jamande,klösande och bitande...kattunge
Hello!
behöver lite tips 
Har världens finaste kattunge på 13 veckor snart, alltså haft henne i en knapp vecka. I början var hon lite blyg och avvaktande…Nu gissar jag att hon är trygg hos mig för hon har börjat irra runt på sina katt fnatt stunder på kvällarna och hon följer efter mig vart jag än går, hon gillar att gosa också.
Mitt bekymmer är att hon gillar att tugga på sladdar och på mina ben och armar, ev.att jag måste klippa klorna men det gjordes för 3 veckor sen sist kanske. Jag vågar inte klippa dem själv. Hon leker men det gör ont med klorna =( Hon har börjat hoppa upp på höööga hyllor och jag förstår att det att kattunge bus men undrar nu om det avtar senare eftersom ragdollen i sig sägs vara lugn och lite lat? hon äter bra och dricker bra och går på toa bra. Jag funderar lite krings hennes jamande också…hur mkt jamande är det vanliga pratet? jag har sprayat kattmynt spray på lite saker men hon bryr sig inte om det…det är rolligare med sladdar till datan speciellt. En vän sa att jag ska sprya vatten med lite ättika på hyllan exempelvis när hon klättrar o tuggar på streeo sladden…vad tycker ni? Jag blir så himla orolig att hon alltid komme ratt vara så här…. Jag kan inte skaffa en kompis till henne nu men jag jobbar deltid så det är inte brist på sällskap, dessutom sover hon ju väääldigt mkt just nu.
Hur kan jag klippa klorna på smidigaste sätt? bara pytte på toppen visst? och hur kan jag få henne att sluta bita o jaga mina fötter och anfalla mina armar på kvällen? och hur vet man om en kisse känner sig ensam?
jag ahr aldrig haft katt innan och vill det bästa för min kisseunge
Hm har själv en kattunge här hemma på 13 veckor, och han är lugnet själv om inte min 6 månader hona driver upp honom till lek för då är det full rulle här hemma.
Men hon är ju lite i en sorts trotsålder så det ska vara att du plockar ner henne från hyllorna hela tiden med mera. Min ex försöker ligga på datorn hela tiden, hoppas upp på bordet. Efter att jag plockat ner honom mer än 3 ggr så ger han upp.
När hon tuggar på sladdarna, kan jag ge ex att smärja in det med tabasco, det låter hårt men tuggar de där gör de inte om det igen. Upptäckte att min för ett tag sen tuggade på sladdarna så jag gjorde så. Sen var han aldrig där någon mer gång.
Jagar mina ben gör han men inte hela tiden. Om du testar lyfter upp henne och gosar med hon kanske det blir bättre.
Det där med klippa klorna är helt olika. När jag klipper klorna på mina katter håller jag dem upp och ner så de sitter på "rumpan" i min famn medan jag trycker lite lätt på tramdynan så klorna kommer ut. Jag klipper inte hela vägen in på pulpan, men försöker klippa dem korta, men inte allt för korta.
För om hon har fått klorna klippt sen innan kan hon mycket möjligt vara van vid kloklippning :)
Under tiden du svarade på mitt inlägg så vågade jag mig på klippa klorna faktiskt =) såg sen att jag klippte på samma sätt som du faktiskt tipsade om, lite små trixigt men sen funkade det! fem var på framtassarna…men hittade inte den femte på baktassarna…sorry för min fattiga kunskap om katt tassar men ska de ha så?
Jo alltså min lilltjej är lugn men det är kvällarna hon blir crazy :) klart jag gosar med henne men hon vill ha action då hahaha…. men tabasco…hmmm fick din katt diarre eller ngt? hur reagerade han när han slickat i sig det?
brukar din katt låta? jama svagt typ.

Kan tipsa om sladdgömmor som ser ut som tunna lister och som säljs hos Rusta. Dessa kan man klistra på längs väggarna. Vi smörjde in de sladdar som inte gick att gömma med tabasco innan vår katt (5 mån) ens började utforska dem, men om du använder tabasco, kan det vara bra att upprepa smörjningen då och då.
Han har börjat lära sig att hoppa högt, bl a på matbordet. Där har vi skvätt ut citronkoncentrat och nu har han slutat att hoppa upp där. Vet inte om det är det sura han inte gillar när han slickar sig om tassarna, eller om klibbigheten är obehaglig.
När det gäller lek med händer och fötter osv, har vi i ett tidigt stadie sagt ifrån tydligt att han inte får leka med våra extremiteter eller andra kroppsdelar. När han ibland gör det brukar vi a) säga ifrån tydligt (inte skrika) eller sluta leka med honom b) uppmuntra till att leka med leksaker istället, c) kombination av båda.
Han har iofs aldrig bitit hårt så att det gör ont, men en dålig ovana som bärs med in i vuxenåldern kan nog vara knepig att få bort.
Fötterna leker han aldrig med konstigt nog, men väljer förstås istället att lite försynt sätta in klorna i dem på morgonen när han tycker att det börjar bli dags för oss att stiga upp. ^^ (efter ett par försök till att väcka oss genom att pipa/jama)
Han surar ibland och testar gränserna, men nu verkar han ha fattat. Det kan ta tid, men ha tålamod. :-)
Klorna klipper vi varannan vecka, nån millimeter. Baktassarna klipper vi inte på.
Nelson (katten alltså) brukar jama när han vill :
a) att vi ska gå upp på morgonen (försiktigt jamande /kvittrande /vädjande)
b) när han vill ha käk eller godis (utdraget jamande non-stop)
c) när han vill leka (vanliga jamanden)
d) när han är missnöjd med något /vill ha hjälp med något (utdraget jamande med ett vädjande tonart)
e) när han är sur (kort fnysliknande jamande)
f) innan han ska kissa och bajsa (vanliga jamanden)
g) när han hälsar (kort mjau)
h) när han protesterar mot rump/tasstvätt (oftast intensiva och djupa jamanden)
Nelsons fotodagbok ^^
#2 Nej, inge diarré eller något sådant. Det smakade bara väldigt illa helt enkelt! :P
Om inte du vågar det så kan du teijpa elteijp runt sladden. Det är ju rätt så säkert det med :)
Ja, tålamod är nog nyckelordet =)
Men är det ngn annan som kan säga hur pass lugnare/vildare eran raggis blev efter busunge månaderna?

#2 Katten har bara 4 klor på var baktass.
Din katt är ju bara en kattunge, vilket kommer innebära att den leker och springer runt som en galning ibland. Trots att Ragdollen överlag är en mycket lugn ras så är ju alla katter individer och en del är mer aktiva än andra.
Alla katter reagerar heller inte på kattmynta, speciellt inte sprayen har jag märkt.
Klipp klorna regelbundet och håll dem korta så slipper du i alla fall att det gör ont om hon kommer och klättrar på dig.
Även katter kan behöva lite uppfostran ibland så att de vet vad som är rätt och fel. Sprayflaska med vatten är en ganska bra hjälp när man försöker lära katter var den får och inte får vara. Hoppar den upp på bordet så sprutar du lite vatten på den. Brukar funka ganska bra.
Så lite tålamod brukar kunna hjälpa. :)
Lycka till
# 6 och 7
tack så mkt ! =) ska kanske lägga upp en bild på min sötis men det blir sällan så bra ;) mkt vackrare i verkligeheten
# 4 och 5
**tack för tipsen! speciellt jamande lexion! får se om det stämmer in på min, men det låter ganska logiskt med ditt jam-översättande ;)
**

Vi har också precis fått vår kattunge, har haft henne i fem dagar och hon jamar och jamar, jag tror (och hoppas lite) att det är en övergående fas som hon kommer växa ifrån, det är ju inte lätt att bli ensam när man vart ett helt gäng syskon förut!
Även om Ragdollen är en lugn ras, så är ju en kattunge en kattunge..det måste man vara medveten om. En kattunge är busig, påhittig och nyfiken på nya saker även om det är en Ragdoll. Tids nog blir dom vuxna soffliggare..i allfall de flesta. Hur busiga dom är skiljer sig naturligvis något. Alla kan ju inte vara likadana i allt.
Jag personligen skulle aldrig smörja in mina sladdar i tabasco. Lite ättika kanske jag skulle träcka mig till…men det har ännu inte behövts.
Man får ha lite tålamod, plocka ner katten och säga bestämt nej..tills den tröttnar…
Tuggar hon på armar och fötter, släng iväg nåt som hon kan jaga. En liten pälsmus till exempel..då glömmer hon bort dina fötter och armar.
Man ska aldrig låta katten leka och klösa på händer och fötter..det kan bli jobbigt när den blir stor. Försök locka till annan lek.
Det är också bra om man har ett högt klösträd ända till taket i tv rummet där man är mycket. Så hon får utlopp för sitt klättrande..(det kanske du redan har)
Lycka till//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Ja, det just så jag tänker, en kattunge är en kattunge och det är bara friskt att hon leker =) tålamod javisst, men det är kul att se henne pigg o trygg nog att utforska hemma =)hoppas att sladdbitandet försvinner, jag känner nog att ättikan kan vara ngt att prova men inte ännu…ingen kris.
Klätterträd har hon =) Tack för all tips.
Brukar katter sucka, nysa o fisa? hahaha, jag antar det eftersom jag har känt och sett alla dessa tre med min kisse nu.

Angående sladdar så bet min katt också på sladdar när hon var liten, än idag om det är en sladd (tex sladden till datormusen) som fladdrar lite för mkt och hon råkar vara i närheten vill hon gärna tugga lite på den. Hon bet helt av sladden till ett par hörlurar tex. Så efter det drog jag ut alla sladdar när jag skulle hemifrån av rädsla… Men hon verkar inte vara så intresserad av sladdarna nu när hon hunnit bli 13 månader. Så det lär din katt också tröttna på.
Sen när det gäller hoppandet så är det ju så med katten att hon märker att "nu är jag stor nog att kunna hoppa och utforska högre upp", då måste man tidigt markera vart katten får gå och inte gå.
Ragdollkatter är tack o lov rätt smarta så det räcker med några få tillsägelser innan hon förstår
. Jag sprayade lite vatten bredvid min katt (inte ens på henne direkt) ett par ggr. Sen behövde jag bara visa vattensprutan ytterligare vid ett par tillfällen och efter det hade hon lärt sig att på diskbänken hoppar man inte! Så se till att göra så tidigt innan det blir en vanesak att hoppa upp på ställen du inte vill katten ska vara på.
Klorna brukar jag passa på och klippa när hon ändå ligger o gäspar någonstans o inte är på lekhumör. Vilket ragdollkatter verkar göra 23 av dygnets 24 timmar
. Passar då även på att kamma och borsta pälsen!
Har också erfarenhet av att katten ibland vill nafsa lite på mina fötter. Oftast i samband med att hon är uttråkad och vill ha uppmärksamhet + gillar att klösa på strumpor. Jag brukar ignorera och sakta dra bort. Vill inte leka med henne direkt så hon tror att jag leker bara för att hon bitit på mina fötter… så jag väntar en stund tills hon lugnat sig.
En bit papper som du rullar ihop till en liten boll kan oftast vara mycket roligare att springa efter än dyra leksaker. Katten blir helt nyfiken o intresserad så fort hon hör att jag rivit en bit papper, då vet hon att vi ska leka apport
. Testa det! Kan nästan garantera att din katt efter en viss tid kommer komma tillbaka till dig med pappersbiten eller andra leksaker o vill att du ska slänga bort den åt henne. Om hon inte redan gör så! Bra motion för din katt och mindre nafsande på dina fötter och armar.
tack =)
Sen, en katt har bara 4 klor på baktassarna så det är fullt normalt. Suckande, fisande oh nysande är också normalt (så länge nysande inte är extremt mycket men får dem damm i nosen så kan dem självklart nysa) 
http://www.svidjas.se

Jag rullar ihop strumpor och kastar, hon är helt strumpmanisk min lilla katt. Jag kastar och hon hämtar, en bra lek för både henne och mig :)
Hos oss består favoritleksaken av en bit aluminiumfolie som rullats till en boll 
Enkelt att fixa nya när de gamla försvinner nånstans