Nog med tid för katt?
Hej
jag skulle behöva lite vägledning inför skaffaden av en ragdoll.
Saken är förljande. Jag vill jättegärna ha katt, och jag vill ha en ragdoll det har jag alltid vetat, men vet inte om jag har nog med tid, fått väldigt delade svar på detta.
Jag bor i lägenhet med inglasad balkong, öppna ytor och relativt välstädat jämt.
Eftersom jag bor själv och arbetar från 07-15 skulle katten få vara själv mycket, så mer inne skaffa en vuxen katt och då möjligen två så de kan ha varandra som sällskap när jag inte är hemma. En kattunge kan ju inte lämnas ensam så länge.
Men min fundering är främst, kan man vara borta såpass mycket även om det är en vuxen katt, hur har ni andra det? Borde jag vänta tills jag har mer tid?
Vill jättegärna ge katten eller katterna så mycket uppmärksamhet de förtjänar, om det inte är rätt för dem skulle jag aldrig kunna skaffa katt.
Tacksam för alla svar!
Skaffar du 2 har dom sällskap av varandra och då är det inte lika farligt med ensamtiden så att säga. Därimot så hade jag nog försökt vara hemma med dom några dagar i början, mest för att se till så att dom är friska, mår bra och äter och dricker.
Men tvekar du, så tycker jag du ska vänta lite. Vara helt säkert på att du gör rätt. Du ska kunna lämna dina hårbollar hemma utan att känna ångest över det men jag tror det hade gått bra ändå.
En vecka har jag som jag skulle kunna spendera med dem i början. Det vikiga för mig är att det blir rätt för katterna och inte bara uppfylla min dröm om ragdoll, eller katt överhuvudtaget.
Hittat två stycken i en kommun några mil från mig. En hane och en hona, kastrerade. Fast det spelar ingen roll då jag inte är intresserad av avel. 6 och 7 år gamla, vetrinärbesiktigade nyligen och verkar helt underbara.
Jag känner mig redo, men det väsentliga är ju ändå deras behov
Jag tycker inte dina arbetstider är något problem om du tar två katter. Många kattägare jobbar heltid.
Är hanen och honan du hittat från samma ställe, dvs bor de tillsammans nu och kommer bra överens?
Håller med #3. Hade varit värre om du jobbar 24/7 . Vilken människa som nu gör det. Tror du kommer fixa allting galant :D Speciellt eftersom du redan är så medveten om det.
ja de kommer från samma ställe. Ägarens barn har blivit allergiska så det som är anledningen till att de ska säljas.
go for it 
Säger också:
Go for it!
Det där ska nog inte vara problem:)Jättemånga jobbar heltid och dina arbetstider låter bättre än många andras!Dessutom är dom vuxna,katterna,och så är dom 2:)) Bara du tar dig tid med dom första veckan så fixar sig resten av sig sjäv tror jag;) Och se till att ha klösställningar och leksaker men det visste du säkert redan.
Tackar så mycket för alla svar :)
Om du har tid eller inte beror inte på dina arbetstider (som är högst normala), utan mer på hur ditt liv ser ut i övrigt med t.ex. fritidsintressen utanför hemmet och resor.
Tänk på att katten kommer att påverka hur ditt liv ser ut i kanske 20 år framöver, inte bara just nu.
Sajtvärd Katter iFokus
De flesta katter sover ändå mycket under dagarna (beror givetvis lite på katternas personlighet och dina egna sovvanor), och är de två så kan de ju busa med varandra om de skulle vakna. Mycket bra beslut att köpa två.
Se till att fixa någon aktiveringsleksak också, som en foderlabyrint eller annat foderspel, och lite bollar och dylikt som de kan leka med även utan uppsikt. Inget fel att jobba heltid som kattägare (med katter i plural), så länge katterna får sin uppmärksamhet på kvällen i stället :).
Personligen har jag studerat hemifrån och alltså haft möjlighet att vara med mina katter hur mycket som helst. Så mycket får jag för det - när de i princip sover fram tills klockan 16 ändå ;).
De nuvarande ägarna jobbar inte de? tänkte att katterna kanske var vana att vara själva.
Tycker du verkar vara en seriös person som tänker först o handlar sedan till skillnad mot en del andra.
Jag vet att jag alltid känner mig stressad o vill hem till djuren då de gillar att jag är hemma.