Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5556 ggr
sturee
2010-02-01 22:05
0

Svarthaka!

Hejhopp! Min lille douglas har ju fått svarthaka och jag har problem med att få väck detta! Har skrubbat med en handuk med vatten och tvål men tycker inte de blir bättre.. kanske lite. Efter de har jag testat med babyservetter som min uppfödare rekomenderade, men de funkar tyvärr inte alls :/ Idag smörjde jag med majonäs med de tvättade han bort.. Någon som har ytterligare tips om hur man får bort det?

Norrtassens
2010-02-01 22:08
1

Jag tvättar med klorhexidinlösning, och det funkar superbra på mina katter.

Svidjas
2010-02-01 22:12
1

Prova med aloe vera gel

http://www.svidjas.se

Cheeserica
2010-02-01 23:25
0

Jag har provat det mesta, aloe vera, alsolsprit, olja, tvål och vatten etc. Fick ingen jätteeffekt på svarthakan tyvärr. Däremot försvann den helt när jag slutade ge torrfoder, numera ger jag endast blötmat och ingen av mina katter har svarthaka längre!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Addiction
2010-02-02 09:21
0

#3 Det kan jag tänka mig nästan, för vissa torrfoder verkar ge mer svarthaka än andra. En del torrfoder smular väldigt mycket och fastnar på hakan, det borde ju också kunna göra det värre eller?

Vilken blötmat ger du, Mjau? Provat här men min ena hona ratar blötmat efter att nyhetens behag gått över. Skrikandes

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Willenkatten
2010-02-02 10:42
0

KyssHejsan hoppsan!

Svarthaka minsann! Min Gårdö´s Åse hade världens svarthaka i samband med sin förra kattungekull. Jag arbetade med klorhexidin, ingen effekt, fortsatte med oparfymerat diskmedel, gick lite bättre. Svarthakan försvann totalt när kattungefodret inte längre fanns tillgängligt för kullen var avflyttade.

Och Douglas äter väl kattungefoder än? Ta det med ro, ingen svarthaka varar för evigt.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Cheeserica
2010-02-02 11:29
0

#4 Jo jag ger Mjau till dem, mycket burkar att bära blir det ;) men det känns värt det med tanke på alla hälsofördelar blötmaten ger! Däremot vet jag att många har problem med att deras katter inte vill äta blötmat och det är ju så trist. En av mina katter vägrar äta blötmat om hon får torrfoder. Jag omvände mina genom att först gå över till barf, vilket de tyckte var godare (men pga tidsbrist så blir det numera blötmat).

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Dreamdolls
2010-02-02 11:57
3

Två av mina katter har också problem med svart haka. Jag har också provat det mesta man kan tänka sig, men det som funkar bäst för mina katter är Lactacyd tvål (utan parfym) Det tipset fick jag av en gammal skogis uppfödare för 11-12 år sedan och det håller än!!!!!Glad

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

sturee
2010-02-02 12:24
1

Douglas äter kattungefoder än ja, royal canin! Och de får han baske mig fortsätta med då jag precis köpt en meega säck ;);)

Jag har testat och han ääälskar blötfoder, han har fått whiskas olika sorter i sås. Uppskattas ENORMT! han står och piper vid matskålarna varje kväll :) Så nu är han typ gul under hakan ist, min lilla skitgris :P

AakresRagpride
2010-02-02 12:28
1

Jeg fikk beskjed om å kutte ut plastskåler siden Bambina slet med dette…vi skiftet til glass, og har aldri vært plaget siden det Glad

David
2010-02-02 14:34
0

#9. Ja, det har jag också hört, att plastskålar gärna ger svarthaka. Att glas eller keramikskålar är det bästa att använda.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Svidjas
2010-02-02 14:55
0

Vad har ni för tips när man har en katt som inte bara kan gå på blötmat pga att hans mage av nån anledning (enligt flera veterinärer frisk) inte fungerar med bara blötmat. Vilka tips mot svarthaka är då bäst?

http://www.svidjas.se

sturee
2010-02-02 19:20
0

Han har keramikskålar så det ska de inte bero på :)

LinnJ
2011-12-10 11:49
0

Jag läste inne på en annan tråd om svarthaka och där stod det att man inte bör ställa ut katten om den har svarthaka, stämmer det? min lilla kattunge har fått det märkte jag,  bör jag försöka få bort det nu eller är det inget farligt?