Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5609 ggr
sturee
0

Bajs i pälsen!

Hej, en liten fråga.. Min lilla douglas har ett par gånger efter toabesök haft bajs hängandes i pälsen där bak. Och det kan ju fastna rriktigt ordentligt och det är jättesvårt att få dän.. Är det nu när han är liten som de blir så pga den ulliga pälsen? Ska man klippa ner pälsen lite där bak eller hur ska man göra?

Svidjas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni inte ska ställa ut honom så klipp ner pälsen lite. Har själv en kastrat som har riktigt ullig päls som jag inte ska ställa ut och eftersom det på han fastnar väldigt lätt så har jag trimmat ner pälsen lite grann. Var bara försiktig när ni klipper Flört

http://www.svidjas.se

Askrike
0

Det där hände emellanåt på mina katter också när de var små. Vet inte riktigt varför, om de inte fått tilräcklig rutin på toa/tvätt, eller om de har känsligare magar som lättare gör att de blir lite lösa i bland (inte diarré alltså) eller om det helt enkelt är pälsen som ärlite fjunigare och det däför fastnar lättare. Jag ledsnade på att tvätta rumpor och tog helt enkelt och klippte ner håret lite runt rumpan. Tog min mans hårtrimmer en gång, funkade utmärkt fast han skulle döda mig om han visste hi hi… När de blev bortåt halvåret ungefär så tror jag att det upphörde. Sen dess har jag inte behövt klippa.

Lycka till!

LittleSweeties
0

Det är ju en stor omställning att flytta hemifrån och det brukar va magarna som visar lite stress…Flört…inget negativt menat, det är bara så vissa småkatter reagerar…

Dessutom har de ju inte mamma i närheten som "städar finliret" längre, utan ska lära sig att hålla sig rena själva Glad
Det är nog bekvämt för både dej och honom om ni trimmar lite Glad
Jag tror att han har full koll på det där om nån månad…
Om inte annat så för att slippa bli blöt om rumpan…Oskyldig

Lycka till!
/Pernilla

Willenkatten
0

KyssJag brukar göra lite olika…. Ibland klippa bort o ibland ljumma upp med vatten…. Min första raggis, Gårdö´s Queenie, var lös i magen (inte diarré) första året till o från. Och hade stora "äppelknyckarbyxor), mycket päls därbak alltså. Jag klippte ibland o tvättade med ljummet vatten ibland.

Om du klipper var ytterst försiktig så du inte gör gullegrisen illa..

En av mina Frostar har lite besvär med bajseriet nu i början… Men det är ett kärt besvär…

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Rosino
0

Jag tycker att om avföringen har rätt konsistens så är det inga problem med att det fastnar i pälsen. Antagligen har han lite lös mage efter flytten.

T.N
0

Min lilla kisse hade precis samma problem. veterinären rekommenderade en tredje avmaskning och en pasta från apoteket som reglerar tarmfloran…en vecka efter var det inga problem längre ! Glad innan jag fick veta om avmaskning o pasta så testade jag med att tvätta, torka…inte så lyckat tills en dag av olyckshändelse så bar jag henne så hon råkade komma i kontakt med baktassen o då kände hon bajslukten och började tvätta sig själv…