Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 6778 ggr
maulehn
0

Katt som äter hår..

Hej igen!

Min katt är "besatt" av mitt hår. Han ska leka med det när han ser det, det förstår man ju. Roligt med saker som rör sig.

Dock så vaknar jag om nätterna att han tuggar på håret.. Och varje morgon är det hårtussar i sängen. Det är inte så roligt när man har tunt och dåligt hår redan…

Uppsättning hjälper inte, han tuggar på det ändå..

Funderat nu på om man skulle kunna sätta någonting i håret innan man går och lägger sig?
Behöver då något som inte grisar ner sängen, förstör håret eller är farligt för kisen, några bra förslag?

Eller förslag på en annan lösning? Jag har ingen möjlighet att stänga honom ute från sängen på något vis.

Efter att ha inspekterat kattlådan ser jag även att han verkligen äter några hårstrån också, är det farligt för honom? Har köpt kattgräs men han bryr sig inte om det.

Tacksam för svar :)

FunHouse
0

Konstigt, jag har aldrig råkat ut för det trots att jag haft rätt många Ragdolls. Kan tyvärr inte hjälpa dig, mer än att du får ta bort honom och säga till honom bestämt NEJ när du ser att han ska göra så. 

Pröva att spraya håret lite med nåt illa smakande hårspray…?
Finns bitter spray hos veterinär också som ska hindra katter att slicka på sår…kanske man kan pröva..men jag gissar att vissa hårsprayer är lika äckliga.

Du får gärna berätta hur det går…

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

maulehn
0

Jag säger ju ifrån ordentligt när jag är vaken, och han vet att han inte får det egentligen. Den busen. Svårt när han ska bråka när man sover tungt bara, jag vaknar ju inte så lätt heller ;)

Det kan ju vara något att testa! Mest orolig att han tuggar i sig det ändå, hårspray kan ju inte vara nyttigt… Funderat lite på citron men vet inte hur det påverkar håret. Ska kolla upp det.

Men ska testa hårspray i natt!

NillaNina1
0

En annan variant är att använda nattmössa. Ganska skönt faktiskt, när man har vant sig. Glad

/NillaNina

Svidjas
0

Tror inte att det är farligt för honom att "äta" håret eftersom det ändå inte verkar som extrema mängder.

http://www.svidjas.se

Sophey
0

Du kan testa att byta shampoo da det kan vara nagonting i ditt shampoo som attraherar honom. Du kan sova med en nattmossa eller flata haret eller satta upp det i en knut innan du gar och lagger dig och harspray kanske inte ar speciellt nyttigt for ditt har om du redan har daligt har.

Det jobbiga ar att om din katt ater ett helt harstra kan det fastna i stjarten pa honom och se till att avforingen far problem att komma ut som den ska eller att det hanger en klutt i harstraet som fortfarande sitter i stjarten pa honom. Det har hant min ena katt och fy vad han skrek sa det maste ha gjort ont pa honom.

Medarbetare på matlust

Zolah
1

Oh har samma problem, dock på nätterna ska hon tvätta mitt hår :P

fick en liten incident då hon svalde håret och sedan gick på kattlådan… kisse blev förföljd om man säger så ._.

FunHouse
0

Jag tror inte att hårspray är farligt för honom men förhoppningsvis äckligt. Citron kanske också är värt att pröva. Inget farligt för håret heller…

Byt schampo tycker jag var en bra idé också…kanske är nåt där i?

Hoppas det fungerar

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Sophey
0

Om du (ts) tanker anvanda citron bor du veta om att citron har en blekande effekt pa haret sa du kommer bli lite ljusharigare Flört

Medarbetare på matlust