Preparering till överdrift?
Jag brukar oftast inför utställning shamponera två gånger, och beroende på päls så använder jag avfettning före och ibland balsam efteråt.
Då jag läst om de oerhört invecklade prepareringsprocedurerna som vissa har, så har jag ibland undrat hur stor skillnad det verkligen gör. En av mina bekanta fick en gång frågan av en domare hur hon preparerat och svarade då att hon shamponerat 5 ggr. Hon fick till svar att det var för lite, hon borde ha gjort det minst 8 ggr.
En annan ragdollägare jag känner tvättade katten en gång med shampo, satte lite pälsglans i pälsen och katten blev BIS. Hon hade inte ens ryckt pälsen, vilka flera utställare förfasade sig över.
Nu är det förstås beroende på katt - en katt med mycket fet päls är förstås svårare att få ren. Men gör det faktiskt någon skillnad om man på en katt med relativt hyfsad vardagspäls shamponerar 2 eller 7 gånger? Förutom att man själv och katten blir trötta…
Jag ska ärligt erkänna att min egen bekvämlighet gör att jag inte orkar med alla dessa inpackningar och shamponeringar. Men jag är nyfiken på hur ni som gör så har kommit fram till att det verkligen är värt besväret?
Visst, jag har inte haft någon BIS katt, men jag tror inte att tvättandet är orsaken till det
. Jag har ett flertal gånger ändå fått bedömningen "excellent show condition" på mina katter.
Det ska bli roligt att höra era kommentarer och tankar!

jag har aldrig heller gjort ngn överdriven preparering.
Mina ragdoll är oerhört lättskötta tycker jag..men jag har kanske haft tur…jag badar dem en gång i mitt favorit schampo som heter Pet Silk Rainforrest…sen inget mer…det var min preparering det:)
och jag har aldrig ryckt i pälsen..kan inte hjälpa detta men jag tycker att katten ska visas upp som den är..gör man något sånt så är det ju inte kattens naturliga utseende??
Jag vet också vissa som klipper sina MCO så att de ska få ett visst utseende i ansiktet..tycker också sånt är helt fel…har man nu fel på katten som gör att den inte kan vinna , då får man väl acceptera detta…
Mina MCO är lite svårare att få uställningsfina..det krävs ofta en bad med avfettande medel iom att de har vattenavstötande päls..jag vet många som vunnit med sina MCO och som bara badat dem i YES:)
kort sammanfattning: jag har nada preparering på mina katter:)
Kattungar väntas hos GunBertus
Oj vilken överdrift att schamponera 7 ggr! Jag trodde man schamponerade en gång och sedan i med balsam och sist kanske lite anistatisk spray. Det tycker jag borde räcka.
Jag var på djuraffären i lördags och köpte schampo och balsam , det gick på över 400:-. Dyrt!! Mitt eget schampo kostar ca 40:-…

Nå ble jeg glad når jeg leste dette
Jeg trodde det bare var meg som synes at det til tider kan virke litt overdrevet. Jeg skal på min første utstilling nå i mars, så jeg har jo ingen erfaring, så jeg håper dere unskylder min uvitenhet. (dere får se på dette som et innlegg fra oss som er nye og skal prøve oss på utstillinger) Min rasekattklubb hadde en forelesning med preparering av katt til utstilling. Han som viste oss dette drev med persere, men han snakket generelt om prepping til show. Jeg satt bare å måpet til slutt. Han hadde en gedigen beautibag full av greier til katten som han MÅTTE ha med på hver utstilling. Det var vel nesten 8 forskjellige børster, et uvist antall kremer,oljer, sprayer, sakser o.s.v. Dette var selfølgelig produkter som han solgte også. Og han anbefalte shamooer med bleking og farge litt avhengig av kattens farger. Hadde katten f.eks. hvit og svart pels, så skulle du gjerne bleke det hvite og farge det svarte. Som nybegynner så mister man nesten motet før du har begynt. Jeg må si meg enig i den som startet tråden og #1 og #2 .
Før utstillingen har jeg kjøpt avfetting, shampoo og clinser og en antistatisk spray. (børster og sånn har jeg selvfølgelig fra før). Så hvis dommerene reagerer på dårlig show condisjon så takker nok jeg for meg, for en katt skal se naturlig ut og ikke se ut som Victoria Becham. (er ikke meningen å såre noen, men jeg tror ikke overarbeiding er bra for kattene heller)
Og som #2 sier så koster også min shampoo rundt 50- 60 kr og katta sin koster 230,-. (hi hi hi)

Jag tror en hel del beror på vad katten har för päls och vilket schampoo man använder. Min kastrathanes päls har alltid känts lite torr eller ullig tills jag fick ett Supertips av Mikaela Blank. Hennes tips var en sådan där lång procedur med en avfettning, inpackning och en hel del schampooneringar. Visst det tar en jäkla tid MEN det blev också skillnad!! Sen den dagen har jag kört den proceduren och har alltid fått bra på show condition.
Jag bytte också schampoo från PCL till Espree.
Min kompis man badar alltid deras raggisar inför utställningar och får alltid mkt beröm för pälsen. Han använder enbart PCL och schampoonerar 3-5 ggr efter varann.
Summasumarum så tror jag att man får anpassa badningsprocedur efter sin kattspälskvalité
Jag tror också det beror helt på vilken kvalité katten redan har.
När jag precis hade skaffat mig Ragdoll så ska jag ärligt erkänna att jag ibland åkte på utställning utan att bada katten 

Ibland fick jag faktiskt höra från domare att jag gjort ett utmärkt jobb med pälsen *haha*
Idag badar jag alltid mina katter innan de ska ställas ut.
Ofta använder jag inpackning någon vecka innan och sedan badar jag igen några dagar innan. Numera använder jag Esprees schampoo och tycker jag får en extra touch om jag schamponerar mer än 3 ggr. Försöker göra det 5 ggr om katterna och jag orkar
Sedan använder jag balsam på det.
Men jag gör lite olika beroende på hur pälsen är.
Min kastrathane har väldigt lätt päls att göra i ordning så där behövs ingen direkt kraftansträngning. Många gånger kan jag hoppa över inpackningen där.
Men mi fertila hane däremot har lite torr och ullig päls och där gäller det att ta både inpackning, silikondroppar, schampoonering minst 5 ggr och balsam. Dessutom måste han badas 1-2 dagar innan utställning för att pälsen ska bli som bäst på utställningen. För går det 3-4 dagar så känns inte pälsen bra igen..
Mao är det väldigt olika från katt till katt!
Jag noppar bort de döda, sträva hårstråna som kan bli på ryggslutet och jag noppar öronkanterna. Nästa gång jag stället min hane kommer jag förmodligen även trimma lite vid ögonen så de kommer fram mer då de ligger lite djupt för allt hår runt omkring.
Jag håller inte med om att jag för den delen förändrar utseendet på ett felaktigt sätt. Däremot framhäver man sådant som man annars kanske inte ser.
Jag jämför med de modelltävlingar som finns för oss månniskor. Jag tror inte det är någon som deltar osminkad, okammad och med slitet hår osv. Man måste trimma lite här och där för att se så bra ut som möjligt 

Hoppas ni förstår hur jag menar..
Martina
Yataz
Jag badar en gång en vecka innan utställning och jag använder både shampoo och balsam… Nu är det en kattungen jag har badat men när jag ska ställa min stora katt kommer jag att bara bada henne en gång…
Espree Silky Show Cat
//Lotta

Jag tror att det väldigt viktigt att du sköljer ur champot väldigt noga ,,när du tycker att det är bra ..så skölj en gång till
Det tipset fick jag av många uppfödare till min första utställning och båda katterna fick ex på pälsen .
Ok. Jag ska ställa ut för första gången snart. Kan någon beskriva hur man skall förbereda sig (och nu vill inte jag överdriva).
tex:
1. Kamma katten
2. Schamponera - skölj ur
3. Vänta tills dagen efter och..
4. Schamponera igen - skölj
… osv
Tack!
#8: Bra fråga… jag vill också veta. Då jag också skall ställa ut för första gången senare i år. Bra, inget överdrivet 

Man behöver inte krångla till det så mycket, sedan är pälskvalitén väldigt avgörande för resp katt. Jag använder inte samma schampo på alla mina katter, men det får man prova sig fram till. Men en kattutställning är en form av skönhets utställning, så jag tycker man ska försöka att göra det bästa för kattens päls. Vet en domare som fick en skitig katt på bordet engång och hon sade "inte för att jag någonsin skulle bli Miss Universum, men om så hade jag iallfalla tvättat håret"
Men det jag tror många går bet på är att man inte sköljer ur alla rester, om man inte sköljer bort allt så blir det motsatt effekt pälsen blir fet istället.
Här kommer mitt tvättråd jag använder oftast JEROB eller Summervind schampo
Bio-Groom inpackning blandas ut med ca 2 msk i 2 dl varmt (kokat) vatten, vispa så att det löser sig ordentligt.
Sätt inpackning i kattens päls med en svamp, låt vara i ca en halvtimme.
Skölj katten tvätta med utspädd Yes diskmedel (vatten 5 delar+Yes 1 del), skölj tvätta en gång till med utspädd Yes.
Ta schampot, späd ut det efter vilket schampo du använder men använd aldrig konc schampo, tvätta katten ca 3 gånger, skölj ur.
Ta sedan Balsam som spädes efter vilket man använder. Skölj ur det, skölj i MINST 10 minuter för ett bra resultat. Sköljningen är viktigast !!!
Torka katten med en handduk, och med fön sedan, använd kall luft på fönen annars bränner du pälsen.
Glöm Ej ! att klippa klorna och noppa bort med fingrarna eller en pincett öron tofsarna, högst uppe på örat , så det blir en rund kant.
Good Luck ! Åsa

Glömde GOOP är suveränt mot hankatters fetsvans! och även en del honor som får det…
Jag avsåg inte heller med tråden att man INTE skulle tvätta katten. Naturligtvis tycker jag att en katt som ska ställas ut ska vara ren och välkammad och så till sin fördel som möjligt.
Det jag främst undrade över var om det faktiskt BEHÖVS alla dessa shamponeringar osv eller om man kan uppnå ett bra resultat ändå. Ser ni t.ex skillnad om ni shamponerar katten två eller fem gånger?

Jeg er vel kanskje en av dem som er nøye når jeg preparerer mine katter, og shamponerer mange ganger med diverse produkter.
Jeg anvender også ulike shampoer beroende på pelstype, og har katten en "tung" pels, anvender jeg ikke balsam.
Jeg har en ganske nøyaktig beskrivelse på hvordan jeg preparerer mine katter på min hjemmeside, under linker:
Jeg forventer ikke at alle skal være like nøye, og det er nok mange måter å preparere på, men dette er iallefall det jeg har kommet frem til at fungerer best på mine katter.
Men det jeg reagerer på , er at det er veldig mange ustelte ragdolls som stilles ut, som hverken ser ut som om de har badet eller blitt børstet innen bedømmingen. Noen av disse kattene stilles ut av nybegynnere, og det er helt greit- de er også mottakelige for råd og tips om preparering, både av dommerne og av andre utstillere, og de blir glade om noen forteller dem hvordan de skal preparere, mens andre utstillere ser man igjen og igjen på utstillinger med like ustelte katter, og er ikke interessert i å lære.
Jeg mener også, som skrevet ovan, at utstilling er en skjønnhetstevling, og at katten skal se best mulig ut når den kommer på dommerbordet.
For meg er det å ha en velstelt katt halvparten av gleden med å stille ut.
För flera år sedan skulle jag ställa min dåvarande fertila hankatt…Ganska lätt o bada annars men då hade han just haft en hona på parning och var ju full av hormoner.Badandet blev därefter.Han var helt omöjlig att hantera och jag tror att sköljningen blev den största missen då jag hade svårigheter att hålla still honom och han skulle tom bitas,vilket han aldrig gjort förut och inte efteråt heller.
Nåja,vi slutade som ex 2 och missade hans tredje cert till CH. Och det var pga pälsen!!Han såg ju lite smutsig ut pga dåligt ursköljd.Lite mjäll och fettsvansen spökade…
Fy fasiken.Det var ju inte roligt.Så nog är det viktigt det där med bad.MEN jag har aldrig gått till överdrift.Badar katterna 1 gång ca 2 dgr innan utställning.Ofta med inpackning före,sen yes,sen shampoo,sen balsam.Har alltid funkat bra!
# 14 Just så var det med min fertila hane också då han just haft en hona på parning! Eller han var egentligen inte svår att hantera, men han var jättestressad och började flämta med öppen mun och jag hade inte hjärta att hålla på så länge som jag hade tänkt. Resultatet blev ändå ok, han blev t.o.m nominerad ena dagen. Men han har - förutom svansen då - en mycket lättskött päls.

jag tycker det här med badandet är en hel djungel… ändå har ja badat mina katter så länge ja kan minas, men självklart vart det en ny djungel att lära sig hitta i när man börja med utställningar inandess var de mest för att de skulle vara fina och rena och håra en aning mindre :)
så här gör ja, (anpassar badet efter mina olika katter givetviss men grunden är den samma)
1. goop låter värka en stund
2. esperee´s röda shampoo berryd delight eller vad de nu heter? (i stället för yes)
3. in packning bio groom. (annvänds inte alltid)
4. det röda shampoot ingen. (om inpackning annvänds)
4. esperee silky show och whitning (ja blandar dessa oftast eller kör dem efter varandra)
4. esperee silky show balsam.
5. sen har ja i anju creme rinse, för ja tycker att de hjälper till att få ur produkterna fortare ur pälsen..
6. skölja skölja som en galning och lite till..
de låter hemskt mycket nu när ja skriver det tycker ja men ja tycker de är en ganska enkel badning..
Här kommer mina badningsritualer…
Inpackning Bio Groom… ev över natten…
Shamponering med utspädd Yes Diskmedel…..
skölj, skölj och åter skölj….
Shamponering med Esprii shampoo (har prövat lite olika) denna gång kör jag vitschampo tror jag…
Skölj lätt och upprepa schamponeringen….
Skölj, skölj, skölj, skölj skölj….
Esprii show balsam…
Skölj, skölj, skölj, skölj skölj….
Torka med handuk så mycket det går… lätt föning (ibland) och borsta igenom en gång när pälsen fortfarande är lite fuktig…. så det inte blir lockigt…
Lite silk droppar och ev antistat spray… aldeles innan katten ska upp.. borstas igenom…
Med kattungar räcker det med ett ordentligt bad med tex minkoljeschampo tycker jag…
och noppa lite på örontopparna bara….
glömde jag säga…
Jag kör ungefär samma procedur som Åsa beskrev.
Sedan brukar jag ha med mig antistatspray och silkesdroppar till utställningen samt mirakelkammen. 
Jag är nybörjare på både utställning och preparering. Har fått jättebra tips både av Porat, andra ragmäniskor och min uppfödare. Har dock inte ekonomi till att köpa olika produkter just nu så jag har fått klara mig med Yes, Espree Silky Show, mirakelkam och ev. antistat. I den ordningen.
Dock bara 1-2 gånger av "badprodukterna". Får se hur det går inför helgen.
Tack så hemskt mycket! Hur lång tid brukar denna procedur ta? Det måste ta åtskilliga timmar att utföra allt detta! Brukar ni preparera flera katter samtidigt/efter varann. Eller tar ni en katt åt gången/per dag?
Jag har tvättat Mira en gång, eftersom hon var så smutsig när hon kom hem till oss, och det uppskattades inte! Hon pep massor och ville bara hoppa ur badkaret. Katterna måste vara jättesura och arga på en när man utför alla dessa moment. Lite orolig för att de ska hata en efter en sådan behandling…

#16 Det låter som en preparering jag skulle vilja göra
på våra kissar. Vi har dessutom dessa preparat hemma.
Tyvärr visar det sig att vår varmvattenberedare är för liten.. Vi höll på att bli tokiga i går när varmvattnet sinade under badandet av vår hona.. Hoppas jag kan få värden att byta ut den till en större..
Så ser ni några katter som kanske inte är i bästa showkondition, är det nog tyvärr våra stackare.. 
Detta med hysteriskt schamponerande måste väl bero på dåligt schampo alt. alltför utspätt schampo.. Det kan ju inte bli renare än rent.. eller ?!?!
Hur som helst, hoppas jag att det blir en kanonhelg i Ragdollens tecken. Lycka till allihopa med eller utan 20 schamponeringar.. 
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
#22 Hihi
.Känner igen det där!! Våran beredare är oxå för liten! Min kära sambo har köpt en ny….men han får aldrig "tid" till att sätta den på plats
.
Så jag har fått bada en katt per dag inför utställning..
Pust stön, nu har jag badat Leo. Champonerade totalt 6 ggr…ska det räcka tros
. Nä, han tappade massor av päls vid förra badet och det lär nog inte växa ut någon ny till lördag. Men han är fin ändå min älskling.
Men väldigt rädd för fönen stackarn…tills sist stoppade han upp nosen i nacken på mig och sa -rädda mig matte.
Skönt när det är över, min rygg värker och jag är tacksam för att jag bara ska ha med mig en katt.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Vi har tvätta två av fyra..pust!, men får bakläxa på vår avelshane
. Han har jordens fettsvans efter bara nån dag…
I övrigt mycket lättskött päls. Han fick behandling i vanliga ordning med inpackning, goop i 2 omgångar, yes-utblandning 2ggr, schampo 3ggr och sen balsam och skölj skölj och skölj. Nu när jag fönat honom klart så "Neeeeej" ser jag några sammankletade hårstrån kvar från fetsvansen…Noooo. Hmm blir att ta tag i det igen i morgon. Det var ju bara några strån, men men…Det ska vara pefekt!
Nu den tredje katten…pust! Först kaffe…
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Hur lång tid tar prepareringen?

#24 & 25 AHHHHh! Vad skönt det är att ha en fodervärd som badar katten åt mig och hon gör det bra

#21,26 Klart att katten inte hatar dig efteråt:-)) Men det är viktigt att man själv är lugn och bestämd och inte blir nervös eller otålig. Det känner katten av direkt. Katten måste oxå känna att den inte halkar så ett halkskydd är bra. Viktigt att inte tvångshålla katten hårt då får den panik.
Totalt nu för en katt med tvättning och föning då inte inräknad den tid den sitter med ev inpackning tog drygt 1 timme närmare 1½. Föningen tar längst tid.
Jag brukar ta två itaget. Medans den andra sitter med inpackningen i kattbur badar jag den första. Sedan får den badade sitta i kattbur bredvid ett uppskruvat element så det blir så varmt så möjligt. Så badar jag tvåan och så skiftar jag.
OBS Inte samma bur då förstör man tvättningen då det finns inpackningsrester i bur 1.

#22 när ja badar min stora katt får ja dela upp badet på 2 dagar för min beredare är för liten den med.. iaf när ja kör med inpackning.. du kan efterskölja i morgon kväll kanske om de blev dåligt, de har ja fått gjort av samma anledning som dig, inget varmvaten, då bada ja bara med balsam eller vad man nu annvänder som sista prosedur och sedan skölja som en galning… funka för mig.
-------------
glömde skriva att ja så klart kollar igenon öron, näsa och kollar om öronen behövs noppas, och har alltid med anti stat och någon annan show spray (esperee) som är ounbärlig på coonisens mage, och byxorna på min kastrat raggis och mirakelkammen.. klorna klipps någon dag innan för att inte vara vassa och långa..
de ja skrev tar inte så lång tid max 1,5h men de känns som de går fort, ja sköljer inte så noga mallan momenten utan tar de ordentligt på slutet..
Efter schamponeringarna, torkar ni katten då och sedan schamponerar igen? Eller schamponera, skölj, schampnera, skölj, balsam skölj och sist torkar med hårfön?

#30 ja trokar katten när den är färdig badad om det inte är något shampoo eller dyl som ska sättas i torr eller handukstorr päls då torkar ja givetviss…. ja torkar inte alltid med fön, oftast annvänder ja handduk eller plutoduk till de värsta sen får katten självtorka.. under tiden den torkar kammar ja igenom byxorna och magen för att undvika lockar..
# 27 Lycko dig

# 30 Jag schamponerar, sköljer, schamponera, sköljer…, balsam sköljer sen Skölj Skölj Skölj…Skölj!! Sen froterar jag med handduk ordentligt och sist torkar jag med hårfön med kallluft.
Nu är tre av fyra tvättade och i morgon blir det en svans + en katt…tur att jag har hjälp…Har några vänner som har väldigt fina vinstrika siameser och det tar typ lite sämskskinn och gnider katten med, klipper klor och så åker de och vinner BIS nästan varje gång
. Det är skillnad på preparering och preparering
.
Over and out 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#23 Då förstår du problemet här
, fast vi kunde bara bada en "halv katt" åt gången
.. Men lille grabben lyckades vi med på en dag, men han är ju en liten kattunge och behövde inte mer än schampo + balsam. Hoppas du får fart på sambon din med installationen..
#29 Tack för tipset, vi sköljde om vår hona i går och det verkar som det funkade. Så det blir som sagt en halv katt åt gången.. puh.. och ingen dusch åt människorna de dagarna.. 
Fönen är ingen hit för våra kissar precis, honan är dock lite mer medgörlig. Lille grabben fick självtorka, då han nästan fick panik stackarn.
Hur gör ni egentligen ??? Med fönen? Har ni några tips o trix vore jag tacksam. Blir inte era katter rädda ? Mot- eller Medhårs ?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
# 34. Igår var jag tvungen att tvätta min katt då han hoppade i toalettstolen…hann inte vara med där…
Så då schampnerade jag honom och sedan sköljde. Sedan handukstorkade jag honom ganska länge. Sist kom min sambo med fönen. Jag placerade honom i ett hörn så att han inte kunde rymma. Det gick så länge vi hade fönen på lägsta nivå, ökade vi styrkan fick han panik.

#4 Vad roligt att höra att mina tips även fungerar för andra kattägare, det glädjer mig och ger mig svar på att jag också lärt mig något under årens lopp! 
Jag skulle vilja skilja på bad och preparering.
Min syn på utställning är att det är en show, en skänhetsuppvisning, där man ställer ut sina katter i den bästa mån man kan presentera dem. De ska presenteras hela och rena, som också många domare uttrycker sig. Sedan kan man ju skilja på preparering och preparering.. I mitt tycke så satsar jag allt på själva badet dagarna innan för att sedan helt slippa onödig preparering under utställningen mer än att jag drar kammen igenom katten och rensar lite ögón och nos. Jag kan ge pälsen en finish med antistat och lite pälsglans, inget annat. Detta är också för kattens skull, att man inte behöver stressa upp den hela tiden.
När jag badar en ragdoll packar jag först in den i inpackning under ca 30 min i handduk som jag sitter med katten i knät. Sedan sköljer jag ur inpackningen, avfettar med utblandat Espree berry delight shampo. Därefter shamponerar jag ca 5-10 ggr med Espree Silky show shampo och avslutar med samma balsam som får sitta i i några minuter. Detta är inte så lång procedur egentligen MEN det gör skillnad som många inte tror.
Det roligaste är när man får höra från domarna att ens katt är i bäst showkondition av alla katter den dagen. Då blir iaf jag glad!
En till fråga. Gör det inte ont på katten när man noppar deras örontoppar? Det går inte att klippa ner håret?

#37: Nei, det virker ikke som om det gjør vondt.
Mine ligger helt stille når jeg gjør det, og min Diva bare spinner. Verre er det om man bruker pinsetten, da kan det hende katten kjenner det napper litt, men jeg ville ikke brukt saks. Da kan man være uheldig å klippe i øret, eller at kanten ser "klippet" ut. Det ser ikke noe fint ut.
#37 Man ska inte klippa. Det är då större risk att katten rör sig så att du riskerar att klippa katten i örat.
Att noppa örontopparna gör inte ont på katten. Men var försiktig så du inte tar av håret som kommer inifrån öronen, det lär göra ont.
Martina
Yataz

Nu när jag sitter här med facit i hand, så gjorde vi nog rätt ändå.
Vår hona fick noterat: Topshowpresenterad på sin bedömningssedel, trots att vi schamponerat endast 1 gång och haft balsam 1 gång. 
Nu har hon ju en fantastisk päls, som gjorde sitt till. Hannah Jensen tyckte hon hade en av de bästa på hela utställningen och super duper pälskvalité. 
Vi har kattungar!

Min ragdollhona har otroligt mycket… och då menar jag otroligt mycket underull.
Hur i hela friden ska jag få henne fin till utställning. Hon ser ut som en dunboll och har inte alls den där silkiga "porslinspälsen" som efterfrågas.
HJÄLP!!! Alla tips emottages tacksamt 

Vad använder ni för pälsglans på utställningen?
2 msk BioGroom till 3 dl vatten??
Jösses, snacka om att jag spär ut, jag fick för mig att det skulle vara 2 tsk till 4 dl vatten… Inte undra på att min burk verkar räcka så mycket längre än andras… 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag ska ställa ut första gången nu i Norrköping, men Bio Groom är ju slut överallt, vad ska jag använda istället?????
Eller hur får jag tag i det?
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
#44: Jag har ställt ut vår Colin förra året och detta år och har aldrig använt Bio Groom… jag har tagit Espree´s Plum Perfect schampo som djuprengöring och sen schampo, balsam osv…
Har alltid fått "Showkvalité" på Colins päls av domarna och även varit i panelen flera gånger 
Du menar att du tar det istället för Bio Groom och Yes?

jag använder aldrig BioGroom utan använder endast Pet Silk Rain Forrest Schampo , ingen balsam.
Jag tar en kork full och späder med vatten i en bytta, sen använder jag en s.k fluffboll till att fördela med i pälsen. Sköljer noga , inget mer. Tar sedan i Antistat spray när pälsen är halvtorr och vid utställningen en droppe silk
klart, superlätt med raggisar…annat med MCO
men jag har också hört att Espreeserien ska vara bra, har inte provat själv..
Kattungar väntas hos GunBertus
Oj nu blir man inte klok……
Undrar hur jag ska göra hehe
Lotta, jag tror att du kommer få olika svar ifrån alla, ingen verkar göra lika eller använder samma produkter :-)). Jag använder Summerwind schampo och balsam på alla mina katter, husisar som ragdoll. Trivs väldigt bra med den serien. Sedan använder jag galltvål istället för Yes.
// David
Vi använder anju-beaute schampo degrease en gång som djuprengöring.
Sen en gång med Emu-oil schampot som Birgitta May säljer.
Som antistat är det Bi-phase som är bäst tycker jag, (också Anju).
Varierar mig ibland med Esprees produkter, men får allra bäst pälsar med Anju. Men Espree är också bra.
Nån enstaka gång har jag använt Bio Groom. Men tycker inte jag behöver det. Ett bra djuprengöringschampo är a och o för mig.

Jag brukar använda Espree Silky Show Cat Schampo med tillhörande balsam och det är jättebra.
Jag har efter rekommendationer här på forumet provat bio groom och pälsen blev jättefin. Jag hittade den på hundvårdshyllan så jag trodde först att det var fel men då fick jag förklarat i kassan att det är den som även kattägare brukar använda. Jag tror den hette Super cream coat conditioner eller något liknande…
Jag har visserligen inga ragdoll kvar men under de ca 6 år jag ställde ut raggisar så använde jag för det mesta Bio Groom bara på de som var mycket feta i pälsen eller hade fettsvans.
I stället tvättade jag dem i ett schampo för vita pälsar (minns inte vad det hette), 2 schamponeringar och sedan lite balsam. Sedan var det sköj skölj skölj som gällde. Jag satte timern på 20 minuter och lät katten plaska runt i baljan och spolade hela tiden.
Tror inte det finns någon ras där det syns så väl om katten inte är riktigt ursköljd som just ragdoll. Och jag fick superbedömning varje gång på pälsarna
.
OK 20 minuter känns som en evighet just när man håller på men det är trots allt enklare (och billigare) än att schamponera 7 gånger. Dessutom tror jag det är skonsammare för pälsen.
Jag gör ungefär lika på perserna men trots att de har mycket mera päls behöver de inte sköljas lika länge för att bli riktigt fina för show.
Kerstin i Umeå
Mine fertile katter som får fettsvans bruker jeg Jerob Pre Cleaning Paste på eller Groomers Goop (bytter på da en ikke bør bruke så mye og ofte Goop siden det inneholder parafin). Så fortsetter jeg med shampoo 2 ganger og skyller, skyller, skyller og skyller…
Ikke alle mine har lik pels, så jeg bruker forskjellige merker shampoo på dem etter hva dems pels blir best av. Jeg bruker hovedsaklig Jerob og PCL.
Har stilt ut i noen år nå, og aldri fått kritikk på pelsstell. Ikke gjør jeg noe på utstillingsdagen heller, kun børster de med stålkam og setter de på dommerbordet 
Ja man får olika svar, jag får ta och testa mig fram hehe
#46: Du skriver "Du menar att du tar det istället för Bio Groom och Yes?" Ja, jag använder schampot istället och tvättar honom med det två gånger. Jag använder också Goop till svansen (börjar med det det första jag gör) och sköljer ur svansen med lite, lite Yes och MYCKET vatten. Yes har jag inte på övriga kroppen, utan avnänder bara detta schampo, sen går jag över till annat schampo, balsam osv. Och sköljer länge, länge. länge och lite till 
Men, det är väl som med oss människor att vi ALLA använder olika produkter och har olika knep om vad som fungerar. Jag är rätt ny inom utställning och har än så länge inte så mycket kunskaper om vilka produkter som fungerar till olika pälsar osv., som tur var så får jag kanonbra hjälp av min uppfödare, just med produkter och hur jag skall gå tillväga…. och det är alltid roligt att få lära sig något nytt!
Lycka till!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var ett tag sedan den här tråden var aktiv. Är det någon som har ändrat på sina rutiner inför utställning? 
Har det kommit några nya "undermedel"?
Jag har haft utställningspaus ett tag, men eftersom jag nu anmält till en utställning i september så blev det aktuellt att fundera på prepareringen igen…
För mig är det fortfarande Summerwinds olika produkter och galltvål där det behövs som gäller. Tycker det fungerar helt ok för mig och mina "divor" till katter 
// David
Jag använder mestadels RP EmuOil schamot en gång, och innan det en schamponering med AnjuBeaute Degrease…
Har en uppsättning med Summerwind också. Jättebra det med!
Espree och tex pcl och liknande, tycker jag inte blir riktigt lika bra resultat. Åtminstone inte lika långvarigt som med EmuOil eller summer wind.
Ibland, när andan faller på, kör jag på Biogroom inpackning innan, men inte alltid.
Groomers goop är bra på fetttsvans och smutsiga vita tassar tycker jag… Har inte testat galltvål ännu, men vet många som tycker det är kanon.

Vi har gått ifrån goop helt och hållet. Det funkar alldeles utmärkt med bara schampoo och balsam för våran del.
Men annars är det samma märke och samma rutiner.
Vi har kattungar!