta nånting annat - inga smakbitar!
Om man är relativt säker på vad det inte är katten tål så kan man naturligtvis göra så också att man provar att utesluta foder som innehåller just det och ge annat vanligt foder. Problemet är dock att katten kan vara allergisk mot flera olika sorter.
Jag tycker det kräver mer koll om man ger blötmat, jag vill ha ett torrfoder som alltid kan stå framme och katten äter när den behöver. Därimot har jag gett blötmat som godis.
Idag var jag och pratade med veterinär, utan katt, jag har ju plockat bort maten, den vanliga som jag misstänker att han fått allergi mot sen några dagar tillbaka. Plitorna har minskat men katten har ju självklart svält sig själv och inte ätit den maten som stått framme. Vet. föreslog att jag skulle testa allergifoder, blev RC. Fick några gratispåsar över helgen för att se om han äter det. Han tyckte det va gott tror jag:) Eller om han bara åt för att han var hungrig? En gratispåse på 50g slank ner illa kvickt iallafall! Hoppas nu att det är så här enkelt och jag kan ge honnom den maten, och att han äter den och mår bra.
TS - uppdatera gärna hur det går för dig!
Katterna har börjat äta maten och nu verkar det fungera bra, ingen som kräks och ingen som matvägrar 
Håller tummarna för att det håller i sig och att klådan och plitorna försvinner.

Börja barfa då vet du vad du ger till katten, plus för tänderna med!