Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2985 ggr
Kinne
0

Ang RX i stamavlan

För snart 1,5 år sedan så köpte jag min Ragdoll. Jag pratade med uppfödaren via telefon & sa att jag var intresserad av en hona av utställningskvaliteé. Jag sa även att jag var ute efter en katt jag fick avla på om jag skulle vilja det i framtiden. Okej sa hon & förklarade att var katten min så bestämde jag själv. Självklart så ringde jag & ville ha en specifik färg, nämligen en blå bicolour. Och tingningsavgiften betalades.

Jag tog en varm sommardag med mig sambo, en dotter på 3 år & vi åkte bil 40 mil enel resa. Ni som har barn vet att dom INTE klarar att åka 80 mil på en & samma dag. Vi hade därför hyrt en stuga på en camping & åkte hem dagen efter. Det tillkom alltså en hel del kostnader i forn av bensin, mat & boende. Min sambo drev med mig över dom för honom löjligt höga kostnaderna, men jag drömde vidare om utställningar & en framtida kll när jag fått mer kött på benen.

Hösten kom & jag försökte läsa på allt jag kunde om rasstandard, färger, vitt mm. Jag blev nu lite oroliv ang min lilla tjejs V. Jag hörde av mig till uppfödaren & hon blev osäker också. Hon trodde att hon kanske var mitted.. Hon sa även; "Hennes mamma är ju helt rätt tecknad även pappan, så om inte hon blir en utställningskatt kan vi hoppas att hon får en snygg avkomma efter sig som Du kan ställa ut."

Och nej, jag har aldrig ställt ut henne. Jag tycker helt enkelt inte att hon har en ärlig chans mot alla "perfekt tecknade" missar där ute.

Till dagsläget. Jag läser allt jag kommer över & ser fram emot att ta en kull på min kära tjej, då läser jag om RX. Tog fram stamtavlan & kikade & dra mig baklänges.. Senaste RXet i hennes tavla är hennes morfar!

Dock är det svårt att förstå om han är x-katten & om min tjej alltså är i kontrollstambok;

"Om det i början av registreringsnumret står RX eller RIEX (Registre Initial et Experimental) visar det att katten är placerad i kontroll-stambok. Kontrollstambok innebär att det i något av de närmast fyra bakomliggande leden saknas uppgifter om katters namn, förbund, registreringsnummer, ras eller färg, eller att där finns främmande rasinslag eller för rasen ej godkända färger. Det kan även vara katten själv som är x-katt (ej godkänd ras/färg)."

Känner mig lurad nu, ordentligt faktiskt. Min katt som jag hade så mkt planer med.. Vad ska jag göra?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

amadeusdolls
0

Vad står de för nåt i din katts regnr?

ex, Sverak LO XXXXXX eller Sverak RX XXXXXX?

Min hanes pappa har nämligen RX i stamtavlan men avkomman alltså min hane har LO.

Kinne
0

Det står LO..

Var det så enkelt? Blev så nervös :/

Uppfödaren informerade ju nämligen inte ens om begreppet RX, vilket SVERAK tydligt skrivit att man sa. Sen hela grejen med tekningen.. Hon kändes inte så påläst när frågor väl kom.. Jag kommer minsann läsa på innan det är dags!

Rosino
0

Om hon har LO i sitt registernummer så är det inget att bekymra sig över.

Angående ett ojämnt V så kan du bra prova att ställa ut ändå. Skulle man bara ha bicolours med perfekta V-n på utställningarna så skulle de bli ganska få. Flört

Om du funderar på avel så tycker jag nog att du ska ställa henne fast hennes teckning inte är perfekt - då får du en bedöming av hennes typ osv. Många feltecknade katter blir ända bra avelskatter. Alla katter kan inte bli BIS-katter, och att helt lämna bort från utställning för att "alla andra är bättre" tycker jag inte är nån bra idé… Typen är mycket viktigare än färg när det gäller avel, så du bör absolut ställa minst en gång.

Vad har hon för föräldrar, är det cp, mitted eller bicolour? Har du nån bild av hennes V? Är hon annars korrekt tecknad, eller har hon färg på frambenen och vita strumpor som gör att ni funderar om hon är mitted?

amadeusdolls
0

Ok Glad

Ja läsa på de får nog de flesta göra då de kommer nytt varje år ang stadgar o regler inom uppfödning m.m

Har för mig att även så om de skulle varit RX istället för LO så hade man fått ställa ut iallafall en gång i en sk. kontrollavelsklass för att få en bedömning och minst få EX 1 för att få katten avelsgodkänd.

Är ganska ny själv *gröngöling* inom just detta så andra får mer än gärna förklara bättre Glad

Kinne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar, nej jag personligen har inte trott på mitted. Det var uppfödaren som sa så när jag frågade om hennes V..

Hennes mamma är a03 & pappan a21

Kinne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mobiltelefonen är inte att föredra ramför systemkamera, men lite syns hon ju (:

amadeusdolls
0

Söt Glad

Rosino
0

Söt är hon, men hennes V är ju nog väldigt oregelbundet, så nån toppshow-katt blir hon inte. Men som jag sa, ställ henne en gång åtminstone om du funderar på avel, så du får en bedömning på typen Glad

Kinne
0

'Felmarkerngar' är ju ofta gulligt & så, men lite synd är det :p

Jag är just nu i mailkontkt med uppfödare utomlands för import, sen blir det nog en hel del utställningar. Då får fröken följa med & prova på (:

Marleene
0

Jag har en hona som har lika sbed teckning som din katt har. Min hona har blivit Nominerad på utställning trots detta och ingen domare har kommenterat teckningen på något negativt sätt alls. Dock kanske man inte ska förvänta sig att katten vinner, men en bedömning kommer hon ju få i alla fall och det kan ju gå väldigt bra ändå. Ska du dessutom ta en kull på henne så är det ju bara bra att få en bedömning på henne.

När det gäller det där med RX i stamtavlan så är det inte så farligt med en katt som har RX. Nu hade ju inte din katt det, men ändå. Jag har haft flera Ragdolls med RX i stamtavlan, framförallt för några år sedan när jag hade tabbymaskade ragdolls innan de var godkända. Då fick alla de RX och även alla deras avkommor. Det enda man behöver göra är att ställa ut katten och få ett Excellent. Sedan skickar man in den bedömningssedeln med kattungeregistreringen och det är klart. :) Inga konstigheter.

Kinne
0

Jag såg likheten på våra tösers Vn (tjuvkikade på din hemsida lite;) )

Tack för dina peppande ord! (:

David
0

RX är egentligen inte så farligt, har du en RX-katt måste du få ett avelsgodkännande av två domare (kan du få på en utställning) eller en EX1 så är det bara att tuta och köra.

LO = automatiskt avelsgodkänd (om alla andra avelskriterier stämmer)

RX = måste ha avelsgodkännande och sedan alla de andra kriterierna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Kinne
0

Tack David!

Ännu en gång så får man bra & informativa svar av andra trevliga kattälskare (;

Marleene
1

#12 För att förtydliga lite så så krävs det ju egentligen inte ens ett EX1 för att bli avelsgodkänd, går lika bra med EX2 eller EX5 om man nu så vill Flört (sålänge katten får EX är det ok)