Uppe med tuppen!
Hallå,
Jag har en liten fundering kring varför Nelson (hane, kastrerad, 6 mån) vill att jag ska vakna trots att han har fått mat och han inte verkar vilja ha något annat? Vill tillägga tidigt att detta inte ett klagomål utan jag är bara nyfiken. ^^ Jag har vant mig vid att vakna 1 timma tidigare än vad jag brukar.
Det brukar gå till såhär :
Klockan sex eller kanske kvart i sex börjar han gny och jama oavbrutet på mig (bara mig, inte min fru) och när jag väl stiger upp så springer han till köket och vill ha mat (han har fri tillgång till torrfoder, men äter gärna i "rätt ordning" - blötfoder först, torrfoder sen ^^).
Jag ger han lite blötfoder och sen brukar jag gå och lägga mig igen. Efter att han ätit färdigt på två röda, kommer han in i sovrummet igen och börjar gny och jama, ibland sitter han tyst brevid sängkanten och stirrar på mig. När jag kisar lite med ögonen så går han igång och gnyr och jamar.
Jag inser då att det inte är nån vits med att försöka somna igen och stiger upp och går till vardagsrummet med honom.
Då går han ofta och lägger sig för att sova! Ibland traskar han tillbaka till sovrummet och slumrar medans jag är i vardagsrummet. Ibland vill han förstås leka lite på morgonen, men han själv är lite lagom dåsig och det är ofta han går och lägger sig igen. Vad är det han vill tror ni? Han verkar vara nöjd så länge jag är uppe.
Min fru har testat att vakna tidigt några ggr och gav han mat och gick ut till vardagsrummet med honom, men han springer in i sovrummet igen och väcker mig. När jag väl är vaken - ja, då går han och lägger sig igen!
Han är fullt frisk och verkar inte ha ont nånstans. Detta beteende har han uppvisat med mindre variationer sedan han kom till oss. Jag har inget emot detta, tycker det är rart men undrar vad ni kattvana ägare har att säga om det. :)
Nelsons fotodagbok ^^
Känner igen det där
Jag har en raggis på snart fyra år och hon väcker mej varje morgon kring kl 4.00. I och för sej brukar jag gå upp så dags när jag jobbar men på helgerna kan det vara lite jobbigt.
Ibland vill hon bara gosa eller vill hon att vi går tillsammans en tur runt i lägenheten och sen kan vi gå och lägga oss och sova några timmar till.
Det spelar ingen roll hur många personer vi är hemma, det är bara mej hon väcker.
#1 off36is -
Intressant att det finns flera ägare som "råkar ut" för samma sak. :)
Men det är ju rena lyxen hemma hos oss jämfört med hos er, 2 timmar mer sömn. 6 är inte så tokigt ändå.
Det kanske är så helt enkelt att ragdolls känner sig lite ensamma på morgonen.
Ja, helgerna är lite knepiga det håller jag med dig om. Försöker ta igen lite genom att försöka ta nån tupplur under helgerna men det är inte lätt att sova på befallning. Längtar till sommartiden. :-)
Nelsons fotodagbok ^^
Ja så är det säkert
Brukar också ta en liten lur på eftermiddagen men det skulle jag gjort även utan katt med de arbetstiderna jag har.
Det kanske är en skröna eller så, men jag har hört nånstans (minns tyvärr ej var) att ett sånt beteende kan bero på att din katt skyddar sitt revir. När du är vaken och igång kan din katt tryggt gå och lägga sig, för då har ju du avlöst honom och håller vakt, så att säga.
Som sagt, vet inte om det stämmer, men om inte annat så är det ju en ganska gullig tanke som man kan trösta sig med. Du har helt enkelt en liten vaktkatt som skyddar din familj! 
Men å vad gulligt om det skulle vara så.
Det är samma här ;) Kl 6 så vaknar jag av en högt spinnande blöt nos intryckt i örat, går jag inte upp då så biter han mig i fötterna…
Och efter han ätit upp all blötmat så går han och lägger sig..
Och både jag och barnen är alla vakna.. Haha
Men detta började efter jag infört rutinen att ge blötmat på morgonen så jag antar att jag får skylla mig själv.
Det kanske skulle funka att ge blötmaten på kvällen? Funderar…
#4 Laini - wow, det var något nytt. Jag hade ett hum om att katter har revirer, men inte att det gick så långt. :-)
Ja, det är gulligt om det nu är så att han uppfattar mig som en kompanjon som ska dela på den tunga bördan. ^^
#5 idun83 - Mjo, jag har också funderat på om det kanske skulle varit bäst om man istället gav honom lunch och kvällsmat, men jag misstänker starkt att han ändå skulle vakna tidigt och väcka mig bara för att. :-)
Jag är lyckligt lottad eftersom han inte bits, men han använder sina fina klor ibland, när han tycker att han jamat och gnytt tillräckligt länge utan att få den respons han vill ha, hehe.
Nelsons fotodagbok ^^