TidyCat vs. EverClean
Använder just nu TidyCats parfymerade kattsand till min ragdoll kille eftersom det var vad uppfödaren använde. Men eftersom jag absolut inte står ut med lukten så har jag tänkt byta kattsand. Funderar på tidycats vanliga eftersom jag tycker tidycats fungerar bra, men har läst mycket om everclean som även den verkar bra.
Vad skulle ni rekomendera? För- & nackdelar med respektive? :)
Har bara använt everclean och jag och katten älskar det! Bra klumpbildning, ingen lukt och varar länge. Negativt kan ju vara att det är dyrt jämfört med mycket annat.

Har använt både Tidy Cats och Ever clean.
Just nu använder jag
"Ever Clean Crystals" och jag blev helt imponerad av hur bra den klumpar jämfört med Tidy Cats. Det blir verkligen perfekta klumpar!
Jag fick hela tiden klumpar som föll sönder med Tidy Cats, eller ibland inga klumpar alls utan kisset gick rakt ner på botten o man fick skrapa bort det…
Nackdelen med EC Crystals är dock (iaf för mig) att den inte är parfymerad. Gillar du inte parfymerad kattsand så bör du testa EC Crystals!
Visst att du får mer sand för pengarna med Tidy Cats men det går åt mycket mer sand och massa tid på att plocka små kissklumpar eftersom det fungerar dåligt!
Jag funderar på att återgå till Ever Clean "den gröna" "Extra Strength - Scented". Mycket parfymerad men heller doften av det än stanken av kiss och bajs
.
Har även funderat på att köpa EC crystals + EC den gröna och blanda in några skopar av den gröna i Crystals för att få lite parfymlukt på köpet då Crystals saknar doft.
Vet inte om du blev klokare av detta!
Tack för era svar :)
Jag är ju nybliven kattägare har alltså inte så stor erfarenhet av kattsand! Använder ju som sagt TC parfymerad nu, men mår illa av parfym doften.. Tror att vi får prova Everclean eftersom ni rekomenderar det och har läst mycket bra om det :) Deras parfymerade kanske luktar bättre än tidycats parfymerade?
Men everclean crystals täcker alltså inte urin lukten heller? Vi plockar bort bajs så fort vi märker det eftersom vi inte tycker att kattsanden döljer lukten, men kiss plockar vi inte bort på en gång så det skulle vara jobbigt om det luktar kiss..
Jag använder dem parfymerade everclean, lavendel och cedar mest och jag gillar doften :)
Jag använder också Everclean! Jag brukar vanligtvis köpa Cedar och den är jag jättenöjd med, tycker att den luktar precis lagom. Det är lite cedarhack i den som gör att det luktar trä. Har också provat lavendel men den gillar jag inte alls! Tycker att den luktar rakvatten! :)

Sen finns Extreme Classic som jag har för mig fick "bäst i test" i Ica-Kurirens test av kattsand nyligen :) Den är jättebra, den använder jag ofta och när jag kör lite mer budget så blir det Pussy kompakt.