Inte slapp när man lyfter?
Hej!
Jag igen med mina dumma frågor.
Ragdoll ska ju bli som en trasdocka när man lyfter katten. Vår första kisse va verkligen så. Den nya, not so much :)
Är detta nåt som kan komma senare eller är det bara så att den då inte är rastypisk på denna punkt?
Det är inte helt självklart att alla ragdolls är sådär slappa.Det beror också på om katten litar på den som lyfter.Ibland kan det ta ett tag. Ibland är dom bara lite egna och blir aldrig slappa att lyfta:/
Håll på mycket med honom.Beröm och ge godis när ni får önskvärt resultat:)
Lycka till!
Min erfarenhet är att ålder och hur trygg katten känner sig i situationen spelar stor roll. En busig, stressad, osäker eller rädd ragdoll sprattlar och blir stel precis som andra katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Som sagt det är inte alla ragdolls som är sådana och det är egentligen ingenting att oroa sig för.
Det kan ju som #2 säger också bero på yttre omständigheter och kattungen har ju nyss fått flytta etc så det kan ju göra den lite mer spänd.
Dessutom är det ju också fullt möjligt att den förra katten ni hade var extra slapp och lealös i kroppen för att den inte mådde bra och helt enkelt inte orkade streta emot snarare än att den var rastypiskt lealös.