Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 5013 ggr
Elliee
0

Förutsättningar för att skaffa katt

Jag har velat ha en katt sedan jag flyttade hemifrån för tre år sedan. Men jag har väntat och velat för att jag varit så osäker på om jag binder upp mig för mycket, om mitt liv verkligen är lämpligt för att ha katt o.s.v.

Men jag är fortfarande så galet kattsugen. Och jag vill gärna ha en ragdoll! De är så  otroligt vackra och jag tilltalas verkligen av deras tillgivna sätt att vara, framförallt då jag tidigare har varit mer av en hundmänniska. Anledningen till att jag tvekat tidigare är att jag gärna vill fortsätta resa någon gång per år, och är rädd för att det ska bli svårt att hitta kattvakt (trots att min bror bor bredvid och har sagt att han gärna stället upp). Sedan åker även jag och sambon bort ca 1 gång i månaden och bor hos hans familjer en helg. Jag har tänkt att det ska bli svårt för katten att ställa om och åka dit, men har förstått att Ragdolls verkar ha lätt för att ställa om och byta miljö, framförallt om man lär den från tidig ålder. Så det kanske inte är ett så stort problem längre…

Nu tvekar jag främst för att jag inte riktigt "vågar" köpa två på en gång (dels är det en stor engångssumma och dels ett stort steg eftersom jag inte haft en katt alls förut). Och en Ragdoll verkar ju inte funka att ha som ensamkatt såvida man inte är hemma mest hela tiden?

Är det någon här som har en ensam Ragdoll och hur funkar det, hur mycket är den ensam? Hur visar sig missnöjet över att vara ensamkatt?

Samtidigt vill jag egentligen inte ha en ensamkatt heller. Skulle ha dåligt samvete över att lämna den. Hur stor skillnad är det att ha två mot en? Kan de gå på samma låda - jag vet inte om det får plats med två lådor i vår lägenhet nämligen…

Laini
0

Jag har inga svar, men har funderat i precis samma banor länge nu. Och om tre veckor kommer min ragdollpojke som jag är sååå glad att jag har tingat från en väldigt mysig uppfödare. Men, jag känner som sagt igen mig och är livrädd för att han inte kommer trivas när jag inte är hemma. Som tur är har jag ett flexibelt schema och kan vara hemma en hel del, men ändå…

Från andra på sajten har jag tyckt mig märka att många skaffar en kattkompis när den första kattungen blivit ca 10 månader, finns det några speciella skäl till det? Eller är det helt enkelt då ragdollberoendet blommar ut? :)

Elliee
0

Jag och sambon är i och för sig personer som håller oss mest hemmavid, vi är alltid hemma på kvällar och helger men sambon är ju borta ca 9 h/dag och jag är borta 2-3 dagar i veckan i ca 8 timmar.

Men faktum är ju att man faktiskt kan börja med att skaffa en liten ullboll och sedan kan man se hur det fungerar. Funkar det inte så är det ju faktiskt bara att köpa en till… Oskyldig

Funderar dock om det blir knepigt att transportera två (ganska stora) katter via tåg och buss till en annan stad varje månad. Känns som att det mesta blir lite knepigare med två katter - hitta kattvakt o.s.v.

Hur mycket kommer du vara borta under dagarna ungefär?

Laini
0

Jo, jag har redan lite panik över att klara resor med EN katt, de blir ju ganska stora som sagt, och jag har ingen bil. Har sett att det finns typ cykelkorgar med galler som jag kanske kan cykla med till min mesta kattvakt, men sen? Kanske får skaffa en sån där kattvagn som jag skrattat åt tidigare… Nåja, det mesta kommer säkert ordna sig alldeles utmärkt, jag hoppas på det! :)

AgnetaB
0

Varför ej skaffa en huskatt som sällskap.De är ju mycket billigar o många honor jag träffat på är som småflickor hela livet. Blir ju jobbigt o tungt att ha 2 stora katter o släpa när man ska till veterinären,  besöka någon el semester tex.

jag har en kompis som har en ragdollhona o hon säger just så.Hon orkar ej släpa på 2 utan det blir isof en huskatt.

David
0

#4. På vilket sätt menar du att det blir billigare om man skaffar en huskatt som sällskap istället för en till ragdoll?

Det finns inga som helst garantier för att en huskatt ska förbi mindre än en ragdoll, den kan lika gärna bli mycket större.

Blir lite ledsen när jag ser inlägg om att huskatter är billigare osv osv. Är en huskatt mindre värd än en raskatt?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Laini
0

Jag har haft älskade huskatter hela min uppväxt och håller med dig, David. Hade jag haft minsta möjlighet att låta katten gå ute fritt hade jag inte tvekat att t ex ta hand om en jourkatt, men det känns inte schysst. Har själv erfarenhet av en katt som var van att få gå ut, och vantrivdes oerhört i lägenhet på sjätte våningen. Som tur var kunde hon få flytta till vänner på landet istället.

loppan007
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det lite långt! men:

jag har bara haft min ragdoll i två veckor, men änsålänge verkar han vara en supergosig kille som inte gillar att vara ensam! stänger man in honom sitter han och mjauar tills man släpper ut honom (vi skulle äta pizza i soffan och han klättrade på oss, det var ca 10 minuter han var i rummet med kattlåda och mat och vatten och han led alltså inte, kände sig bara ensam och ville vara med!)

Jag tror att jag kommer skaffa en till ragdoll när simon har blivit lite större och jag inte kan stoppa suget ;)  det är säkert jättebra att skaffa två samtidigt, men jag gillar att tro att simon gillar vår ensamtid och att få all uppmärksamhet!

det är säkert jättelätt att fixa ihop nån kombination av resebur och nån sån kärra som man kan köra öl-flak på?

AgnetaB
0

#5 vet inte du att en raskatt kostar ca 5000-8000kr o en huskatt är väsentligt billigare i inköp?

De flickhuskatter jag har sett har varit extremt mycket mindre än en ragdoll o väljer du en som ej är en kattunge så kan man ju självklart se hur de ser ut.

Kan inte förstå hur du tolkar det jag skriver att huskatter är mindre värda…

Förstår du ej att man faktiskt också gör en god gärning om man tar en sådan också el

Elliee
0

Inköpspriset av katten spelar ingen roll. Jag har pengar att ta av och om inte annat så går det fort att spara ihop till. Vilket konstigt påstående att man ska köpa en huskatt bara för att de är billigare. Jag tycker det är jättebra att man har börjat följa t.ex. hälsoprogram (som man ju gjort länge med hundar) när man avlar på raskatter.

Dessutom vill jag ju allra helst ha en Ragdoll. Jag har funderat på att ta en katt från kattstallet tidigare, men har förälskat mig i Ragdollens sätt att vara och jag har hittills inte träffat någon annan katt som tilltalar mig lika mycket.

Så tråkigt bara att jag förmodligen inte kan skaffa en nu ändå, ska iväg och träffa några uppfödare och diskutera lite men jag antar att det inte passar vårt liv…

GunBertus
0

tycker absolut du ska skaffa dig ragdoll, de går inte att jämföra med huskatter i temperamentet..de ÄR verkligen en hund i en kattkropp..de älskar att följa med överallt, de kan vara ute på balkong,terass utan att vara utbrytarkungar(som huskatter enl.naturen är) -de är totalt hängivna människan och älskar verkligen oss

varför skulle det vara ett problem att ha med två? ni är väl unga och friska och kan bära varsin bur:) 

du kan framförallt inte krångla till allt och se problemen innan de har hänt…lovar - du kommer inte att ångra dig:)

Kattungar väntas hos GunBertus

David
0

Blir väldigt glad av att läsa #9 som har samma syn på kattens värde som mig Glad

Och så håller jag med #10 också, det kan verka krångligt när man tänker på det, men i praktiken löser det sig alltid. (men som liten parantes, mina huskatter är riktiga slöfockar, skulle någon ens komma på tanken att försöka bryta sig ut så är det nog min lilla illbatting till ragdoll som är exakt överallt Skrattande)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Elliee
0

Haha, ja, ni har kanske rätt om att jag är duktig på att komplicera saker och skapa problem innan de har uppstått några ;) Men jag vill bara tänka igenom allt noggrant och som första-gångs-kattköpare så känns det såklart mer "skrämmande" att skaffa två än en…

Ska som sagt till en uppfödare redan nästa vecka så vi får väl se hur allt detta utvecklar sig. Antar att jag kommer falla pladask för de små liven…

[Norrtassen]
0

Jag hade varit utan katt en lååång period på flera år *hemska tid*, och när jag sedan äntligen hade möjlighet att ta emot en katt hos mej så valde jag att köpa två kullsyskon (Ragdoll förstås), mycket för att jag jobbade natt, vilket innebar 10 timmars pass när jag hade mina jobbarperioder. Ville inte lämna kissen ensammen så länge, så valet var enkelt.

Självklart var det en stor summa att punga ut med vid inköpet, men det var absolut värt alla pengarna. Så jag rekommenderar varmt att du köper två stycken Skrattande

Elliee
0

Jo, två katter verkar vara det bästa :) Men det blir nog så att det får vänta lite isf. Som sagt så åker vi så ofta mellan två städer och det känns som om vi redan har massor av packning varje gång… En kattbur till skulle gå, men två skulle nog vara väldigt svårt, finns inga lediga händer haha! (Vi har ju ingen bil)

Vi får kanske vänta tills vi inte förflyttar oss lika ofta längre Glad

Bevingad
0

Tänkte bara tipsa lite, vi har två katter (en stor ragdollhona som väger 5 och en stor Maine coonhan som väger 9) vi har vant dem sen tidigt att följa med till mina eller sambons föräldrar o det fungerar jättebra med nya miljön de gör sig hemmastadda i stortsett på en gång nu även om det kan vara några månader emellan besöken ibland. De brukar även följa med till min mormor emellanåt.

Vi har faktiskt dubbel uppsättning av kattsand, låda och ett litet klösträd hos respektive för o minimera släpandet då vi inte heller har någon bil. Ibland är föräldrarna snälla o hämtar/skjuitsar för tungt blir det ju, o bära själv kan nog bli knepigt. Har funderat på att köpa en såndär pirra som man kan ställa två burar på varandra. Men kan nog ändå bli lite tungt o lyfta på buss/tunnelbana os.v. Så det underlättar ju o vara två stycken. Man får itne glömma att man ju oftast har mer packning än katterna. Det går men lite pyssel är det.

PS. Lycka till med införskaffandet av katt, det är en väldigt härlig ras ragdoll ;) O e katt blir väldigt lätt fler.

Är nog bra o veta att det finns någon som kan ställa upp som kattvakt om man tycker om att resa lite, vi gör också nån resa då o då, var i Egypten i sormas två veckor och mina föräldrar hade katterna hos sig och såg efter dem. Även om man inte jämt kan förlita sig på att de kan just då är det skönt o veta att man har nån/några som kan tänka sig passa katterna. Sen finns ju kattpensionat också som jag hört gott om men är själv lite "hönsmamma" o vill gärna lämna till nån jag känner o litar väl på o känns bättre o veta att de har sällskap rättså likt hur det är annars även om mina föräldrar jobbar också.

Singo-Torpet
0

Att skaffa ragdoll är bland det bästa ja gjort.. Resa själv med mina är inte helt lätt fast ja har bil men de gå om man bara planerar lite.

Nu har jag bara 2 stora pojkar på 10 och 6kg..

Dom gör min dag helt klart!! :) Och känner man att man reser en gång per år så tror inte jag att bli med katt ska vara nått problem.

Skaffa en så ser du ju hur ni känner sen..

lycka till med ragdoll letandet!

enni
0

Måste bara säga att det är skönt att höra att det är fler som har funderingar och som förstorar upp problemen innan de har inträffat ;) Jag fick hem min lille kille för ett litet tag sedan och började genast spekulera i massa problem som kan uppstå hit och dit. Jag vill med kunna resa i framtiden, men jag har några möjliga kattvakter så det ska nog lösa sig! Allt ordnar sig bara man vill. Sen är det ju jättebra att man tänker sig för och inte bara köper en katt utan någon somhelst eftertanke, men gör man det för mycket så stressar man nog upp sig själv mest (erfarenhet.).

Ha det bra o lycka till med kattköpandet!! :D