Vad är grejen!?
Min uppfattaning av kattutställningar är nästintill bara positiv. Dock med vissa undantag då gäller utställare med "attityd".
Jag ställde ut vår katt på utställningen i Lund, hon fick sitt första CAC och allt gick jättebra. Hon tog det med ro och sov för det mesta.
Men över till det här med utställarna som inte verkar ha ngt liv då dem känner att dem måste kasta onödiga blickar på en, peka på min katt och viska saker till varandra (jag antar att det inte är ngt snällt)
När jag var på väg in efter att ha varit ute, kom dessa mot mig, givetvis höll jag upp dörren, men inget tack utan bara "onödiga blickar" än en gång.
Vi är väl där för att katterna ska bli bedömda??, för mig är det ingen tävling och för mig är min katt det finaste, och så tycker säkert alla om sina egna katter :-)
Men jag blir bara så trött på människor som tar detta som om det vore på liv o död och måste racka ner på andra.
Glömmer dem att det är djur?
//A :)
Grattis till CAC 
Hemsida www.amadeusdolls.se
Har aldrig varit på utställning så jag har ingen erfarenhet i ämnet men det låter ju som gammal hederlig svartsjuka eller missunnsamhet? Kom inte hit med din vackra katt och tro att du är bättre än oss, eller nått ; ) Såna människor kan man inte lägga sin tid och energi på. Otroligt fin tjej!
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag endast erfarenhet från hæstutstællnigar dær det ibland ær likadant!
Dær ær det viskande bakom ryggar och fula blickar. "HUr kunde den dær hæsten få så bra poæng, den ær ju tjock och se hur den rør sig, hur kan man ens vilja stælla ut den?!" Och så får hæsten bættre poæng æn deras egna.
Det enda jag skulle gøra ær faktiskt att ignorera deras dåliga attityd! Håll upp dørren, le och sæg varsegod. Visa att du ær en trevlig mænniska som vet hur man ska bete sig! Låt inte dom få dig på dåligt humør, man træffar tyværr alltid mænniskor någonstans som ær missunsamma och otrevliga.
Utstællningar ær ju något som du inte kan træna något infør (om man jæmfør med ex sport) utan det ær ju gener som bestæmt hur katten/hæsten/hundern ser ut. Visst kan man fixa pælsen och se till att katten ær i det bæsta skicket men du kan inte direkt gøra något så svansen blir 2 cm længre. Hos vissa mænniskor svider detta nog lite extra, att det faktiskt finns katter som ær finare (i domarens øgon!!) och det ær inget de kan gøra åt det faktum. Då ær det lætt att ta till fula ord, før du har minsann en fin katt men du ska inte komma o tro att du ær något!!
Nej fortsætt som du gjorde på utstællningen! Det ær deras førlust och inte din!
Har bara ställt ut några gånger men håller helt med om att det finns några som tar det på blodigt allvar och om man säger att deras katter är söta blänger de bara. Jag blir jätteglad när folk kommenterar mina katter. Som tur är så är de allra flesta helt underbara kattutställare.
Vad tråkigt att du upplevt det så.
Jag tycker själv det är jättekul att ställa ut och tycker de flesta är supertrevliga
vi hejar fram varandra och gråter av lycka ihop när det går bra. Men visst finns det undantag, men de människorna finns nog överallt i vårt samhälle..
Pröva igen att ställa ut så kanske du träffar på trevliga människor.
Lycka till//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tråkigt att du blivit så dåligt bemött…
Din katt ser jättefin ut - och vilken underbar liten delad bläs den har! <3
Hoppas du träffar på trevligare utställare nästa gång!
Jag har ställt ut i 15 år, och de många som är avundsjuka, men som *5 säger är rätt.
fin katt,,
/eva/jag har kattungar/
Jag håller med nr 5 här ovan.
Jag ställer ut många gånger per år, och jag har inte samma upplevelse som du säger dig ha från din första utställning. Även jag är ny inom rasen ragdoll, men har inte märkt av sånt som du beskriver ovan.
Vi ställer ut ofta och mycket, och visst finns det en del konkurrens utställare emellan, det är ju faktiskt ett tävlingsmoment också, tex om man är flera om samma cert, eller i BIV och NOM uttagningar. Men jag tycker så gott som alla är trevliga och artiga och grattar varandra till tagna cert, NOM och BIVar tex.
Sen visst, det finns en del surkartar som kilar iväg snabbt och med arga steg ifall inte just deras katt går segrande ur, men de är nog lätträknade och jag har aldrig sett det som något problem, utan det är väl bara och strunta i?
Tror faktiskt att det kan bero lite på vilket synsätt man har på sina med-utställare också, hur man upplever stämningen på utställningar. Du till exempel, utgår från att de säger saker som inte är snälla och viskar och pekar på din katt i negativ bemärkelse. Tänk om det är precis tvärtom? Att de tisslar till varandra, kolla in den där snygga honan, hon kommer säkert gå långt idag?
Jag tror att du läser in för mycket egna tolkningar av hur "folk" tänker och förutsätter att de männskorna inte verkar ha något liv och kastar onödiga blickar… Kanske uppfattades även du som kastade onödiga blickar, vad det nu innebär, med tanke på hur mycket du hann tolka in av din med-utställares agerande. Du kanske inte heller såg ut som den muntraste av utställare på banan?
Men jag tror, att om själv försöker vara glad och positiv på utställning, glädjas med andra och låta andra glädjas med dina resultat, så är det verkligen jättekul med kattutställningar. Sen är det klart att alla inte klickar med alla, men man ska låta alla få ta sin plats och vara som de är, oavsett om man klickar med dom som person och blir goda vänner eller inte. Det finns ju ibland tydliga grupperingar/samarbeten inom olika raser, men det är ingenting som jag sätter någon vikt vid, utan jag är kompis och pratar med dem som jag personligen lär känna.
Hoppas du fortsätter ställa ut, och att du tycker det är lika trevligt som vi tycker! Bemöta andra som man själv vill bli bemött är ett bra tips tycker jag.
Håller med 5# & 8#. Har inte ställt ut själv ännu men däremot har jag varit på några utställningar och träffat en del trevliga människor. Tycker att det är jätteroligt att träffa så vackra katter och prata med olika personer precis om katter. Man får massor med intressant info & tips. Sedan har jag fått väldigt bra feedback av olika uppfödare så jag funderar på att prova och ställa ut min Tsutey. Får väl se om det blir av. Oavsett om jag ställer ut eller inte kommer jag att fortsätta gå på utställningar pga att det är kul.
// LD
Jag håller med alla! :) Kul att många svarade.
Jag gillar kattuställningarna också, samt alla de TREVLIGA människorna som är där. Det är alltid lika kul när man får en trevlig "granne" att snacka med samt alla andra uppfödare :)
Just det här med de bittra människorna som jag stötte på nu är inte lika kul, jag försökte vara trevlig för det var ju bara mina andra utställning med Lima.
Det är intressant att se alla de andra vackra katterna och som #3 sa, man kan ju bara fixa till sin katt med päls o så, genetiken o allt de där kan man ju inte ändra på :) men som sagt, överlag så är det bara väldigt trevligt och dem som tar de på blodigaste allvar borde nog tänka över en extra gång - det är en kattutställning, inte en kamp om ett nobelpris ;)
ser fram emot nästa utställning, dock lär de bli om ett halvår, tidigast. Då det blir lite långt o fara från skåne på de andra … när så mkt skall klaffas ;)
tack för alla svar och fina komplimanger…. ligger här i soffan med en katt som jag tror har börjat löpa…IGEN …haha :)
jobbigt.
//A :)