Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3825 ggr
enni
0

friskies kattmat?

Hej allihop! Jag har en liten undran om torrfoder.

Min lilla kille är 13 veckor och får just nu får han två olika torrfoder som följde med från uppfödaren, eukanuba och royal canin för små kissebebisar :) Detta foder är ibland svårt att få i honom, han verkar inte tycka att det är supergott iaf.. Särskilt inte när man jämför scenariot som kommer nu:

vi var hemma med lillen hos mina föräldrar för att han skulle få träffa deras katt Tintin som är fem år (smidigt för båda parter då både vi och dem kommer behöva kattvakt då och då i framtiden :)). Min kille springer då raka vägen fram till tintins matskål och börjar trycka i sig hans torrfoder, friskies torrfoder som finns att köpa på willys…Det är foder för vuxna katter och innehöll tonfisk och grönsaker har jag för mig.

Jag tyckte att det var konstigt att han kunde tugga i sig vuxenfoder så pass fort och lätt, o det var ju inte direkt lite mat han fick i sig heller.. (tintin kollade surt på honom hela tiden haha..)

Jag undrar nu om jag borde köpa friskies till lillen istället? men kanske för kattungar istället för vuxenfoder? Jag vet inte hur bra fodret är men jag vill ju både ha något som är bra för honom men samtidigt något som han tycker är gott :) vad tycker ni? Hjälp!

Rosino
0

Ge inte Friskies torrfoder, det är bland den sämsta kattmaten som finns Rynkar på näsan

Laini
0

Vad jag förstår så är väl de billiga fodersorterna prepararade med en massa dofter och så som katterna gillar, så att det blir populärt fastän det egentligen är sämre foder. Jämför med transfetter och liknande för oss människor, det som smakar godast (framförallt det industritillverkade) är ju oftast det som är sämst för oss… :) Så nej, inget Friskies!

enni
0

Tack för svar! Jag har också förstått det som att det inte är särskilt bra. Jag är bara orolig att han inte vill äta o inte får i sig så mycket som han ska… Har ni något annat bra tips på foder som är bra? Har bland annat hört att fodret kan hjälpa katten att inte fälla så mycket, stämmer det? Vilket foder är bra till det isåfall?

Rosino
0

Ger du ingen blötmat alls?

Eukanuba räknas till de bättre torrfodren, sen finns det Applaws som innehåller mycket kött. Orijen rekommenderas ofta också, och är ett bra foder om katten tål fisk.

Att byta till ett dåligt torrfoder för att katten ska äta mera är ingen bra idé. Ett sämre torrfoder innehåller mindre av det som katten behöver, så fast den äter mer så får den inte i sig mera av det den behöver. Friskies innehåller mest spannmål (katten är köttätare), det har alldeles för låg fetthalt och innehåller för lite taurin. Taurinet är mycket viktigt för katten, den kan inte själva framställa taurin, och brist på aminosyran kan leda till bl.a blindhet,  tand- och pälslossning och reproduktionsstörningar.

enni
0

okej! jo det är klart jag ger blötmat, lite olika med olika smaker, det är favoriten :)

Cockerspaniel
0

Har du testat med att ge kattungen Pro Plan? Det är foder som mina katter gillar och de äter inge annat längre (bortskämda jag vet xD). För det ska vara väldigt skonsamma mot magen och innehåller minst FORL :)

Rosino
0

#6 vad menar du med att det innehåller minst FORL?

FORL är ju en tandsjukdom.

Sophey
0

Jag skulle inte ge mina katter ett foder som har mer ris an kott i sig… mindre an 20% kott i proplan later inte speciellt nyttigt for ett kottatande djur.

Medarbetare på matlust

Rosino
0

#8 Pro Plan kitten innehåller 20% kyckling och 14 % ris. Dessutom innehåller det som tredje ingrediens griskött, så köttandelen i kittenfodret är nog över 20 %.

Också vuxenfodret innehåller t.ex mer kyckling än ris-

Men bättre foder finns det Glad

Sophey
0

Jassa? Förvånad Vilket foder var det som inneholl mer ris an kott da? Det var ett liknande namn i sa fall Förvånad

Medarbetare på matlust