Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1307 ggr
[Vixxi]
0

kommer detta gå?

Det är så att min vän som ska flytta snart behöver hjälp med sin hona på ca 10mån ett par dagar. Hon är inte kastrerad. Jag har en hane på 8mån kastrat, kan det funka att jag har henne hos mig? Finns det riskt att hon kissar eller är det bara hanar som markerar? Kan det bli mycket bråk? Honan löper inte än men har vistat tecken på att hon börjar bli könsmogen. Vad tror ni? Tacksam för svar :-)

ProvinsiaRivers
0

Om jag var du så skulle jag ta emot kattenGlad.

Det blir säkert inga större problem;)Köp för säkerthets skull Feliway spray eller en adapter.Det kan lugna katter när något nytt händer.

Se till att den nya katten får ha sin kisslåda på ett tryggt ställe och kanske inte bredvid just din katts.Sund bondförnuft och ett lugnt positivt tänkande kommer man långt med:)

Inte kommer hon att kissmarkera om hon inte är i höglöp när hon kommer:)

Lycka till!

teachingbirds
0

Har du flera rum som katterna kan vara i? Ifall det skulle bli problem är det ju viktigt att du kan sära på katterna, speciellt om du inte ska vara hemma och kan kolla hela tiden. Bara så du har en backup-plan, om det skiter sig!

[Vixxi]
0

ProvinsiaRivers

Okej, tack för tipsen :) ska köpa Feliwa, aboslut.

Jo precis dem får ha låderna på olika platser. Det låter bra, jag får hoppas att det funkar :) Handlar bara om högst ett par dagar.

teachingbirds

Jo jag har ett sovrum som inte är jätte stort men det funkar nog tillfälligt om dem behöver separeras. Sen kommer jag vara hemma hela första dagen och se att det funkar. :)

teachingbirds
0

#3 Det är alltid bra med en backup! :) Då skulle det ju fungera ett par dagar, även om de inte skulle komma överens. Bara låta en av katterna tillfälligt bo i sovrummet, och ha mat, vatten och, väl avskild, låda där!

[Vixxi]
0

Tack så mycket för råd =) Ja det är sant! Om det bara gäller ett par dagar borde det funka. Men tror du att det är bäst att ha min i sovrummet som är van här hemma och tjejen i resten av lägenheten eller tvärtom? Min lilla skulle antagligen gnälla ihjäl sig om jag stängde in honom, han är extremt höhljudd :D

teachingbirds
0

#5 Det kan du nog testa dig fram till. Det kan vara bättre att ha den nya i det mindre utrymmet, då den förmodligen redan är lite stressad av att vara på ett nytt ställe. Så blir din lille inte så arg heller för att han får lite yta ;)

Rosino
0

Det finns fertila honor som kissmarkerar också, vilket kan vara bra att ta i beaktande.

Om hon inte ska användas i avel är det bäst att kastrera så fort som möljigt.

[Vixxi]
0

#5 jo det är sant, får testa så :-) hoppas det går bra. #7 detta är en avelshona, så kastreras ska hon inte. Men får hoppas att hon inte börjar markera hos mig då.