Irriterat, vattnigt öga
Hej!
Vill bara höra med er kunniga omni har någon idé vad min ena katt har för problem mitt sitt ena öga. Har bokat veterinärtid, men det fanns inte tid för detta förrän efter nyår.
Ska försöka förklara och kanske ni har någon idé vad det kan vara och om jag ev. kan hjälpa honom på något sätt tills han får träffa veterinären.
Detta har han haft lite av och till. Har tänkt kontakta veterinär vid ett par tillfällen, men sedan ser det helt plötsligt bättre ut. Han har detta bara på ena ögat, andra ögat har aldrig varit något problem. Han äter bra, kissar som vanligt och avföringen ser helt ok ut. Han nyser inte, rinner inget ur näsan. Han kan kisa något med ögat, men det är mycket sällan. Det som rinner ur ögat är genomskinligt, men kan ibland se lite rost färgat ut.
Har en till katt som aldrig haft problem med ögonen. De har bott ihop i 9 månader.
Han verkar inte ha ont. Har tvättat lite med saltlösning och han bryr sig inte när jag är där och tvättar.
Han är precis som vanligt, förutom att ögat rinner.
Har ni några idéer om vad detta kan vara? Alla svar välkomna!
Det kan bero på en trång eller täppt tårkanal. Veterinären kan spola tårkanalen för att se om det är fri passage eller inte. Katters tårvätska innehåller pigment och det är därför det kan bli rostfärgat i kontakt med luft.
Sajtvärd Katter iFokus