Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1255 ggr
helle70
1

Osäker och lite ny här....

Hej.Helen heter jag och är heeelt ny på denna sajt.Jag har just i dag 3 katter hemma 2 ragdolls och en huskatt (1 ragdoll på foder).Eventuellt så är min ragdollhona My dräktig och nu har jag fått riktigt kalla fötter……känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.Många man läser om och hör är att det är såååååå mycket jobb,stödmatning,förlossning,uppfostran,svindyrt m.m så berätta era upplevelser och erfarenheter så blir jag glad.

För första gången så känner jag lite att hoppas inte mysan är dräktig….jag vill liksom ha det som jag har det just nu ,ja herregud vad ska jag känna….Obestämd

Kramar från lilla mig….

ps jag kommer bara sätta en kull på henne sen ska jag kastrera henne då hon är 5 år och köpte henne som sällskapskatt men vart i kontakt med uppfödaren o fick ok på en kull.

Rosino
0

Varför ska du kastrera henne först när hon är 5 år? Hur gammal är hon nu? Du har alltså en fertil ragdollhane och en fertil hona hemma, för hon är väl inte parad med huskatten?

Och hej förresten Glad

helle70
0

Hej tillbaka GladNej huskatten är kastrerad och Ville (ragdoll) som vi har på foder är inte kastrerad och både my och ville passar varann i matchdatan.Ville är avelshane.My löpte här under några dagar och det var planerat att dom skulle paras men som sagt hört lite för mycket negativt om att få en kull…..Planen var att My skulle löpa senast 20 oktober för att kullen skulle komma under jul ledigheten,men tänk om ungarna föds några dagar innan man är ledig och det behövs stödmatas och så där……så hjääälp är lite smått nervös….

Rosino
0

Ja det är roligt med kattungar men det kräver också mycket, och man bör nog vara beredd på det värsta också för säkerhets skull.

Du måste nog se till att du har möjlighet att vara ledig när förlossningen är beräknad och några dagar innan.

Om du känner att du inte är mogen att ta ansvaret med en kull finns alltid möjligheten att föra henne och kastreras nu så fort som möjligt. Du svarade inte på hur gammal hon är och varför hon ska kastreras först när hon blir 5? Om hon redan nu är rätt gammal så kan det innebära att förlossningen blir svårare.

Denna kommentar har tagits bort.
FunHouse
0

För att lugna dig lite, så kan jag säga att oftast går det bra när honan föder. Men det som spöka till det är ju hennes ålder om hon nu är 5 år och får sin första kull så tror jag att det kan medföra att det är större risker. Det borde uppfödaren av katten vetat, tycker jag.
Själv har jag ingen erfarenhet av hur det är att honan får ungar så sent eller hur höga risker det medfar. Ring en veterinär och fråga är mitt råd.
(Om det nu var så att hon var 5 år eller om vi missförstod det?)

Man måste i allfall ha honan under uppsikt de dagar hon kan tänka sig föda för att finns där till hjälp och ifall något händer. Honor vill sällan vara själva är min erfarenhet. Kansek det finns någon erfaren uppfödare i din närhet som kan finns till stöd för dig?

Uppfödaren till katten kanske kan stötta dig?

Hoppas det löser sig//AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se