Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 4102 ggr
Magylena
0

Vad blir katten diskad för?

Hejsan!

Är ny här och har försökt att leta runt men inte hittat något som passar helt in. Glad Har lite frågor, vad blir en ragdoll diskad för om man ställer ut? Har hittat b la: * om den inte har blå ögon, vita öron.

Har en blå mitted hona som jag är sugen på att ställa ut men vad jag kan förstå har hon en för bred bläs. Är detta något hon kommer att bli diskad för och är det dumt att ställa ut henne?

Ha en fin dag!

/Magda

Sophey
0

Mitted: Point (utom tassar och haka) och kroppsfärg som hos colourpoint. Vita handskar på frambenen. Bakbenen ska vara helt vita men inte längre upp än till övre hasen. En vit strimma ska börja vid bröstet och gå bakåt mellan frambenen till undersidan av svansen. Hakan ska vara vit. En bläs kan förekomma.
_
Fel: Mörka fläckar på handskar eller buk. Avsaknad av vit strimma på buken. Avsaknad av vit haka._

Medarbetare på matlust

Magylena
1

Tack Glad

Hur tolkas En bläs kan förekomma?

Så även om min tjej har för stor bläs är detta inte något som är diskvalificerande? Hon får enbart neddrag på poäng?

I övrigt är hon i min amatörmässiga tolkning korrekt tecknad. Mycket att lära sig…. Skrattande

/Magda

Rosino
0

Hon blir inte diskad fast hon har för bred bläs. Däremot får hon lägre poäng.

Hur bred är bläsen, har du nåt foto?

Magylena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är mycket bred, som ett V tyvärr…

Har ett kort som jag tagit med mobilen, inte superbra kvalitet men ja, ni kommer att se bläsen iaf Skrattande

/Magda

Rosino
0

Och du är säker på att hon är en feltecknad mitted och inte en feltecknad bicolour? Hon är alltså registrerad som mitted?

Magylena
0

Hon är reggad som en blå mitted. Hon är ju i övrigt en mitted, utom just då bläsen. Skrattande

Tänkte om man gör henne en otjänst genom att visa henne på utställning då hon är feltecknad. Är ny inom katteriet och har endast erfarenhet av andra bedömningssporter (med häst/dressyr) och där väljer man ju att inte visa/tävla om de har dåliga dagar är i växtperiod osv.

Jag är mest sugen på att få en bedömning och höra hur hennes typ är osv.

/Magda

[Litlamins]
0

Jag tror nog hon ser ut att vara en feltecknad bicolor jag med… är hon helt vit framme på bröstet? Eller är det bara en smal strimma som är vit? Hur ser hon ut under magen, är hon helvit eller mera färg?

Rosino
0

Vad är hennes föräldrar för teckning?

[Litlamins]
0

Måste tillägga, man blir inte Diskad för så många saker, en en felteckning i allafall…

Man kan som fertil bli diskad pga svansknick tex.

Om katten biter domaren blir den diskad.

Sternumkrok är diskvalificerande.

Skelögda, vindögda katter blir diskade.

Avsaknad av klor.

Ihopväxta trampdynor, spiltfot.

Alla katter med delar av svansen som saknar, amputation alltså: Utom tex manx och bobcat.

Testa att ställa din tjej vetja, iallafall om du tänkt avla på henne, så kan det ju vara extra bra att få en bedöming på typen. Diskad blir du inte i första taget, av färgfel, det som händer isåfall är att katten får för låga poäng för att få cert, men sin bedöming får det alltid.

Magylena
0

Tack så mycket för era svar, har vänt och vridit på henne nu och under magen är hon helvit, inga fläckar och så. Glad

Hittade en bild då hon ligger på rygg, dock ser hon gulaktig ut på denna, men hon är vit! Det är tagit med en taskig mobilkamera.

Hade inga andra bilder som visar riktigt hur hon ser ut. Tungan ute

Magylena
0

Bifogar en bild till… Alltså, det vita fortsätter under hela magen från hakan.

Magylena
0

#9: Exakt det jag tänkte, jag får ju ta ungar på henne och innan detta ska ju hon givetvis genomgå hälsotester men jag vill gärna ha någon bedömning på henne så att hon verkar vara ok i standard. Jag önskar nämligen inte att avla på en renrasig katt som inte är ok i sin standard. I detta läge skulle jag istället avstå att ta ungar på henne. Sedan så vet jag ju att pga. hennes felteckning kommer hon inte upp i Toppen på utställningarna men det är inte riktigt det jag tycker är viktigast heller, om ni förstår hur jag menar? Skrattande

Att jag undrar är ju att det känns onödigt att anmäla henne till utställning om jag vet i förväg att hennes teckning gör att hon blir diskad.

Rosino
0

Hon kan ändå vara en feltecknad bicolour också, om det är genetiskt möjligt pga föräldrarna. Du svarade inte på vad hennes föräldrar är?

Magylena
0

#13: Mamman är Rag a03 mid high white och pappan är Rag a 04 21.

Magylena
0

Tittade på en massa bilder på bicolor, och hon är ju onekligen väldigt lik dem.Förvånad Men samtidigt är hon lik en mitted också…. Skrattande

Kanske får ta med henne på utställning och låta dem färgbestämma henne??

Rosino
0

Domarna kan antagligen inte heller med säkerhet avgöra vilket mönster hon är.

Men eftersom det ser ut som om hon inte har några ryggfläckar och färgen på tassarna och i övrigt är likadan som en mitted så är hon antagligen det - trots att hon på första bilden framifrån ser ut som en bicolour.

LD
0

Håller med 16#. När jag såg bilden tänkte direkt på feltecknad bicolour. I ansikte är hon mer bicolour än mitted men i resten av kroppen ser hon att vara mitted. Svårt att bedöma när det blir på det sättet. Har en bekant som har samma problem med en av sina ragdolls. Hennes uppfödare hade jätteproblem för att bestämma vad det skulle stå på stamtavla. Hon kan ställa ut katten men bara i feltecknade kategori pga att den är mer än 1 år.

// LD

Lurventussen
0

Har läst din frågeställning på ett annat forum men hoppar hit istället eftersom det verkar bara lite mer liv i luckan hära :P

En fråga till ni som kan. När man läser rasstandarden så står det att vita ben på bicolor är att föredra men inte att det är ett direkt fel? Vad är det då som motsäger att det skulle vara en bicolor TS har?

Kollar man på till exempel Ragdollklubbens hemsida över olika färgvarianter så är det många bicolor med bara vita tassar?

[Litlamins]
0

Jag tycker hon ser ut att vara för vit på buken/undersidan för en mitted… skulle tippa på en bicolor med färgade ben…  Men egentligen är det oväsentligt… Men som det ser ut på bilden där hon ligger ner, så ser buken/bröstet vitt ut, och det enda som tyder på mitted är väl de färgade frambenen och färg ner på bakbenen. Vad hon är i sina gener spelar ju egentligen ingen roll, det är inte så stora varianter på färgutfallet och du kommer ju att få ledtrådar beroende på vilken hane du parar med. Men jag röstar nog på bicolor än… Men tveksamt…

En tanke om det där med att använda henne i avel… Vänd dig i första hand till din uppfödare, de kan säkert hjälpa dig igång. Vad heter katten på stamtavlan? Får man fråga sånt här? Är katten såld som lämplig/okej för avel?

Eller till någon annan uppfödare, tex maila bilder på katten till några som kan hjälpa dig via foton och se starka och svaga sidor…
Det finns en avdelning här i forumet som heter konstruktiv kritik.
Eller så anmäler du henne helt till en utställning, och slänger ut en hint här eller på nåt annat forum och söker kontakt med nån annan ragdollmänniska som kan hjälpa dig tillrätta vad du behöver tänka på i val av hane… Sen är det ju rätt trixigt att få tillgång till fina hanar sådär i början, jag rekommenderar att du besöker så många utställningar du kan, med eller utan katt, och sitter och lyssnar på några bra domares bedömingar av ragdolls, man lär sig mycket ang skillnaderna i typerna på katterna genom att titta och lyssna live. På utställningen kommer du säkert att träffa fler ragdoll-tokiga folk, och på så sätt knyta kontakter inför framtiden.

Och om du har tänkt att avla och söker en hane att få använda, så tror jag att du bör börja med att ansöka om stamnamn, ställa ut nån gång (oavsett teckning) och göra de hälsotester som är lämpliga, scanna hjärta njurar, fiv och felv, blodgrupp etc.

Hoppas du ska trivas i ragdollsvängen!

[Litlamins]
0

ps, måste tillägga att jag tycker att hon på de här bilderna ser fin ut i huvet, profilen och lookenFlört

Rosino
0

Jag tycker hon ser ljusare ut på magen men inte vit? Jag tycker inte jag ser nån strimma, magen är jämnt färgad. Det skulle tala emot mitted. Men det är så svårt att se från den bilden i min lilla laptopskärm. Ska kolla i jobbet imorgon om det syns tydligare där.

FunHouse
0

(Mixcolour brukar jag kalla domGlad)
Fast jag tror hon är en bicolour med för mycket färg ned på benen fram.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Magylena
0

Vad intressanta svar jag får. Tack så jättemycket alla! Skrattande

Jag har jättebra kontakt med uppfödaren men jag är ju nyfiken och önskar att lära mig mer, så jag har suttit och läst på massor och ptja, försöker komma in i allt detta och det var ju mer jag läste om de olika färgerna som jag började undra. Och om man inget frågar - hur ska jag då lära mig och bli bättre? Flört

Appropå stamnamn har jag faktiskt ett stamnamn registrerat. Men det är inte dags för några sådana aktiviteter än men jag vill inte stänga dörren för det heller. Jag tycker därför också att jag har en skyldighet att ställa ut henne (om hon nu ska användas i avel överhuvudtaget) eftersom jag inte vill avla på en ragdoll som inte uppfyller en ragdolls standard. Därför frågade jag om det var ens lönt att tänka tanken - förstår ni hur jag tänker? Hälsoprogrammen är ju superviktiga att följa eftersom vissa defekter SKA inte avlas på, men en felaktig teckningn är ju inte en sådan defekt.

Hon är köpt för sällskap/avel ej utställningskvaliteter, så det vet jag om, det var mest att jag vill lära mig vad som är önskvärt och börja lära mig se på en ragdoll hur de ska se ut…. Skrattande Man måste ju börja någonstans!

Kram Magda

Magylena
0

Jag har vänt och vridit på lilla tjejen nu, och jag vet inte vad hon är…. I vilket fall är hon min bästa prinsessa och jag är tokig i henne så även om hon är lite feltecknad är hon min stjärna Skrattande Men det är ju prefekt att börja lära sig titta på sin egna, så har jag lärt mig massor under åren med hästarna iaf. Det viktigaste med aveln i mina ögon är att förädla det man har, i en drömvärld ska ungen bli bättre än det man har. Så tänker jag inom hästavel iaf. Man får kritiskt granska det sto man har, och bestämmer man sig för att avla ska hingsten försöka väga upp dennes svagheter så att fölet blir bättre. Nu blir det ju inte alltid bra bara för att det ser bra ut "på papper" men ja. Sedan anser jag att det här med psyket är superviktigt, ett djur med dåligt psyke och typ ska inte bli avelsmaterial.

Så vi får se vad min tjej såsmåningom blir, men jag tänker passa på att lära mig under resans gång. Om jag anser att hon inte är lämplig att avla på kommer hon givetvis bli kastrerad och leva livet som sällskap… Så ni behöver inte oroa er att jag till varje pris kommer att ta ungar på henne utan tanke. Skrattande Jag vill lära mig meer!

[Litlamins]
0

Kanske vi se på nån utställning framöver rent av?

Jag tycker du ska anmäla och testa iallafall… det "värsta" som kan hända är att hon blir utan cert…  Och det är ju inte så farligt ;)

Det finns många fantastiska avelskatter, som ger underbara ungar, men som själva inte är korrekt teckande för show. Jag tex har en sån ;) Nina Ricci… här på min avatarbild bland annat…

FunHouse
0

Jag tycker också att du ska anmäla henne för att få ett omdöme på henne. Tycker hon ser riktigt fin ut.

Lycka till!

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Rosino
0

Efter att ha sett bilderna i en större skärm skulle jag nog gissa på feltecknad bicolour, men inget jag skulle sätta huvudet i pant på Flört

Tycker som de andra, testa att ställa ut så du får bedömning på typ. Hon ser fin ut oberoende av färgfel Kyss

Magylena
0

#25: Ja det vore jätteroligt! Har bestämt mig för att ställa henne på någongång, se hur hon tycker att de är också, hon kanske hatar det Flört

Har anmält mig till en medlemsträff för uppfödare här hemma, vore så kul att träffa lite kattfolk och så Skrattande

#26: Vad roligt, tack så mycket.

#27: Hihi, vad intressant, är det så att om hon nu är mitted är bläsen fel? Och som bicolor är de färgade frambenen fel? Skrattande

wandullan
0

Lilla Belle som jag har fött upp! Glad Inte helt lätt att regga feltecknade för man vet ju inte vilket mönster det är. När jag skulle regga lilla Belle så frågade jag min uppfödare och fick rådet att regga henne som mitted pga tassarna.

Men en mitted med bred bläs är ju feltecknad och en bic med färgade ben är ju också feltecknad Obestämd

Men jag tycker att hon är fin iallafall! Flört

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

MalinL
0

#9 Katten blir inte diskad för att den har svansknick eller sternumkrok, däremot om den har navelbråck.

En katt som har knick eller krok för draget cert som fertil, dock inte som kastrat. Glad

Rosino
0

#9 Då är det inte samma bestämmelser som i Finland. Här får en katt med navelbråck ställas, men i kastratklassen.