Magproblem
Min halvårsgamla raggdollspojke har lite problem med magen. Han har haft det sen han flyttade in för drygt två månader sedan men inte tidigare enligt uppfödaren. Han är lös i magen, det är allt från ganska rinnande till nästan fast i konsistensen (för det allra mesta är det på gränsen mellan flytande och "korvbildning"). Han växer dock bra och är pigg och glad, dessutom har han fantastisk päls.
Det blev en liten kommunikationsmiss med uppfödaren precis i flytten och vi fick inte med något foder hem, men bytte tillbaka till hans ursprungsfoder (PRO PLAN kitten) efter ett dygn när vi fått tag på det. När magen var stabilare (dock tyvärr inte helt bra) ca två veckor senare bytte vi till eukanuba kitten, eftersom vår andra katt (ragdollpojke 1 år) åt det, genom att fasa in det under en dryg vecka.
Han har alltså ätit samma foder i minst 6 veckor nu och är fortfarande lite dålig i magen. Vi planerar att fasa in Orijen nu eftersom jag läst att en hel del känsliga kattmagar blir bättre av så "naturlig" mat som möjligt, vad tror ni om det?
Några förslag på vad jag ska göra för att han ska må bättre i magen?
Den äldre katten åt tidigare blötmat och lite kött och sånt varje dag, men eftersom lillkatten blir dålig i magen av det också så har det blivit svårt att ge honom det.
Byt INTE mat nu! Några veckor är inte lång tid för en kattmage, nu måste du först se till att han är stabil i magen under en längre tid innan du ens ska fundera på foderbyte! Har du provat nåt som stoppar upp magen, tex ProKolin eller Canikur Pro? Det är som en slags "ler"pasta som stabiliserar magen och även innehåller probiotika som är bra för magen. Skonkost om han är riktigt dålig? Har du varit i kontakt med veterinären för att utesluta ev parasiter eller andra skjukdomar?
Har själv en katt som sedan hon kom till mig för flera år sedan tidvis varit dålig i magen och är så ibland fortfarande, har testat det mesta…tyvärr är det knepigt med magar, vad som funkar för en funkar inte för en annan…
* 1
BYT "INTE" MAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vill bara säga det till TS att det kommer att lösa sig tillslut.
Mina ragdolls tål inte eukanuba. Det är för "starkt" för deras magar av ngn anledning. Har testat eukanuba, Hills, Porta 21, Iams etc. Funkar inte alls. De tål bara royal canin av ngn anledning.
Av andra katter som jag haft upplever jag att dessa magproblem vuxit bort. Att en ungkatt har känsligare och inte helt utvecklad mag-tarm motorik och flora.
När jag hade ungkatter som fick problem med magen fick jag rådet att ge dem rå köttfärs i ca 1 v, små portioner flera ggr/dag och INGET annat. Då blev magen bra snabbt! Sedan fasade jag försiktigt in ett foder som jag trodde på. Inte förrän då blev magarna bra. Tror att man kan behöva bryta helt med det foder katten reagerar på och gå på skonkost en tid för att magen ska hinna bli stabil. Dina katter kanske inte alls reagerar på Eukanuba om deras magar får en chans att läka. Är de redan lite irriterade i tarmarna kan de överreagera på ämnen de normalt sett tål. Tror du på eukanuba som ett bra foder kan du efter en tid av skonkost introducera samma foder igen, men väldigt försiktigt.
Hej igen!
"Tyvärr" glömde jag snabbt bort att jag skrivit här och läste inte era svar. Jag bytte mat och min lilla bebis mår nu strålande i magen för första gången sedan han flyttade hit, trots att det gått otroligt kort tid. Måste varit något i eukanuba han inte mådde bra av, och nu tänker jag aldrig byta igen :) Dessutom mår nog småfete storebror nog bra av att inte äta kattungemat längre.
Tack för era svar!
Nu får han Orijen
Vad skönt att du hittade ett foder som passade magen.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt