Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2200 ggr
new2ragdoll
0

Kastrationsfoder, när börja med det?

Hej,

Vår ragdollhane Nelson blev kastrerad när han var fyra månader och vi undrar när vi bör börja med foder speciellt avsett för kastrerade katter? Nu är han drygt 4 1/2 månad gammal.

Han äter sin vanliga kittentorrfoder (plus en klick våtfoder morgon och kväll) och vi tycker att han har blivit något glupskare efter kastrationen, men han är inte fet eller så.

Väger 2.5 kg, har alltså bara gått upp ca 100g sedan kastrationen… Bör vi fasa ut hans kittenfoder nu eller ska vi vänta ett par månader till?

Tack på förhand.

Sturken
0

Mitt tips är aldrig. Om du läser på innehållsförteckningen på merparten av kastratfoder så har de spannmål som första ingridiens och de resterade fodren har även de en hel del spannmål i sig.

En katt är köttätare och kan inte tillgodose sig spannmålen i fodret vilket gör att katten går upp i vikt och risken för urinsten ökar. Tvärtemot det resultat man egentligen vill uppnå. Man vill ju tro på att de stora foderbolagen vet vad de gör, och att de säljer bra produkter, men tydligen inte. Blev helt chockad när jag började läsa på lite om kattens ämnesomsättning.

De foder jag rekommenderar är

Porta 21 Sensible, finns att köpa på zoo.se för 399:- för 10kg, helt spannmålsfritt. Dock fasa in VÄLDIGT långsamt. Jag fasade inte tillräckligt långsamt och mina katter blev dåliga i magen en långre tid och vägrar numera äta fodret.

Mina katter äter Eukanuba Chicken & Liver som fick bäst i test i testfaktas test. Innehålller lite spannmål.

Orijen ska också vara ett bra foder dock innehåller det fisk.

Sen är det bra att ge blötmat. Den bästa blötmaten på marknaden är Mjau och Bozita. Innehåller endast kött och vatten. Vilket spolar igenom tarmarna och minskar risken för UVI. Jag ger mina två gånger om dagen.

Jag har en huskatt och en ragdoll, båda kastrerade. Först gav jag dem RC Maine Coon och blötmat en gång per dag men båda började bli riktigt överviktiga, speciellt huskatten. Efter att ha gett mer blötmat och bytt till ett bättre foder har de båda börjat närma sig en bättre vikt.

Oj det blev visst lite lång. Men hoppas att det hjälpte något =) är inte lätt att hitta bra foder i foderdjungeln =)

FunHouse
0

Jag tycker absolut att man ska ge kitten mat i 6 månader minst. Om katten då börjar bli lite rund så kan man börja fasa in på vuxen mat. Om den inte är tjock så kan man fortsätta tills katten är 1 år.

Då av en bra sort som tex. Eukanuba.
Porta 21 har jag aldrig prövat. Tror inte kitten fodret var spannmålsfritt när jag kollade men det kanske senible är? måste kolla. Priset var ju bra.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

new2ragdoll
0

# 1 Sturken - Tack för tipset. Intressant. Jag har bara som hastigast kollat in torrt "innekatts/kastratfoder" och fick uppfattningen att den stora skillnaden var att de innehöll mindre fett än kattungefodren. Men det är alltså inte hela sanningen. Tack för tipsen om vilka märken som är bra. Jag har hört och läst mycket om Eukanuba, kanske sneglar på detta märke så småningom.

För tillfället kör vi med Bozita Kitten (den med lax och kött) och är nöjd med den. Den resulterar bl a i fina, fasta avföringar, och köttet ligger högst på ingredienslistan (fastän majs kommer därefter, och sen kött igen).

Porta 21 märket känner jag inte igen, inte heller Orijen. Butiker som jag kollat in verkar föredra RC (med hästlängder), Hills, Science-nånting och Eukanuba..Tycker för övrigt att det är svårt för mig som konsument att veta vad som är bäst. Har därför börjat spana in olika tester som görs av oberoende institut, istället för att lyssna till butikspersonalen.

(fick några påsar RC hos veterinären, men har inte provat än…har läst att man kanske inte ska byta märke så ofta och fort)

"Mjau" våtfoder ger vi redan till Nelson morgon och kväll. Ska testa med Bozita våtfoder så småningom.

#2 Funhouse - Ah, skönt! Då kan Nelson fortsätta sin diet ett tag till. Vacklade häromsistens om jag skulle köpa den där 10kg BozitaKittenpåsen, men nöjde mig med 2kg varianten. ^^

Tack för råden!

FunHouse
0

Tycker du gott kan fortsätta med Bozitas om det är det du ger.
Det är ju dessutm ett Svenskt kvalitetsfoder. Glömde nämna det fodret för jag har inte prövat själv. Men jag har funderat på det.
Däremot Bozitas blötfoder ger jag. Undra om det inte var så att det även är dom som tillverkar mjau.
Lycka till!

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

new2ragdoll
0

# Funhouse -

Jo, att det är svensktillverkat borgar för högre kvalité, åtminstone känns det så, instinktivt. Min kattuppfödare sa att Bozita tillverkar även Mjau, så det stämmer nog.

Tack!

Sturken
0

Det är en ren djungel med foder. Jag hade verkligen ingen koll förrän jag började läsa i trådar på bla katter.ifokus om foder och då började läsa lite själv. Helst skulle jag vilja barfa, men har inte kunskapen eller orken just nu att sätta mig in i det.

Det läskiga är att veterinärerna/djursvårdarna inte alls har bra kunskap om foder. Det har inte de jag har träffat och jag har hört många fler som inte har fått bra information.

Det är sant att kastrat foder innehåller mindre fett och då också oftast mer spannmål. Det som inte är bra är att katter behöver fett. Katter tillgodoser sig fettet och lagrar det inte som vi gör. Det är spannmålen som gör dem feta istället. Det är därför många katter som äter kastratfoder också går upp i vikt.

Jag har inte så stor koll på Bozitas torrfoder. Läste nu lite snabbt på deras indoor foder och där var första ingrediensen Majsmjöl.

Det lättaste sättet att få information om foder är att gå in på tex foderbilen.se och läsa innehållsförteckningar istället för tester. Vissa kattmatstester undersöker endast hur väl innehållsförteckningen stämmer med ineehållet.

Djuraffärer brukar ju ha en förkärlek till RC. Det hade jag också innan. Men jag ska ärligt säga att jag inte har hittat ett foder som kommer upp i tex Eukanubas eller Portas standrad.

Porta 21 finns att beställa på zoo.se och nån djuraffär har tagit in det. Annars finns de flesta andra hos foderbilen.

new2ragdoll
0

# 6 Sturken -

Det är så tråkigt att det inte är raka rör när det gäller foder. Läste något tips i nån artikel att aldrig läsa framsidan (som alltid ser väldigt professionella och seriösa ut) men enbart gå efter vad innehållsförteckningen avslöjar. Men visst kollar man på namnet, tror det påverkar mer än vad man tror. T ex Science låter ju forskningsinriktat. ^^

Jag har liknande erfarenheter som du har, veterinärer tipsar om märke A och personalen i djuraffären säger att märke A är urdåligt. Ibland har märke A bra torrfoder men dåligt våtfoder och vice versa.

Jag minns ett ganska rykande färskt exempel där butikspersonalen var på gång att fasa ut RC i sin butik då de upplevde att RC smugit in med mer och mer spannmål genom åren (detta gällde hundfoder), men hos veterinären fanns det hyllmeter med RC, som prov till klienterna antar jag.

Jag pratade inte så mycket foder med veterinären men han hävdade iaf att rätt val av torrfoder till katt är mycket viktigare än våtfoder eftersom den senare innehåller 85% vatten.

De i djurbutiken hävdade att Science xx var mycket bättre än RC. Men sen finns det säkert andra som menar att Science är urdåligt. :-)

Ja, det är ju märkligt att kattfoder överhuvudtaget innehåller spannmål. Kanske vill de ha med fibrer i, eller så resonerar som så att de djur katter äter kanske ofta äter spannmål och katterna då indirekt får i sig detta. Men det är proteinet som är viktigt, så långt har jag förstått.

Kanske är Bozita kattungefoder bra, men att vuxenfodret inte är optimalt. Man kanske ska ta och mejla dem och fråga varför de har så mycket spannmål i vissa av deras produkter.

Jag har några månader på mig att bestämma mig, men jag ska lägga Eukanuba på minnet.

Sturken
0

Jag tycker att det är väldigt märkligt att det finns djuraffärer fasar ut RC hundfoder eftersom det innehåller för mkt spannmål men de bryr sig inte om kattmaten. Hundar, har jag förstått, är inte rena köttätare utan behöver lite spannmål i maten.

Det är ju ännu märkligare också att veterinärer INTE förordar blötmat till katter då (nästan) all blötmat alltid är bättre än torrfoder. Tänk om veterinärerna bara kunde tänka till lite ibland innan de pratar. Som tex hur mycket vatten innehåller en katts vanligaste bytesdjur… En mus innehåller ca 80% vatten. Eller att katten är ett ökendjur som lätt glömmer bort att dricka. Då kanske det är viktigt att ge dem bra mat med mycket vatten.

På något sätt känns det som om kattens näringsbehov har glömts bort på vägen av fodertillverkare. De kan fortsätta producera dålig mat för det är ingen som i frågasätter. Det känns som om det blir mer ramaskri om något skulle vara fel på maten till hundar än katter. "För katter är ju ändå katter, de klarar sig alltid".

new2ragdoll
1

#8 Sturken - Jag minns ärligt talat inte hur de i butiken resonerade kring RC kattfoder, men som jag uppfattade det, befann de sig i ett kallt krig mot RC och jag antar att de även fasade ut RC kattfoder ur sitt sortiment.

Hundar har inga problem med lite spannmål, men de i butiken tyckte alltså att RC hundfoder innehöll alldeles för mycket av det goda.

Jag tror att veterinären menade att vi kan ge vilket våtfoder som helst, eftersom det mesta ändå består av vatten, men att torrfodret (som katten har tillgång till under dan) bör desto vara av ypperlig kvalité. Om man enbart ger våtfoder till sin katt så är valet av foder såklart mycket viktigare än om man kör kombo av de två.

Ja, kollar man in djuraffärer är kattavdelningen betydligt mindre än hundavdelningen.. Vet inte hur det var för några år sedan, men det kanske börjar bli bättre och bättre?

Lite sidospår : Vad gäller "högkvalitativt" hundfoder, är det väl allmänt känt att det ibland förekommer (i USA) att de blandar i avlivade hundar och katter i fodret. Hundar och katter som t ex använts till experiment, eller djur som avlivats pg a ökat tryck hos de lokala "animal shelters". Fanns några klipp på Youtube om detta, vet inte om de finns kvar.  Tror inte att det är så vanligt, men generellt kan det sägas att det används slaktavfall och andra biprodukter/avfall som inte är lämpliga för oss att konsumera, just till djurfoder.

Så, hur bra är egentligen ett foder, även om proteinmängden uppges vara hög, om dessa t ex kommer från bindväv som har väldigt låg kvalité jämfört med t ex ägg, kött osv. Även om det står Kyckling på påsen, är det ju garanterat inte kycklingbröst/vinge/klubba…

new2ragdoll
0

Grävde fram lite info som diskuterar vad hund/kattfoder kan innehålla:

http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

http://www.bornfreeusa.org/facts.php?more=1&p=359

http://www.savvy-dog-lovers.com/dog-care-products/hazards-of-commercial-pet-food/

Visserligen är källorna något dunkla och har några år på nacken, men det förvånar mig inte att det ibland står "biprodukter från slakt (el likn)" på iinnehållsförteckningen åtminstone på de produkter som säljs i Sverige… det är väl ärligt att skriva det kan man tycka.

Man kan ju undra varför en katt, som är ett utmärkt rovdjur, som äter gnagare, fåglar och andra djur, kan få problem med diarré, allergireaktioner osv av kommersiellt producerade foder speciellt om man byter från ett foder till ett annat. Är kattmagar verkligen så känsliga eller är det fodret som inte lever upp till målen… ofta får man höra av butikspersonalen att  - "Om ni ska byta foder, gör det mycket långsamt.." oavsett om det är katt eller hund man diskuterar. Lite mysko tycker jag.

Jag är inte nån konspirationsteoretiker i vanliga fall, men lite skumt känns det måste jag säga. Och just nu känns svensktillverkat ganska bra, med tanke på att amerikanska företag importerar billigt risprotein och sädesslag från Kina som då används som utfyllnad i djurfoder (som bl a orsakade den utbredda melaninförgiftningen av uppemot 17000 husdjur 2007). Kanske är BARF något att ge sig in på…

http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2008/ucm116852.htm

http://www.accessdata.fda.gov/scripts/newpetfoodrecalls/