Luktar hemskt illa
Lilla Jasmin luktar fruktat illa i munnen och min mor tror det beror på tandbyte, men jag vet inte då jag aldrig minns att nån av mina andra katter haft så.
Hur ska jag göra?
Har du kollat i kissens mun? Är tandköttet rött och om tänderna sitter löst och kissen bara är liten beror det kanske på tandömsning.
Det är väldigt bra att borsta tänderna på katten och om det gör ont om tandköttet är rött kan man ta Aftamed (finns receptfritt på Apoteket) på tandborsten. Aftamed är bra att smörja med för det luktar och smakar inte illa och efter några dagar brukar det röda lägga sej. Men som sagt borsta är aldrig fel.
Lycka till!
har kikat henne i munnen och tandköttet har inte ändrat ton, hon luktar bara hemskt. Tänderna lyckas jag tyvärr inte känna på för hon sprattlar för mycket och jag har en hand för lite.Dock brukar hon ha kladd runt munnen, men jag kan inte se om hon blöder ur munnen :/
kisse är rätt ung men kommer inte ihåg hur gammal hon är, pojkvännen är den som har papprena ( hans katt ). Men han kommer ju hem idag så
hmm, ska kolla upp det där. Låter ju rätt bra
Kladd runt munnen är inget en frisk katt ska ha… :/ Kanske någonslags inflammation som pågår… Vad för slags kladd är det hon brukar ha? Är det runt munnen/läpparna liksom?
Om hon luktar så illa som ni beskriver, tycker jag att ni ska gå till veterinären och göra en koll faktiskt…
Det är aldrig mycket så det syns inte, det är mörkt, tror det kan vara brunt. Tycker inte att det borde bero på maten, då den andra katten inte luktar sådär - jag antar med din kommentar att det inte är vanligt med detta på en som byter tänder?
Men jag måste hursom vänta tills pojkvännen kommer, är som sagt hans katt. Men han kommer ju ikväll och då får vi se vad vi gör, vi har en riktigt trevlig vetrinär som jag har i åtanke
Tycker också ni bör ta katten till veterinären. Om tandköttet är ok och hon ändå luktar är det bättre att få det kollat och kladd från munnen ska dom inte ha.
Lycka till!
Du kan väl skriva här i tråden sen hur det går, och om ni kommer på vad det beror på?
Om det är att hon byter tänder tror jag att det är vanligast att de luktar lite skunkigt vid 4-5-6 månaders ålder.
Är hon en så liten kattunge?
Visst kan vi det ^^
hon är precis under 6 månder så, det är ingen gammal liten jänta ^^ ( nu har jag pojkvännen här så han kan ge info )
Passade på att skaffa dentabits idag under tiden, fick för mig att det hjälpte på en gång men det kan ju vara hjärnspöken
Det låter lite mysko, men det kan vara en rutten tand. Har själv varit med om en katrt runt 6 mån som STANK i munnen, så fort vi fick bort den gamla tanden luktade den bättre. Ser inte ni om det finns en rutten tand rekomenderar jag att ni åker till vet med katten så ni får kolla upp det :)
Vill gärna veta hur det går sen :)
Uppdatering:
Pojkvännen hade kommit hem och för att kunna få telefontid fick vi vänta till måndagen ( dom har knäppa telefontiden tidigt på morgonen ) - Men hon hade slutat lukta ur munnen och luktar bara 'vanlig' kisse. Kan det vara att den tand som luktade eller vad det nu var, har lossnat och därför är det 'normalt' nu?
borde jag se till att vi kommer till vetrinär iafl?det känns ju inte riktigt aktuellt då hon är normal på alla det sätt. Men, tänkte att proffa svar från er kanske skulle vara klokt innan man helt slappnade av
jag är ledsen för sent svar, vi har möblerat om lägenheten och haft mycket i skolan.
Så kan det vara. Kan ha varit en rad olika saker, tex halsinfektion. Men kolla med vet.
Beställ en veterinärtid för grundlig genomgång av hela katten inte bara för tänder o hals .. kan vara mycket olika diagnoser med samma difysa sympton som kan komma i skov..
Känner igen lite av de du skriver nämligen.
Mvh
Anneli
Hemsida www.amadeusdolls.se