Min lilla pratar/jamar extremt högt och mycket.
Jag är ny här och hoppas att det är lika bra som det verkar :)
Är stolt ägare av en snart 8mån Ragdoll kille, han är helt underbar! Han "pratar / mjauar dock extremt högt och mycket. Helst 5-6 på morgonen då han tycker att jag ska vakna :P .
Jag vet faktiskt inte riktigt varför han gör det så mycket, jag måste gå upp och ge han uppmärksamhet för han pratar så högt och utdraget och länge att jag t.o.m är rädd att grannarna ska klaga :0
Då jag pluggar distans just nu är jag hemma väldigt mycket, han är sällan ensam och han får vääldigt mycket uppmärksamhet och han är med mig överallt. Han vill inte leka mycket med mig alls, har prövat alla möjliga leksaker men han tröttnar direkt. Istället får han sina ryck och springer runt och gör allt han inte får i ca 30 min 5gr om dagen :P
Nu till saken, känner att jag tappat tråden lite. Jag funderar på om han kanske behöver en kattkompis trots att jag är hemma så mycket med honom. När han jamar låter det som att han klagar många gånger, han verkar missnöjd med något. Vad tror ni?'
Är det en bra ålder att skaffa en kompis då han är 8-10mån?
Jätte tacksam för svar :)
Är han kastrerad?
Kan tänka mig att han håller på att bli, eller är, könsmogen och då kan det pipas, jamas och vara lite extra oroligt.
Jag kastrerade min hane vid 6 månader, men han väcker mig ändå varje morgon runt 6- tiden. Det går inte lura honom att man inte är vaken, räcker att man sneglar lite med ena ögat så har man honom på bröstet, kurrandes och trampandes. Världens bästa väckarklocka!
Har du inte kastrerat din katt så är det en god idé att göra detta. Sen tror jag inte att en kattkompis skulle skada, om du känner att du har viljan, tiden och ekonomin att ha två 
Ja juste, han är kasterad. Det gjorde via uppfödaren då han var liten.
Så jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara då?!
Jo jag funderar på att skaffa en kompis till honom, om det kanske kan hjälpa :)
Tack för svar!
Om du tycker det är jobbigt att han väcker dig osv, så försök att vara konsekvent och inte ge efter. Har du möjlighet att stänga till ditt sovrum? Om inte - öronproppar! Katter är experter på att lära sig hur de ska göra för att få som de vill så man måste lära och visa dem, gång på gång, för att vanan ska sitta.
Hur har du det hemma med klättermöjligheter osv? Ett klösträd från topp till tak är jättebra, då får katten utlopp för att klösa och klättra.
Andra favoriter här hemma är koppelpromenader, krävs inte mer än en 30min, efteråt så somnar min katt som en liten bebis. Trött av alla nya intryck och dofter.
Da bird är också en toppen leksak som ger utlopp för energi! Sök på youtube om du inte redan vet vad det är.
Några mer tips kan jag inte ge dig just nu, men vet att det finns många kompetena medlemmar här inne som säkert har massvis på lager!
Lycka till! 
Kan det ha något med mat att göra? Ger du tex mjukmat direkt när du kommer upp? Tänkte om det var det som han var sugen på..
Har du alltid mat framme till honom så han kan gå och äta på natten?
En kompis är aldrig fel tror jag.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag tror att det kan vara hans personlighet. Det finns individer som pratar mer än andra. Jag har 2 ragdolls och min äldste pratar & pratar medan den lille är mer tystlåten. När jag kommer hem från jobbet är han redan vid dörren och börjar med pratet. Jag har för mig att han berättar hur hans dag varit och när jag är sen får jag alltid klagomål. Han kan också babbla tidigt på morgonen och det brukar vara när han vill att jag ska göra ren toa eller om han tycker att jag sovit tillräckligt länge. Mina katter har tillgång till mat hela tiden så detta är inte anledningen till att han pratar jämt. Min katt har varit sådan sedan han var liten så det får man ta. Sedan tycker jag att det är aldrig fel med en kompis men detta behöver inte betyda att lillen kommer att sluta med pratet.
// LD
Jag känner igen beteendet i min Ragdoll hona. Hon pratar väldigt mycket och kräver uppmärksamhet. Att leka själv är inte särskilt kul enligt henne så man ska helst underhålla henne hela tiden, samtidigt som att hon ibland tycker att även det är uttråkande när man försöker busa. Vi har nyss skaffat en kompis till henne för att hon ska få lite mer stimulans och någon att busa med. Hittills har det gått bra och de leker jättefint ihop 
Tack för era svar :)
kidallday:
Jag har försökt med allt känns det som, om jah stänger till sovrummet skriver han tills jag öppnar, han kan sitta i över en timma och jama extremt högt.Sen vill jag inte att mina grannar ska drabbas då jag har väldigt tunna väggaroch han kan börja hålla på mitt i natten :/
Klättertröd har han och jag brukar gå ut med honom ibland, han har dock inte vantsig än och lägger sog helst platt haha.
Da bird måste jag kolla upp :)
FunHouse:
Mjukmat brukar han bara få någon gång ibland, annars har han alltid tillgång till torrfodersjälvklart.
LD:
Att han pratar är jätte mysigt och stör mig absolut inte, men det här är mer som utdragna höga rop och mest mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen. =/
Ashsol:
Haha precis som min, han vill ha uppmärksamhet helst dygnet runt.Va roligt att det har gått bra med den nya kompisen :)Jag funderar starkt på att skaffa en kompis så att han kanskefår utlopp för sin energi lite mer. Jag försöker leka med honomså mycket som möjligt men som sagt så tröttnar han väldigt fort.
Har han alltid varit sådan?
Annars,åldersmässigt,låter det som en liten trotsålder;-)
Han testar gränser osv.Om du ger han uppmärksamhet när han gör negativa saker så fortsätter han med det.
Ett gott råd: ge bara uppmärksamhet när han gör positiva saker.Beröm!Annars nonchalera eller lyft bort honom där han inte får vara.
Prova Feliway om det ger något positivt till eran tillvaro:)Annars om du ändå tänkt skaffa dig en till katt…gör det:)Ragdolls ÄR sällskapliga!Mer än vad folk tror!Jag har 3 ragdoll hemma just och vi har harmoni:)Men jag vet vad trotsålder är:/ Vissa katter blir trotsiga runt 5-6 mån och en tid framåt,andra inte.
ProvinsiaRivers
Ja, han har alltid varit extremt pratig och höggljudd, men det har blivit högre och högre och mer och mer. Mig gör det inget förutom då han sätter igång mitt i natten eller super tidigt på morgonen, inte såå skönt att väckas så varje dag haha.
Feliway läste jag precis om, det ska jag absolut testa. Tack för tipset :)
Va mysigt med tre stycken! Jaa han är såå sällskapssjuk, han är med mig överallt vart jag än är. Det är bara mysigt :) Men jo jag tror att han skulle behöva han liten kompis att busa med då han inte verkar tycka att jag är lika rolig att leka med alla gånger :P
Trotsåldern har han absolut kommit in i, han gör allt han inte får då han inte får all min uppmärksamhet hela tiden haha.