Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3075 ggr
new2ragdoll
0

Liten rodnad på tinning

Hej,

Upptäckte imorse en liten rodnad på Nelsons (ca 5 mån) tinning, ca 1x1 cm, ser inte ut som klåda, snarare som ett blåmärke men är istället lite röd till färgen. Händer ibland att vi hör något duns från vardagsrummet när vi är i sovrummet, men vet inte hur han kan ha fått skadan. Han verkar inte ha ont och är pigg som vanligt. Verkar inte speciellt svullet eller så heller och är tämligen oöm när jag känner försiktigt på området.

Bör man ha noga koll när det gäller såna här saker, eller är det lugnt så länge allmäntillståndet inte påverkas?

Ska väl tilläggas att han börjar bli graciös och smidig, men ibland överraskar oss genom att plötsligt vara klumpig. Springer in i bordsben ibland osv. ^^

Tack på förhand.

Sophey
0

Om du har andra katter i hushallet kan det vara fran lek annars kan han ha vart klumpig och fatt en bula eller ett myggbett.

Om det blossar upp mer och borjar klia kan det vara foderallergi.

Medarbetare på matlust

new2ragdoll
0

# Sophey - vi har bara en bebi. :) och inga mygg sedan i slutet på sommarn.

När du nämner det, har han ju börjat få lite Bozita våtfoder istället för Mjau sedan några dagar tillbaka. Ska kolla om han börjar klia sig mer eller om fläcken växer. Vanligtvis kliar han sig rätt ofta bakom öronen, under hakan, men inte mer än vanligt sedan foderbytet.

Tack för tipset.

Sophey
0

Kanske har han blivit biten av en spindel? De vanliga husspindlarna som vandrar omkring vinter som sommar i hemmen kan bitas aven om de inte bits ofta och da brukar de se ut som ett storre spansligare myggbett fast rodare.

Medarbetare på matlust

new2ragdoll
0

#3 Sophey - hm, det är möjligt. Lite knepigt att försöka se på nära håll då pälsen döljer, men det är inte illrött, utan som en lätt rodnad.

emimollie
0

Så svårt att säga när man inte ser..kanske ni kan få med det på bild?

Om det inte är ett sår eller liknande kanske det bara är blodkärlen som lyser igenom huden? Det är ju ganska tunt och lite hår i tinningen..tänkte på när du liknade det vid ett blåmärke..men är det olika på hans vänster/höger sida?

Hoppas lillen mår bra annars!?

Har du läst på MJAU och Bozitan om det skilljer i innehåll? Nått som kan tänkas ge allergi?

Kram

new2ragdoll
0

#5 emimollie -

Tack för dina synpunkter!

Nej, han har inte någon liknande fläck på andra tinningen. Kollade idag igen och jag kan säga att jag inte tror att det är klåda, utan han har nog slagit sig. På drygt 2-3 dagar har han åtminstone ramlat från byrån 1 gång, trillat ner från fönsterhöjd 1 gång och sprungit emot ett bordsben en gång. Tror att han bangade i huvudet vid det tillfället! Bordsbenet tillhör IKEA, dvs tunn metall och är dessutom ihåligt så speciellt solid är det inte som tur är.

Jag ska försöka fota imorgon när det är ljust, men det är lite svårt att få en bra bild tror jag.

Innan fick han Mjau lantpaté, lever, nu får han Bozita kitten kyckling.

Äter som en häst när det gäller den senare ska tilläggas! ^^

Jag har lite svårt att tro att denna lilla förändring skulle orsaka allergi hos honom, men jag ska hålla ögonen öppna och kolla hur fläcken förändras. Han kliar sig inte i det området iaf (om nu allergier som visar sig i skinnet kliar?)

Däremot har jag upptäckt några små mörka prickar i öronen på honom, men de ser ut som leverfläckar, inget allergirelaterat så som jag uppfattar det.

Annars mår han fin-fint! Inga tecken på slöhet eller så. Är pigg och så vidare. Pupillerna är lika stora.. jamar inte mer än vanligt eller verkar ha ont när man stryker honom över huvudet osv.

new2ragdoll
0

Vill tillägga att Nelsons fläck har minskat i omfång och färgintensitet nu imorse. ^^