Narkos, kastration, återhämtning?
Jag har några frågor kring hur ni upplevde era katters postoperativa tillstånd.. hur fort ni tyckte att de återhämtade sig osv.
Vår hankatt Nelson, 4 månader, kastrerades i torsdags på förmiddagen, och operationen gick bra. Han fick en halv dos narkosmedel enligt veterinären mot vad en vuxen katt normalt får.
Som väntat var han vinglig och trött i flera timmar efter operationen men vi tycker att han, idag lördag, är mycket lugnare och pratar mindre än vad han brukar göra. Sover mycket mer. Visst busar han fortfarande, är lekfull osv, men han leker inte mer än några minuter åt gången (jämfört med minst 20-30 minuter innan han opererades) och vill helst ligga och ta det lugnt.
Han har definitivt blivit mer "mammig" och "pappig", letar efter oss direkt om han märker att vi inte är i samma rum. Det gjorde han innan också men nu verkar han reagera blixtsnabbt om han hör att vi t ex är i köket. Försäkrar sig om att vi är nära innan han sluter ögonen inför en tupplur.
Hans gång är gungig och han guppar upp och ner med huvudet när han går men det beror nog på att han har en stor tratt på sig. Operationssåret ser fint ut, inga läckage eller tecken på infektion. Förutom att han har lite bajsfläckar runt anus som är svåra att få bort, så ser han bra ut där nere.
Temperatur i anus: ca 37.6 C.
Äter, dricker och kissar oftare än vanligt!
Igår kissade han minst 5-6 gånger och drack ungefär lika ofta, fast kanske i mindre mängder än vad han brukar.
Jag _tror_ att tratten gör att han känner sig lite obekväm när han ska dricka samt att pungen kanske smärtar så att han inte riktigt kan tömma blåsan helt.
Jag tror knappast att narkosen sitter i fortfarande, men det vore intressant att veta hur era katter mådde/regerade efter ingreppet?
Tack på förhand.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag har inte behövt använda tratt vid kastreringar. Säkert är det den som gör honom lugnare mm…
Hanar, har iochförsig bara kastrerat vuxna. Brukar vara sig själv väldigt snabbt efter kastreringen, kanske extra trötta samma dag, men återställda dagen efter.
Måste ni verklgien ha tratten på honom? Biter han i snittet eller?
#1 Litlamins - Veterinären insisterade på att han skulle ha tratten i en vecka. Jag tror inte att han använde nån speciell operationsmetod som påkallar just trattkravet, men han ville väl vara säker.
Vi tog av tratten idag för att rengöra den (det kom bajs på den) och då var han på väg med huvudet till de nedre regionerna. Väntade inte för att se om han ville bita eller slicka i snittet, utan tratten fick åka på igen…
Nelsons fotodagbok ^^
Jaha… tror det är rätt ovanligt med tratt på hankattkastrering….
Får se ifall nån annan här på forumet har nån erfarenhet och tips om detta…
Själv tror jag inte att det är sån fara ifall han tvättar sig där nu, när det gått några dagar. Iallafall inte enl vår veterinär.
Men jag tror han uppvisar ett helt normalt beteende med mindre lek osv med tanke på tratten. Har nog mera med tratten än kastreringen att göra att ni tycker han är olik sig…
#3 Litlamins - Ja, jag blev också lite förvånad att veterinären ville att Nelson skulle bära tratt i en hel vecka. Jag hade sökt och läst på iFokus att många kattägare inte hade använt tratt postoperativt på sina hanar, trots "öppet snitt" osv. Någon skrev t om att snittet läkte på någon enstaka dag och att tratt aldrig behövdes.
Vad gäller hans beteende, blev vi lite konfunderade eftersom han rimligtvis inte borde ha påverkats av kastreringen i sig (för ung), så det är mycket möjligt att det är tratten som gör att han blir lite osäker och slapp samt att han "ojar" sig lite extra.
Tack för dina tankar och synpunkter!
Nelsons fotodagbok ^^
När jag har behövt tratt så har jag bara haft den på då jag ej kan hålla koll på katten hela tiden för är så jobbigt för dem o matte…
#5 AgnetaB - Jo, det kräver ju 100% uppmärksamhet från vår sida även om tratten tillåts åka av en kort stund. Nelson gjorde bara några tafatta försök att slita av sig tratten i början, men nu verkar han acceptera den på sitt sätt.
Men det ser onekligen obekvämt ut. Han stöter emot nästan allt. :-(
Nelsons fotodagbok ^^
Ser det alltför obekvämt ut finns det uppblåsbara kragar, som jag har hört ska vara bättre. (Dock inte testat dem själv eftersom båda mina Ragdolls var kastrerade vid leverans)
http://www.djurhalsobutiken.se/produkter/tillbehor/rehabilitering?gclid=CLW9_by_6qsCFUXxzAodVVIiKw

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför kastrerade så ung, jag fattar inte, 4 mån??? 12 v kan jag förstå, och 7mån och uppåt.
#7 Maile - tack för länken. Produkten ser mycket bekvämare ut än trattarna! Ska kika närmare på dem och kanske beställa.
Nelsons fotodagbok ^^
#8 raggis22 - Nelson var runt 17 veckor när han kastrerades så så himla ungt är det väl inte?
Edit : jag läste på så mycket jag kunde hitta om tidig kastration innan vi bestämde oss för att Nelson skulle få hamna under skalpellen.
Såvitt jag kunde förstå finns det inga vetenskapliga belägg för att tidiga kastrationer orsakar problem för katten senare i livet. Anledningen till att svenska veterinärer i allmänhet inte utför tidiga kastrationer är helt enkelt brist på svensk forskning kring tidiga kastrationer, samt att det verkar vara av en vana att man gör det när katterna ca 6 månader.
Min veterinär nämnde att en kastrerad hankatt kan komma se lite feminin ut när den är fullt utvecklad, dvs kan komma sakna den typiska muskelmassan man ser hos icke-kasterade hanar, samt få längre ben och lite mindre ansikte, men jag ställer mig undrande om två månader (4 vs 6) verkligen gör nån reell skillnad.
Han sa också att kastrerade katter inte får ställas ut (vet inte om det stämmer, men det låter lite märkligt).
Det som kan vara knivigt med tidiga kastrationer är väl narkossidan i så fall.
Nelsons fotodagbok ^^
#10 Om du går in på sverak.se så hittar du vad som gäller vid utställning. Många katter är kastrerade och de ställs ut.
Angående utseende vid kastrering i ung ålder kan jag inte säga så mycket då jag bara kastrerat vuxna hanar.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Tratt vid hankattskastrering har jag aldrig hört talas om… Inte ens mina honor har behövt tratt. 
Jag tycker att det låter märkligt. Jag har aldrig använd tratt på mina katter efter kastration. Har aldrig haft några helst problem efter kastration heller. Med Tsutey vad jag helt förvånad pga att jag trodde att han skulle vara trött precis efter operationen men tvärtemot. Han sprang och hoppade på stolarna och soffan och jag var så rädd för att såret skulle öppnas men det gjorde det inte. Såret läckte jättesnabb, fortare än jag hade trott det var möjligt. Tsutey kastrerades en fredag och på måndag var jag på jobbet som vanlig. Hade inga problem med bajs eller kiss eller någonting.
Med Balthis hade jag inga problem heller och båda kastrerades när de var ca 15 veckor. Sedan har jag hört att det är viktig var man gör kastrationen. Det är inte alla som är bra på att kastrera katter i tidigt ålder och då kan bli komplikationer. Det är strunt att katter ser femenina ut efter kastrering i tidigt ålder. Balthis är bredd i ansiktet och har inte längre ben än andra katter. Han fyller 3 år nästa vecka. Jag hade kunna tänka mig att ställa ut honom om det inte hade varit på att jag tror att han skulle ogilla det. Däremot funderar jag på att ställa ut Tsutey. Kastrerade katter tävlar i en egen kategori. Kallas Premier.
Du kan läsa mer i länken http://www.spinneriet.se/utstallning_klasser_och_titlar.htm
// LD
*13 jag håller inte med dig.
jag har 2 katter som är kastrat vid 12 v, (mindre huvud och mera kropp). Dom 3 resp 5 år.
Domaren sa till mig, har du kastretad honom tidigt, vad kan säja!!!!!!!!

# 11 amadeusdolls - Det var var veterinären sa, han ville försäkra sig om att vi verkligen ville kastrera Nelson tidigt och radade upp eventuella "biverkningar" som en tidig kastration kan ge. Men vi hade inte tänkt att ställa ut Nelson i vilket fall som helst. ^^
# 12 Rosino # 13 LD - Jag vet inte vilka slutsatser jag ska dra ; å ena sidan kanske det är så att pungsnittet (bara ett snitt är det, såg jag nu och den ser faktiskt färdigläkt ut) läker på 1-2 dagar men å andra sidan är ju kattmunnar, enligt vad jag har läst, fulla med fula bakterier och det är ju inte otänkbart att deras sträva tungor lätt kan riva upp nyläkt hud/kött och introducera bakterier i den. Men det är många som har skrivit på forum att de inte använt tratt. Det hänger kanske på hur mycket och intensivt katten rengör sig?
Intressant att läsa om hur Tsutey blev pigg direkt efter uppvaknandet. Jag är inte det minsta insatt i de pre-operativa förberedelserna, men jag har tyckt mig läsa att en del veterinärer använder väldigt lite narkos och mer lokalbedövning (och andra gör det i olika proportioner).
Veterinären vi anlitade har vi gott förtroende för sedan många år tillbaka (andra djur) och tidiga kastrationer verkade inte vara främmande för honom.
* Kan tillägga att - nu, lördag kväll, har Nelson återfått sin vanliga (busiga och pigga) personlighet! Vet inte om det beror på att han sovit ut ordentligt i ca två dagar eller att narkosmedlen metaboliserats lite senare hos honom än hos andra. Vad gäller frekventare kisseri och vätskeintag, överväger jag att ta och ringa och fråga veterinären om detta.
Innan pratade Nelson som sagt knappt och lät t om lite hes de få gånger han jamade. Men jag förstod det som att veterinären bara använde injektioner, inga rör i luftvägarna eller så. Nu pratar han som vanligt, tjatar om godis och så vidare. :-)
Vad gäller Nelsons fysiska utveckling ska det bli extra intressant att se hur han blir som fullvuxen. :) Redan nu verkar han ha ett ganska litet ansikte, det är ansiktspälsen som gör att han ser lite kraftigare ut än vad han gör tror jag.
Tack för länken!
Nelsons fotodagbok ^^
#13 raggis22 - fast jag undrar om det kan vara så att icke-kastrater också kan utveckla små huvuden och långa ben? Eller är alla icke-kastrathanar kraftiga?
Nelsons fotodagbok ^^
#16 Ska försöka svara på de jag tror
De beror nog på hur snabbt katten mognar. Ragdoll är ju en ras som mognar sent.
Sedan tror jag att de har även med genetiken att göra hur katterna varit längre bak i stamtavlan och hur de sett ut då och vad de ger som är ärftligt till avkommerna till dagens katter.
**Vet dock ej om jag är på rätt spår, men rätta mig då ni som kan de ** 
#17 amadeusdolls - jag tror det ligger mycket i vad du säger. Genetik och mognadshastighet.
Nelsons fotodagbok ^^
18# Skönt att läsa att Nelson mår bra och är som vanligt igen. 
17# Jag också tror att du är på rätt spår när du skriver att genetik och mognadshastighet påverkar individens utveckling.
// LD
En kastrat kan ju får mindre muskler är en fertil hankatt, men inte tycker jag at benstommen ändras. Däremot så har jag sett fler fertila hanar med mer muskelmassa i ansiktet (lite grövre look) än kastrater.
http://www.svidjas.se
#19 LD - igår tog vi av tratten i en halvtimma och han blev helt överlycklig ^^. Kändes verkligen elakt att sätta på tratten igen.
#20 Svidjas - Intressant observation. Det kanske bara är små skillnader som inte går att observera vetenskapligt, men ändå att det existerar såpass skillnader att vi märker det.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag har en tidigt kastrerad hona och jag ser ingen stor skillnad mellan hennes fertila syster och henne forutom att hennes syster ar lite tunnare och raggigare men hon ar ju fertil med kattungar.
Det ar snarare min hona som har en kraftgare benstomme och mer muskelmassa och med 6 kg med bra hull kan jag inte klaga att hon har blivit liten i storlek inte heller kan jag saga att hennes huvud ar speciellt litet jamfort med kroppen men det ar bara min hona det.
Du kan stalla ut kastrerade katter pa utstallningar utan problem.
Medarbetare på matlust
#22 Sophey - jo, men jag tänker mig samtidigt att om man märker något efter en tidig kastrering så gör man kanske det främst på killar.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tycker att den har artikeln ar valdigt intressant, den handlar om tidig kastrering
Medarbetare på matlust
Jag skulle ta bort tratten, jag tycker det låter som om du har en stenålders veterinär…
Åtminstone när ni är hemma och har katten under uppsikt. Helt befängt att ha krage på en hankatt en vecka efter kastrering, om det var en helt normal kastrering vilket jag utgår ifrån att det var?
#24 Sophey - Tack för länken. Den har jag läst. ^^
#25 Rosino -Veterinären förklarade för mig ingreppets tillvägagångssätt : snitta, ta bort testiklarna, gör två (istället för vanliga 1) knutar, lämna snittet öppet. Jag tror det är standard. Snittet är ca 1 cm, något diagonalt över pungpåsen.
Nu har det ju ändå gått 4 dagar så jag har övervägt litegranna att ta bort tratten. Å andra sidan gör Nelson sig rent frenetiskt omedelbart när vi tagit bort tratten och sen vandrar han ner mot de sydligare regionerna. Frun och jag har iaf kommit överens om att ta bort tratten minst en halvtimma /dag och ta bort den helt torsdag morgon.
Det verkar vara ovanligt att man kör på med tratt på hankatter, är detta rekommendationer från veterinärer i allmänhet?
Tillägg - exempel på eftervård enligt Regionsdjursjukhuset:
http://www.regiondjursjukhuset.se/region/info.asp/id/203040
Tratt nämns bara när det gäller honor. Vad gäller hankatt nämns bara utegångsförbud.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tror du lugnt kan ta bort tratten helt redan idag..
klart att han går till de bakre regionerna för att tvätta sig. Sen tror jag inte han kommer att bry sig mer än sin vanliga hygien.
Jag hade inte tratt på mina hanar när de kastrerades och oftast så har jag hört att de gäller honor då de är större ingrepp eller vid komplikationer men de hade väl inte Nelson väll?
#27 amadeusdolls - Mmm..Kanske det. För såret ser helt läkt ut. En annan grej jag tänkt på är att Nelson sitter överallt, även på smutsiga golv (vid entŕedörren) och det borde ju också kunna orsaka infektioner, plus att området kring hans op-snitt inte är något förbjudet område för bakterierna som frodas kring hans anala regioner. Så jag förstår inte heller helt poängen med att ha tratt! Jag uttryckte en viss förvåning till veterinären när han nämnde 1 vecka, men han sa att han hade senast fått in en hund som hade slickat sig på op-såret och blivit infekterad. Så han kanske ville vara extra säker även om risken är liten.
Nelson hade inga komplikationer från såret i alla fall, inga blödningar eller läckage, typiska tecken på infektioner osv.
Det vi märkte var att han drack och kissade oftare och var seg i ett par dagar. Första timmarna gned han lite sitt könsorgan mot golvet, men nu verkar det inte ens klia.
Tack för alla era synpunkter! Det verkar råda konsensus att hankatter inte behöver tratt såvida de inte är extremt fokuserade på att riva sönder det nyläkta såret.
Vi kanske väntar nån dag till. Får diskutera detta med frugan. :-O
Nelsons fotodagbok ^^
Jag har en hund(schäfer) som är avlad efter högtempererade föräldrar och hon är klipsk. Opererade bort en knuta på ena framtassen för ett par år sen .. hade nog 4 trattar på 2 veckor då hon tog sönder dom och till slut kom hon oxå på hur man kan slicka på tassar även med krage.
Tror inte de är så vanligt med en katt som gör så :)
Dock gör hon de bara när hon har tråkigt. De är en hund som ska aktiveras hela tiden för annars hittar hon på egna grejer men ändå världen underbaraste och älskar både valpar o katter :)
#29 amadeusdolls - Jo, hundar är rätt klipska!
Vi har tagit bort tratten helt. Hade tänkt att låta honom vara fri från den nån halvtimma idag, men på ett ögonblick var han därnere och rengjorde sig. Såg inte riktigt om det var pungen eller själva organet han ville rengöra, men nu är det alltså gjort.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag har aldrig haft eller hört någon som har tratt på hane när de kastreras. Det brukar läka så fint ändå.
klart han vill slicka sig…han vill väl kolla läget därnere och se vad som hänt:))
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
# 31 Funhouse - Hehe, listan över alla som inte använder tratt till hanar börjar bli riktigt lång. ^^
Nelson var inte extremt fokuserad på pungdelen, inte mer än vanligt. Skönt.
Nelsons fotodagbok ^^
Sigge kastrerades kring halv nio och när jag hämtade honom kring halv fyra på eftermiddagen så var han superpigg.
Han var väl lite lugnare än vanligt, ville tvätta sig noga men hade ingen tratt.. Dagen efter var han precis som vanligt. :)
www.maliinnordlund.blogg.se

#33 Maliin_N - Låter ju alldeles perfekt. Rena drömmen för alla ägare som fått hem nyopererade barn. :-)
Nelson har fungerat bra utan tratt, han verkar inte vara speciellt fokuserad på könsorganen när han tvättar sig.
Vet inte om kastrationen påverkat hans personlighet, men han har blivit påhittigare /smartare efter operationen! Han vet t ex att vi gärna är med honom när han ska bajsa*, och nu när han märker att vi ogärna går upp när han går upp på morgonen (ungefär 5-6) då går han till vardagsrummet och börjar krafsa i lådan. När vi då går dit, står han och jamar i ett och går därifrån utan att ha kissat (för det gjorde han nån timma innan!). Så, han har kommit på ett bra sätt att dra ur oss ur sängen. :)
* Vi försöker ofta passa honom när han bajsar för han trampar gärna på korven efteråt, och samtidigt vill vi också berömma honom eftersom han alltid väljer lådan för att uträtta sina behov.
Ett litet sidospår angående rengöring Vad gäller små bajsklickar som ibland fastnar kring katters anala regioner, brukar ni tvätta bort dem eller låter ni katterna rengöra sig själva? Vi lät Nelson tvätta sig själv häromdan och det gick väl jättebra, förutom att han smaskade i sig en bajsklick lika stor som en lillfingernagel… :-P
Nelsons fotodagbok ^^
#34 - Ja vi hade tur. Tyvärr gick det inte lika bra för hans kullbror som bor hos mina svärföräldrar. Dom fick åka in akut natten efter kastreringen för en akutoperation. Hans matte vaknade av en skrikande katt och blod i hela sängen, stackars kisse!
Nu mår han bra, det var några veckor sedan, men man blev ju väldigt orolig! Tur att det löste sig i alla fall! :)
www.maliinnordlund.blogg.se

#35 Maliin_N - Oj då.. kan tänka mig chocken och skräcken över att hitta sin bebis blödande mitt i natten. Vilken panik.. skönt att höra att han mår bra nu.
Nelsons fotodagbok ^^
Men min äldste har jag aldrig haft några problem med bajsklick som fastnar i anala regioner däremot har det hänt med Tsutey. Han har så långt hår det back att ibland det fastnar något. Det har blivit bättre nu när han har blivit lite äldre. Jag brukar alltid ta bort bajsklicket och sedan tvättar rumpan tills håret blir ren och fin. Sedan kammar jag så att håret inte blir tovig. Jag fick följande råd från uppfödarna: man kan klippa håret kort runt anala regionen om man inte ska ställa ut katten. Då fastnar inte bajset så lätt. 
// LD
#37 LD - Aha, katterna kanske har olika längd på pälsen där nere, vilket kanske förklarar varför Nelson ofta lämnar spår efter sig. Ända till nyligen tvättade vi honom bara vi såg något brunt kring analen men det kändes lite som att man bestraffade honom bara för att han hade bajsat. :-I
Han kan inte riktigt vänja sig vid analrengöringen, ibland är han ganska lugn men ibland blir han upprörd och det påverkar hans humör inför nästa tarmtömning, då han vet vad som väntar så att säga.
Har funderat på att klippa lite kring analen men det blir ju så fult. :-D
Nelsons fotodagbok ^^