Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1933 ggr
Bassoli
0

Er syn på RC Digestive för kattungar?

Hejsan!
Har en liten fråga. Jag har väldigt dålig koll på foder osv..
Men jag ska snart hämta hem en lite kattunge på 12 veckor. Kattungen äter idag Royal Canin Digestive & RC Sensitive samt Mjau Blötfoder.

Min fråga gäller RC Digestive Comfort / RC Sensitive.
Hur bra är dessa foder i förhållande till de foder som är speciellt till kattungar, typ Eukanuba Kitten, Royal Canon Kitten osv..

Ska man så småning om försöka vänja om dom till Kitten foder eller ger inte Kitten fodrena nåt speciellt till kattungen som den är i behov av?

Sturken
0

Hej,

Det första man bör tänka på i matdjungeln för katt är vilken typ av mat en katt ska äta. En katt är köttätare och ska därmed äta så mycket kött och så lite spannmål som möjligt.

Ett bra sätt att jämföra torrfoder är att gå in på foderbilen.se och kolla på innehållsförteckningen. För att räknas som ett "bra" torrfoder bör minst första ingridiensen var kött, helst andra och tredje också för att säkerställa att det är mest kött i maten och inte så mkt spannmål.

Om man jämför Digestive och Sensitive är det inte så stor skillnad förutom att Digestive innehåller fisk som första ingridiens och Sensitive kött resten är i stort sett spannmål. Dessa är inga foder jag skulle ge min katt.

Fasa över till Kitten foder istället, helst då Eukanuba som är ett bra foder och innehåller mycket kött.

När de blir vuxna rekommenderar jag Eukanubas Chicken Lamb, Orijen, Porta 21 Sensible, eller Applaws torrfoder.

Förutom torrfoder är det bra att ge dem blötmat så katter inte är bra på att dricka vatten. I stort sett samtliga blötmatssorter är bättre än vilket torrfoder som helst men de bästa på marknaden är Bozita (de stora tetrorna) och Mjau. Ge helst blötmat två gånger per dag och ge mer torrfoder som ett komplement till blötmaten och inte tvärtom.

Finns säkert massor jag glömde och hoppas att jag hjälpte dig lite i alla fall Glad

Bassoli
0

Tack så mycket för svaret och hjälpen!
Låter hur logiskt som helst detta =)

Shivali
0

Dock känns det ju som att man ger Digestive och Sensible av en anledning, eftersom det är foder för känsliga magar. Äter kattungen det för att den behöver det eller de andra katterna hos uppfödaren behöver det? Fråga uppfödaren, denne ska kunna hjälpa dig med detta! En liten kattunge utan magproblem skulle jag dock kanske inte välja dessa två foder till…

Det pratas mycket om vilka foder som är bäst ur näringssynpunkt osv, men med känsliga magar är det inte alltid så enkelt. Min kastrathona har en mycket knepig mage och vi har provat nästan allt, och det enda hon är någorlunda bra på är RC Sensible. Jag har satt mig in i kattens näringslära(innan min hona flyttade in serverades här Orijen, egengjord BARF och blötmat), men har helt enkelt fått vika mig för att anpassa till min katts mage som inte funkar på annat foder…vad jag vill få fram är att det är super med alla tips om foder som är bäst ur näringssynpunkt, men det fungerar tyvärr inte bäst för alla…

Bassoli
0

Hej!
Hon använde fodret pgr av sina äldre katter sa hon, så det skulle absolut inte ha och göra med att småttingarna har känsliga magar.

Viktigast är ju som du säjer att magen på katten fungerar som den skall. Vi får se.. vi är inne på dag 2 med katten och han har inte varit på pottan för nr.2 än =)

Shivali
0

Då ska det nog inte vara nåt problem att snart fasa in kattungen på annan mat, bara byt sakta och försiktigt så ska det nog gå bra. Lycka till med nya bebisen! Glad

Bassoli
0

Tack så mycket!
Är det bara att blanda in typ 20% eller nåt av torrfodret per matning?