Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3378 ggr
JackDalibus
0

Akut njursvikt

Hejsan!

Jag har en väninna som har haft 3 ragdolls. Har haft skriver jag för de fick ta bort sin ena ragdoll (av 3) för ca 3 veckor sedan :-( Han fick tas bort pga av njurarna. Värdet var högt och trots medicinering blev värdet högre. På röntgen/ul visade sig att den ena njuren var mer som en boll en en ostbåge som det ska likna.

Tyvärr fanns det inget annat att göra än att låta honom passera över Regnbågsbron.

Nu till det jobbiga! Nu har även deras andra ragdoll blivit sjuk. Veterinären de ringde till för att boka tid för undersökning, trodde nästan på akut njursvikt! Igen!!! Katten dricker mycket, äter mindre, sover mycket är mer slö och smalare. Det är svårt att säga men kan oxå vara sorg som han är dålig av. Han går omkring och skriker en del och går till plasterna där den förre katten brukat vara.

Nu till min fråga…då vi inte har så stor erfarenhet av denna sjukdom. Den kan väl inte smitta va? Och vad kan det komma av förutom arvsmässigt? Den sistnämndes föräldrar var ultraljudade för hjärta och njurar utan anmärkning men detta är väl kanske ingen garanti? Kan visst foder eller annant öka risken för sjukdomen?

Ni kan väl skriva och berätta! Kanske ge tips om sidor där man får mer info. Kanske egna erfarenheter av sjukdomen? Berätta!

Tack på förhand!

JohannaEkroth
0

När jag hör symptomen så tänker jag direkt på diabetes….

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JackDalibus
0

Nja! Symtomen är samma som den kissen de fick ta bort och det var ju njuren.

Lottis-Gottis
0

Men oj så tråkigt Gråter Har ingen egen erfarenhet tyvärr.

Skickar styrkekramar till matten och kissen .Har de varit i Läckeby eller? Hoppas det inte är njursvikt, kan ju vara sorg oxå.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Raggedydoll
0

Det kan vara njurarna, men kan även vara en kombination av andra saker. För att de har samma symptom betyder inte det att de är samma sjukdom. Men tråkigt är det :(

Ang din fråga, bara för att föräldrana är U.A betyder inte det att ungarna inte kan bli sjuka. Det är flera gener som kan bidra till sjukdom och alla är inte hittade än. Dessutom är ultraljud bara säkert för stunden, man vet egentligen inte om de bär på sjukdomen som slår igenom senare. Därför behövs det mer forskning om detta.

Njurarna kan lägga av pga flera olika saker, dold sjukdom, förgifning, virus mfl. Men eftersom ragdoll har det i generna så antar jag att första katten var sjukdom, men är andra katten sjuk med i njursvikt kan man börja fundera, kommer de från samma föräldrar?

Hoppas den andra katten inte har fel på njurarna. Sänder styrkekramar

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se