Jamande
Hej! Jag fick hem min ragdoll i onsdags, en tjej på 13 veckor. Har inte haft ragdoll tidigare och undrar nu en sak: Ända sedan hon kom hit har hon jamat enligt vad jag tycker, extremt mycket. Hon jamar i stort sett hela tiden och jag får inte göra något ifred, enda gångerna jag får henne att inte jama är när hon sover eller om hon leker (men jag kan inte leka med henne precis hela tiden).
Jag kan inte gå ifrån soffan t.ex. om hon ligger där och sover för då vaknar hon och sätter igång och jama. Beror det på att hon saknar sin mamma och sina syskon så mycket? Har läst och förstått att ragdolls är väldigt "pratiga" av sig, men detta är ju inte "prat", eftersom hon håller på konstant nästan.
Har läst en del andra frågor om detta och de flesta får tips om att skaffa en kompis till sin katt, detta är inget som fungerar för mig att göra i dagsläget. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av ragdoll själv vet jag ju inte om detta är "normalt"?
Jag frågade hon som sålde katten till mig och hon sa att hon trodde att det kunde bero på saknad av sin mamma och syskon och att det var övergående. (min katts ena syskon hade visst varit lite skrikig första dygnet men det hade gått över sen) enligt henne.
/Marie
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker nog att du ska ge det lite tid… Hon flyttade ju i onsdags och är borta från allt som är bekant, det är klart att det känns skrämmande.
Vissa av mina ragdolls pratar en hel del, men ingen håller på konstant hela tiden, så jag tror nog det lugnar sig.
Sen är ju ragdollen en mycket sällskaplig ras som ska vara med överallt och gärna vill ha sällskap, så om man inte har möjlighet att skaffa dem en kattkompis så får man se till att vara kompis själv 
Ja, jag hoppas ju såklart att det lugnar ner sig och att det har med det att att göra, att det känns skrämmande. Det känns så stressande när hon inte gör annat än att jama.
Funderade väl lite just för att jag haft katter förut men aldrig varit med om såhär mycket jamande.
Jag vet att det är en väldigt sällskaplig katt, men känner som så att den måste ju kunna vara själv och kunna sysselsätta sig litegrann på egen hand? Annars är det ju omöjligt att ha katt, jag går i skola så jag måste kunna sitta och studera lite emellanåt 
Det kan ta upp till 2 veckor innan de har vant sig vid sitt nya hem så ha tålamod. 
Ragdollen är en ras som är avlad för att vara väldigt social så vill man ha en ras som "klarar sig själv" länge så är tyvärr ragdoll inte rätt ras även om det finns ragdolls som lever ensamma så trivs dem bäst med sällskap. Sen beror ju det hela på hur länge du lämnar katten själv också, handlar det om 8 timmar eller om 12 timmar?
En ragdoll behöver heller inte ha en annan ragdoll till sällskap så är det pengarna som rör till det, skaffa en vanlig huskatt (men se till att ändå ha råd med försäkring osv..)
http://www.svidjas.se
Ja, det är väl kanske så att hon bara är osäker, men det är ju inte så konstigt att man funderar på om det är något som är fel när hon jamar precis hela tiden. Jag bor i lägenhet och jag hör att hon sätter igång och jamar när jag går utanför dörren (vet inte hur länge hon håller på efter att jag gått) men det kan ju inte vara meningen att man inte ska få gå utanför sin egen dörr ens? (Och grannarna kanske inte uppskattar det heller) Jag höll på att tvätta igår och var bara utanför lägenheten korta stunder (tänkte att det kan vara ett bra sätt att vänja henne på, och inte vara bort för länge nu i början)
Eftersom jag går i skola så har jag inga jättelånga dagar och ibland har jag individuella studier vilket gör att jag inte alls är i skolan, så hon kommer ju inte att bli lämnad själv långa dagar.
Att jag skrev att jag inte har möjlighet att skaffa en katt till just nu är inte pga att jag tycker det är för dyrt utan pga plats. (Det finns väl heller inget som säger att det löser alla problem med att skaffa en katt till, mina föräldrar har två katter och den ena tycker inte alls om den andra så dom har inget utbyte av varandra)
Jag tror att vissa kattungar kan ha diat sin mamma väldigt mycket så det kan vara det den saknar att dia…kanske?? Äter den ordentligt?
Kan ju vara så att den helt enkelt är hungrig?
Troligtvis går det över om ett nån vecka..
Lycka till!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Ja aptiten är det inget fel på, blev väckt kl 5 imorse av någon som ville ha mat
. Nä jag hoppas och tror på att det ska gå över helt enkelt. Man får väl tänka på att dom är väldigt små och inte konstigt att det är jobbigt att bli ensam, man vet väl hur man själv känner om man kommer till ett helt nytt ställe och ska göra sig hemmastadd, och dessutom lära känna någon ny person, som inte alls är som den man är van vid :)
Jag hade samma problem när jag köpte min första raggdoll…kastrerad hona 8 månader…jag ringde min uppfödare som sa att raggdollen är en social katt och att man helst ska ha 2….då tyckte jag att han skulle ha upplyst mig om det…han hade tyvärr ingen mer att sälja så jag vände mig till en annan uppfödare som skulle sälja en av sina avelshanar 2 1/2 år också kastrerad….fick världens underbarase och keligaste katt men inte tycker jag att min hona blev så mycket bättre …något kanske…man får tyvärr stå ut
Hoppas att din katt bättrar sig….det kan vara väldigt enerverande att ha en som jamar i stort sätt hela tiden
,MVH
Frida
Förstår inte varför du fick ett sådant svar? En Ragdoll blir lycklig över vilket sällskap som helst, bara det är ett snällt djur! Har flera köpare som t o m har en frigående kanin som sällskap och det går alldeles lysande!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#7 Har du inte fri tillgång på mat?
Vår ragdoll Lilly jamar och pratar en massa, följer gärna efter mig eftersom jag är hennes favorit och jamar för att få lite uppmärksamhet och gos : ) Tycker det är väldigt charmigt med katter som kommunicerar med en. Men du oroar dig att det är något "fel" hon vill tala om? Avvakta och se, ge fri tillgång på mat och massor av kärlek och uppmärksamhet, allt kanske bara är nytt och lite läskigt. lycka till
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
#11 Jodå, hon har fri tillgång till torrfoder, men jag ger henne mjukmat på morgongen, det lärde hon sig snabbt :)
Det har blivit mycket bättre, hon jamar inte alls på samma sätt, sysselsätter sig själv med att leka en massa så det var nog bara det att hon kände sig ensam och osäker när hon kom till ett nytt hem.
Hej…jag köpte min första raggdoll för snart ett år sedan…hon var då ca 8 månader och nykastrerad…jag hade då och har fortfarande samma problem som du…ringde uppfödaren som sa att raggdoll är väldigt sociala och ska helst vara två…han hade ingen mer att sälja till mig,så jag vände mig till en annan uppfödare och köpte en av hennes nykastrerade avelshanar som var drygt 3 år en underbar katt…men…inte sjutton hjälpte det till att "tysta" den lilla damen…jag har fått vänja mig vid att hon pratar i stort sätt hela sin vakna tid
Det är nog bara att vänja sig