Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2701 ggr
Ruzicka
0

Leksaker och tillbehör?

Hej!

Jag funderar lite på att skaffa ett djur till, och står i valet och kvalet mellan katt och hund. I slutändan blir det nog katt, och ragdoll är vad jag drömmer om att skaffa. Jag är uppväxt med katt, men har aldrig i mitt liv haft en innekatt förr, och har alltid tyckt lite synd om innekatter, eftersom de inte riktigt får den aktivering jag personligen tycker att en katt behöver. Men nu vet jag att ragdolls inte skall släppas ut och jag kan inte släppa ut katten i vilket fall som helst där jag bor, så det får bli en innekatt i alla fall. Jag har ju aldrig haft en, så vem vet? De kanske inte lider lika mycket som jag föreställer mig? ^^

Men då vill jag fråga er som vet, vad har ni för leksaker och grejor till er/a katt/er så att de inte skall bli deprimerade eller uttråkade? Jag köper gärna mycket grejor, just eftersom jag vill ersätta all den aktivering den skulle fått om den var ute. Mina tidigare katter har varit helt ointresserade av allt vad kattleksaker heter (möss med kattmynta och pingla, klättertorn, kattbäddar, papperstussar på tråd, klösbrädor… ingenting var intressant) så vad gäller kattleksaker är jag helt nybörjare. Jag hade tänkte skaffa två katter, så att de har en kompis. Men vad är det mer för saker ni ragdollägare har till era katter? Vad tycker de bäst om? Är det annorlunda att skaffa leksaker till ragdolls jämfört med andra katter, eller uppskattar de samma saker?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

idun83
0

Jag har barn som lekkamrater till min katt :) haha. Nä men sen så har jag stort klätterträd, lektunnlar, leksaksmöss, bollar, fjädervippor osv.

Nu är ju våran katt bara 5månader och jag har läst på komvux undertiden jag har haft honom så jag har varit väldigt mycket hemma. Tanken är att skaffa en kompis till honom när jag börjar jobba så de kan underhålla varandra medans jag är borta.

Sen i ärlighetens namn så brukar våran katt sova hela dagen i princip tills jag har hämtat barnen då är det full fräs :)

Det som skilljer en inne katt från en utekatt är ju det att man som ägare har ansvaret att se till att aktivera katten varje dag med lek osv en utekatt får ju den stimulin av miljön.

Hade jag inte haft barnen så hade jag skaffat två katter på en gång då jag tröttnar på att leka mycket fortare än vad katten gör :) Som tur är har fyra åringen och katten samma uthållighet när det gäller lek.

Så här gör vi :) om det var till någon hjälp?

teachingbirds
0

En innekatt som aldrig har gått ute lider absolut inte av att vara inne, om den har en så engagerad ägare som du! Jag ska också precis skaffa katt, fast jag har haft innekatt förut, och det jag först har köpt är ett ordentligt klösträd för klös, lek och sömn. Sen ska jag köpa en serie som heter Catit från Hagen (tror jag). Sök på Google på Catit och kika på det. Har aldrig haft den själv förut men har läst mycket bra om deras saker. Vi ska köpa alla delar och bygga ihop till ett aktiveringscenter!

[Highonbluetomorrows]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råd:

1. Kastrera katten i god tid, så slipper du misstolka "vill gå ut för att hitta en partner-skrik" med någon sorts "jag trivs inte inomhus-skrik" - för det är två helt olika saker. Ser ibland på blocket.se att folk säljer sina "missnöjda innekatter" och i nästa mening står det att katterna är okastrerade. Jamen tjena..
  2. Köp två katter.
  3. Fixa mycket bollar och aktiveringsleksaker, men framförallt fixa mycket klätterutrymme på väggarna! Katter älskar att klättra omkring i lägenheten likt barn som leker inte nudda golvet.
  4. Ge katterna tid och uppmärksamhet.

Det var allt. Nu har du med stor sannolikhet två lyckliga innekatter.

Jag gjorde misstaget att köpa en katt allena, utan kattkompis, och det resulterade i att han så småningom släpptes ut på nätterna. Vi märkte att vi inte riktigt "räckte till" för honom, han betedde sig rastlöst och missnöjt (trots kastrering långt tidigare). Så köpte vi en kattkompis till honom och den nya kattungen beter sig inte alls som den äldre gjorde i samma ålder - han TRIVS inne, han VILL vara inne, han är SUPERNÖJD inne. Och den äldre katte håller sig inne nu med, även om han vill släppas ut i fem-tio minuter i taget ibland. Så att köpa två katter är absolut det bästa rådet jag har fått, och det bästa rådet jag kan ge. Man kan ju alltid gå ut med dem i sele så småningom om man nu vill det.

Och hur ofta ser du utekatter ligga såhär i naturen, där de ju alltid måste vara på sin vakt för faror? Klart innekatter kan vara lyckliga!

Cordata
0

Tips:

1. Lär katten små tips med hjälp av klickträning. Stimulerande övningar som bygger upp förtroendet mellan katt och ägare. Min katt kunde bla. Hig Five, vacker tass och snurra.

2. Ta med kissen i vardagssysslor. Tex. om du går runt och städar upp julsaker kan du ta lite glitter och leka med den i farten.

3. Ta för vana att småprata med katten (Något som väl de flesta djurägare gör)

4. Birmor och Ragdolls är enligt min erfarenhet inte särskilt klättriga. Därför håller de sig ganska mycket i marknivå. Så någon klätterbana på väggen behövs nog inte. Annars är det ett bra tips som #3 gav ;)

Lycka till i framtiden :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[Highonbluetomorrows]
0

#4, Oj, ja jag utgick ju helt från mina huskatter Cool.

Men TS: om mina bondkattor (varav en är född utomhus - hittekatt) kan trivas inomhus så ska du i alla fall inte oroa dig i första taget för att dollarna skulle bli olyckliga för att de inte går ute. Jag klickertränar min ena katt några minuter per dag och han sitter och spinner oavbrutet, och springer till mig så fort han ser att jag tar fram klickern (är inte en särskilt social katt i övrigt) så läs om klickerträning också som #3 skrev.

Lycka till.

[Highonbluetomorrows]
0

argh.. som #4 skrev, ska det ju stå…Foten i munnen