Foderallergi och dålig mage
Hej! Jag har skrivit här allt för ofta känner jag om problem.
För en månad sedan fick Wilgot kli/plitor och jag misstänkte foderallergi efter att googlat och skrivit här, gick till veterinär och köpte RC Hypoallergica, han har nu ätit det en månad men är ständigt lös i magen, det är inte rinnande, men löst och inte fast och fint som det alltid var på den gamla maten. Testade i förgår några bitar av de gamla fodret RC steralized och kli/plitor kom direkt och där fick jag svar på att det var reaktion på foder.
Idag var jag hos veterinären och pratade lite. Men fick inga goda råd på hur jag ska stabilisera magen, hos skulle ta hem något som balanserade i tarmarna och hör av sig när dem fått hem det. Enligt henne var det vanligt problem trots allt eftersom det inte är så mycket fibrer i allergifodret
Men har NI några tips, råd? Läst om flera som man kan köpa på apoteket i tidigare trådar, är det bara att ge korta stunder eller finns det något "kosttillskott" eller liknande att ge alltid? För vad jag tror är detta ett problem som kommer vara bestående utav fodret.
Förövrigt mår han jättebra!!!
Jag tror snarare att du ska utreda vad han ar allergisk mot istallet for tillskott och liknande men det dar med fibrer ar inte helt sant for i sa fall skulle samtliga katter som barfas eller ater annan kost utan fibrer i ha daliga magar konstant och det har dom inte.
Medarbetare på matlust
Jag har bra erfarenheter av Hill's allergifoder z/d. RC's foder fungerade inte för oss. Det har varit bra både åt min allergiska katt, och den katt som haft magproblem har fått stabil och bra mage med det fodret.
Jag fick inte på klart om Wilgot var lös i magen tidigare också, eller om det började i och med foderbytet?
Den där fiberteorin tror jag inte på.
#1 Kanske man borde, men 1. Det är väldigt kostsamt 2. Man får inte alltid/(sällan vad jag läst) svar på vad det är ändå. Kanske jag låter som en människa som inte ska ha katt, att jag inte bryr mig. Men jo det gör jag, men jag har varit med så många gånger veterinärer inte har rätt och visar stor okunskap. Googla kan i många fall vara bättre än att gå till en veterinär. Så länge han mår "bra", ja definera bra är ju en sak. Men han äter, dricker, kissar, bajsar och är pigg, glad och busar så går jag inte till veterinär. Därför fråga jag här då jag vet att det finns lång katterfarenhet hos många
#2 Tack för ditt svar! Jag har precis köpt en 2,5kg påse till, han har ju trots allt bara ätit det en månad, Blir det inte bättre låter det som en klok idé att testa hills.
Han var väldigt bra i magen på det tidigare fodret! Det är med foderbytet och därför vill jag ge det tid.
Nej jag vet inte vad hon babblade om, hon sa att detta fodret var mer lättsmält och att det var vanligt med lös mage då.. Hm, jag vet inte. Jag har noll respekt för veterinärer och deras kunnande i många fall.
Jag skulle prova byta märke till att börja med. RC kan orsaka lös mage vid allergi.
RC innehåller väl spannmål? Det är kanske det han är allerigsk mot? I så fall kan du köpa valfritt fisk och spannmålsfritt foder, gärna blötfoder. Tror porta 21 har ett torrfoder för känsliga katter också.
Antingen ger man ett allergifoder, eller också måste man välja ut en proteinkälla - helst en som katten inte ätit tidigare - och bara ge det.
Att till en allergisk katt experimentera med många olika foder och famla "i blindo" är inget att rekommendera tycker jag.
Enklaste är att ge ett allergifoder i MINST 8 veckor, och då ska det vara ENBART det fodret, inget annat! Inte ens den minsta lilla godbit. Om katten då är symptomfri kan man gå vidare och testa ETT nytt foder i taget. Kommer symptomen då tillbaka så backar man och ger bara allergifodret en tid igen och försöker på nytt med nåt annat foder.
Hill's z/d är det allergifoder på marknaden som är mest hydrolyserat, dvs proteinet är sönderspjälkt i mycket små delar.
#5 Oj det va ny fakta? Vad har du sett detta?
#6 Just nu får han bara RC allergiska foder och inget annat.
#7 Blötmat kan jag tyvärr inte ge då jag ibland är hemma oregelbundna tider och det inte kan stå framme på det viset som torrfoder. Testade blötmat en period men det var inget gott när han fick det regelbundet.
#8 Han har nu ätit allergifoder i 5 veckor och har inga allergiska symtom mer än lös mage. Om det är en allergisk reaktion eller bara för att det är nytt foder det vet jag inte, bubblig i magen och halvlös. Jag skulle prova detta på inrådan av veterinär. Han får bara detta fodret. Han mår ju inte dåligt på något vis så jag kör slut på denna säcken, blir magen inte bättre ska jag absolut testa hills.
Tack för alla era svar! Jag hoppas att magen blir bättre!
Säger bara: Hill´s Prescription Diet Feline D/D Venison & Green Pea.
Hade en somali med jätteproblem med magen. Testade allt. Han blev helt bra i magen på bara några dagar med detta foder. Det vände direkt! Det här fodret är för dåliga magar till följd av foderallergi. Skit bra! Köps hos veterinär eller tex här http://foderbilen.se/hills-prescription-diet-feline-d-d-venison-and-green-pea-1-5kg.html
#10 Tack låter absolut värt att klicka hem om det inte ger med sig med magen!
Vad är skillnaden mellan z/d och d/d???
#11 Det får någon annan svara på som kan. Jag vet bara att jag även provade z/d vilket inte hjälpte. Det med just "green pee" botade honom :-)
#tack ändå :) Alla tips är guld värt! hade han foderallergi din katt eller var det "bara" magproblem?
Jag tror att det ibland är bra att sätta katter med krångliga magar på ett "extremfoder" som dessa veterinär foder är. Detta för att bryta den onda cirkeln och låta tarmen vila/läka. Ibland är det ända sättet för att komma tillrätta med problemet. Sedan kan man efter entid på veterinärfoder försiktigt introducera annan mat. Det är oerhört påfrestande med en katt som har dålig mage under längre tid. Jag vet, har varit där.
När vi provat z/d, som ju ska vara ett bra alternativ, och han inte blev bra då heller tappade vi liksom hoppet helt. Hill´s Prescription Diet Feline D/D hade vi därför inte så höga förhoppningar om eftersom han redan fick ett bra foder. Men tack och lov för det för katten blev BRA! Han har nu byggt upp sin tarmfunktion och tål även annan mat igen, i små mängder. Lycka till!
#13 Han har aldrig fått någon diagnos. Det började som lös avföring med blod i när han var ung. Innan toabesöken sprang han runt och ylade för att han hade ont. Det var ett evigt tvättande av hans rumpa eftersom han inte fixade att hålla rent själv. Vi gick igenom alla sortiment av erkända foder med "sensitive" i namnet. Pågick kanske drygt 1 år. Inget hjälpte. Sedan gick vi över till Hills veterinär foder och testade först ett för grovtarmsinflammation (kommer ej ihåg vad det heter) och sedan z/d utan tillräckliga resultat. Slutligen blev han helt frisk på d/d. Det fodret är lite grönaktigt och han gillade det inte till en början. Men magen blev helt normal och det var värt alla pengarna.
Stort tack för ditt svar, det är ju en kräsen herre jag har. Har mailat hills och se om dem kan skicka ut smakprovspåsar. Annars får jag väl testa!
och d/d fungerade inte alls för min katt…
z/d är i alla fall det foder som ska vara mest allergivänligt över lag, sen finns det ju alltid undantag.
#17 hm, är din katt bra i magen av det fodret? Äter den bara z/d nu med?
Den katt som jag egentligen skaffade z/d åt lever tyvärr inte mera 
Men min kastrathane som hade stora problem med magen och kräktes för nåt år sedan äter nu z/d och lite blötmat, och han har helt klarat sig utan medicin de senaste åren. Ta i trä… hoppas det håller i sig! Han äter också lite annat torrfoder numera, men mest z/d.
Beklagar!
Då kanske jag borde satsa först och främst på z/d om det inte blir bra med magen. Håller han vikten bra eller har han gått upp mycket. Tycker wilgot ökar nu hela tiden.. Vad ger du för blötmat då?
Han är i rundare laget, men det beror nog mycket på att han rör sig minimalt 
z/d innehåller bara ca 15 % fett, så det borde inte vara speciellt "fettande". d/d innehåller mera fett.
Han äter Feline Porta 21 chicken som blötmat, och kan ibland numera också smaka lite Bozita om det är nån smak han gillar.
Förutom z/d torrfodret äter han också lite Almo Nature torrfoder, men det är nog z/d som är den stora favoriten.
Jag är inte så strikt mera med maten, och hade tänkt försöka hitta nåt ersättande foder till z/d, men jag vet inte om jag ska riskera att göra det när han mår bra av fodret. Det sista jag vill är att han ska få återfall nu när han varit bra så länge. Så jag tror nog att jag alltid kommer att ha z/d hemma och om jag provar nåt nyt och ser en försämring kommer jag genast att återgå till z/d.
#22 Vilket allergifoder (torrfoder gäller det alltså nu) innehåller INTE spannmål då? Eller ärtor, som katter som inte tål soja kan reagera på?
Vad rekommenderar du?
En sak jag skulle prova, en dyr sak, är "Taste of the Wild"
"TASTE OF THE WILD ROCKY MOUNTAIN FELINE FORMULA spannmålsfri kattmat för alla livsstadium.
Rocky Mountain Formula är kattfoder som innehåller viltkött och lax. En härlig smakupplevelse med lättsmält energi från sötpotatis och ärtor. Kompletterat med frukt och grönt, en väl sammansatt formula med naturliga antioxidanter. Detta stärker kattens immunförsvar och allmänhälsa.
Ett foder med smak av det vilda"
Jag ska eventuellt sätta min katt som har svårt att ta upp protein på det. Har hört MYCKET gott om detta foder och blivit rekomenderad de många gånger.
Foderbilen har detta foder, VISSA djuaffärer har. (hoppas det är okej att länka till detta!)
#24 förutsatt att katten inte är allergisk mot fisk, som är ett av de vanligast ämnen katterna reagerar mot.
23. Det finns flera foder som inte ar i princip helt baserade pa spannmal och jag kan inte rekomendera ett foder savidare jag inte vet vad katten ar allergisk mot.
Om katten nu ar allergisk mot allt som finns i alla torrfoder som finns skulle jag istallet ge katten barf eller enbart blotmat men om verkligen ingenting annat inte ens barf skulle fungera finns det ju inget annat val oavsett hur daligt fodret ar.
Medarbetare på matlust
#26 Man behöver ju i många fall inte ge allergifodret livet ut, men för att få bort symptomen och sedan kunna testa sig fram till ett annat foder så är det i många fall en praktisk väg att gå.
Jag tycker det är onödigt att ge folk dåligt samvete för att dom ger sina katter veterinärfoder.
Jag har åtminstone hellre en symptomfri katt som mår bra så länge den gör på sitt dåliga foder än en katt som lider varje dag av att äta ett "bättre" foder. Man var och en bestämmer vilken väg man vill gå 
#17 Är du helt säker på att z/d är bättre vid foderallergi än d/d? Har du någon källa på det? :)
- Proteiner med en molekylvikt mindre än 10 000 dalton upptäcks sannolikt inte av immunsystemet.
- Det animaliska proteinet z/dTM Low Allergen Feline är omfattande hydrolyserat (maximal molekylvikt är 3 000 dalton) för att minimera risken att bli upptäckt av immunsystemet.
d/d har en fodermolekylvikt <6 000 dalton.
Men om katten tål de ingredienser som ingår i d/d så fungerar det säkert helt utmärkt
d/d innehåller en proteinkälla och en kolydratkälla, och kan därför vara ett bra alternativ förutsatt att katten tål det.
hills z/d är det allergifoder på marknaden som har lägst molekylvikt.
och om nån undrar så är jag INTE sponsrad av hill's och får ingen provision 
Har man en frisk katt så finns det utan tvekan bättre foder, men ibland ser jag att man inte har nåt val.
27. Hur man an vrider och vander pa det ar det inte ett bra foder for katter sa lite daligt samvete ska man igentligen ha. Jag har sjalv anvant det fodret till min katt men hittat ett flertal battre alternativ for honom sa jag slipper ge honom det samsta jag hittar pa marknaden 
Medarbetare på matlust
#30 Och ska man fortsätta att ha dåligt samvete om man försökt hitta alternativ men inget som fungerar? Hur ofta och hur många gånger ska man utsätta katten för återfall?
Jag tycker det är ungefär som att säga att man ska ha dåligt samvete för att man ger mediciner, eftersom det är biverkningar med de flesta och att det är ett bättre alternativ att vara utan.
Nu finns det ju battre alternativ sa z/d ar inte nagon sorts livlina for katten. Du kan gora en utredning pa vad katten reagerar av och sedan leta foder utan dessa ingredienser eller ge katten barf eller blotmat om det verkligen inte finns nagot annat foder an z/d som fungerar.
Medarbetare på matlust
Oj vilken diskussion det blev här. Finns det något vetenskapligt på att spannmål är SÅ dåligt som det påstås här för katten? Jo jag vet att katter är rovdjur i grunden, men jag bara undrar? Finns det inga exempel på katter som lever hela livet bra och mår bra av just allergifoder, det är ju trots allt så att både företagen jag känner till med kända allergifoder, RC och Hills påstår ju katterna på det livet ut. Det är ju veterinärfoder?!
Och jag ser det sår här med just mängden mat, blir katten i övre vikt kan man väl dela upp rätt mängd mat, tex morgon/kväll baserat på kattens vikt, precis som man tex gör med hästar.
Att få dem reaktionerna jag fick på Wilgot, extremt kli och jag märkte att han var besvärad av det. Jag ville helst inte exprimentera allt för mycket med maten, nu mår han jättebra, allt utan magen. därför tänker jag testa hills om det inte blir bra. Om han blir bra, mår bra och inga symtom vare sig på katten eller med mage så borde han ju kunna äta det han mår bra av? Mat är en djungel och man kan säkert testa hur mycket som helst, men hur mår katten av det? Barfa är inte aktuellt här och inte blötmat heller då jag behöver ha mat framme pga oregelbundna tider då jag är hemma.
#31 Hur länge har din katt ätit z/d och mått bra? Ålder? och hur länge har H*n ätit det? Jag instämmer med ditt resonemang om läkemedel
#32 du har haft foderallergi på din katt? Vad var han allergisk mot? Gissar att du utredde det och vet var det är? och vad ger du din katt att äta?
#24 tack för tipset! Dock är även jag tveksam till just fisk. Känns som om katten inte är allergisk mot det nu så finns det stor risk att dem blir då det är en vanlig källa till just kattallergi
Nåja, var och en blir salig på sin tro - jag lämnar den här diskussionen nu och tänker inte ha dåligt samvete för att jag ger z/d, även om jag kommer att försöka hitta ett alternativ. Men hittar jag inget och om det visar minsta tecken på en försämring så går jag tillbaka till z/d. Hellre att katten får ett ev. kortare men bra liv på ett spannmålsbaserat veterinärfoder än att må dåligt på ett s.k. bättre foder.
Min katt som led av foderallergi testades, hon var allergisk mot åtminstone anka, kalkon, fisk, ägg, soja och majs. Veterinären avrådde från kyckling eftersom det fanns risk att hon skulle börja reagera mot det också då hon var allergisk mot kalkon och anka.
Hon åt som komplement till z/d också lite almo nature torrfoder baserat på lamm och ris, samt blötmat som inte innehöll nåt av ovanstående.
Nu har jag alltså z/d kvar, fast min foderallergiska katt inte finns mer, just pga att min hanes problemmage blivit så bra. Men som jag sagt redan så kommer jag med små, små steg att försöka byta mat åt honom. Barf är inte att tänka på eftersom han spyr av minsta lilla råa köttbit.
Jag tackar dig för dina tankar kring allt även om du lämnar diskussionen, Många tips här och jag kommer testa z/d om magen inte blir bra innan dagens RC är slut så får jag hoppas han blir bra! :) Annars får vi leta orsak även här!
33. Jag har en katt som har foderallergi och jag har provat de flesta foder pa honom. Jag vill helst aven ha ett foder som fungerar for bada katterna eftersom han garna gar over till den andra katten och ater hennes mat och vice versa sa jag fick som order av diverse veterinarer att ge bada katterna z/d. De kan inte vara allergiska mot det sager de ju men min allergiska katt kraktes nar han fick fodret och hade diarre och klada dag ut och in och den katten som inte ar allergisk blev rund som en boll och de har inte fri tillgang till fodret.
Jag gjorde en utredning genom att enbart ge en produkt i taget och pa det viset se vad han reagerar emot eller ej. Han reagerade mot fisk och spannmal. Jag ger dom enbart mjau och bozita blotmat och ibland lite kycklingvingar eftersom han klarar av kyckling och det fungerar prima.
Jag har nyligen flyttat till Nederlanderna och letar ett torrfoder som fungerar istallet eftersom jag inte riktigt kan fa tag pa mjau langre. Jag hade garna matat dom med Carnia Lynx men det finns inte utanfor skandinavien annars blir det nog porta 21 eller Applaws.
35. Kanske ar han kanslig mot det kottet du ger honom? Eller kanske han faktist ar allergisk mot ratt kott? Det hander aven om det later helt underligt.
Jag hade en hund en gang som faktist var allergisk mot kott sa hur illa det an var fick vi lov att ge henne ett foder med sa liten kotthalt som mojligt. 
Medarbetare på matlust