Ragdoll och Helig Birma?
Är det fler än jag som tycker att de är väldigt olika varandra? Jag kan se skillander på dem men jag kan inte direkt säga nu hur eftersom förklara mig går aldrig.
En frågade nyss om min ragdollhane var en Birma, jag sa som det var att han är en Ragdoll men hon tyckte tydligen han såg mer ut som en Birma än en ragdoll. Så, visst är det en viss skillnad på dem båda "arterna"(kallar jag det nu bara xD)?
Dooleys (bilden har jag tillåtelse till ^^)
Jag har både Ragdoll och Birma och jag tycker också att skillnaden är stor. Förutom det uppenbara att de har olika teckningar (om man tittar noga), har de även olika pälstyp, kroppsform och sätt att röra sig.
Sajtvärd Katter iFokus
Skillnaden mellan en ragdoll och en birma om man tittar på teckningen är att en birma alltid har vita tassar och mörk haka. Medan en ragdoll som har vita tassar också har en vit haka (om den är korrekt tecknad) dvs en mitted.
Sen tycker jag att birman är mera "rund" och kompakt i sin kroppsform, medan ragdollen är mera robust, lång och högbent.
PS: Du har en MYCKET snygg raggis 
Precis som sägs här så är det ju stor skillnad mellan Birma och Ragdoll, men för folk som inte vet så mycket om raserna så är det kanske inte lika lätt. Folk som kommer hit och tittar på mina katter tycker ju till exempel att alla mina katter ser likadana ut och undrar hur jag ser skillnad på dem. Detta fast ingen av katterna är samma färg eller teckning som den andra.
Så nog är det så att människor som inte är intresserade eller har någon tidigare erfarenhet av raserna inte ser skillnaderna heller.
Om man ska säga vad skillnaderna mellan raserna är så brukar jag överlag tycka att Birman har ett sötare uttryck medan Ragdollen ser lite mer tuff ut. Dock måste jag ju erkänna att nu när Ragdollen börjat bli lite rundare och snäppet mer "perser-lik" så är de ju gudomligt docksöta även de. Så min "tuffhets-teori" funkar inte lika bra nu som den gjorde förr. 
#1 Jo jag tycker de är väldigt olika. Mindes då jag var på utställning här i Sundsvall med en kompis och buren bredvid hennes bodde den en super mega söt helig Birma och man kunde ju genast se skillnaden på dem båda! :P
#2 Ja men precis! Är exakt vad jag kollar på också. Fick se den här personens Birma och jag skrev till att henne att man kan ju se skillanderna på hennes och min.
Och tack! Han är så otroligt fin den här grabben 
#3 Haha, ja jag kan se skilland på min kompis alla ragdoll och namnge dem (tyckte det var så kul att säga vad de hete medan mina föräldrar var med mig också då vi hämtade Dooleys). Men sen är jag en person som lägger små och viktiga saker i huvudet så jag kan ha koll på färger, namn och vem som är vem :)
Jag föder upp båda birma och ragdoll.
Började med birma men har nu båda raserna i katteriet. Jag brukar beskriva det såsom att det är lika stor skillnad på en Maine Coon och Skogis som en birma och en ragdoll, men för de ovane ser de lika ut… Generellt är ju ragdollen en större ras, det är nog största skillnaden, men det det finns storväxta birmor likaväl som småväxta ragdolls.
Vad det gäller tempermentet märker vi ingen skillnad på våra katter. De är mycket mera olika på individ nivå än uppdelat i raserna…
Men anledningen att vi sadlar om/kompletterar med ragdoll är att jag tycker det är rasen med Extra allt! Både i lynne och utseende. Men vi har en fin linje med vältypad birma-hona på tillväxt, så jag fortsätter med birmarasen ändå i liten utsträckning…