Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 6712 ggr
bicolor
0

Vad är dilutionsbärare???

Jag funderar på att kanske starta ett katteri lite smått och gott om något år..

Jag har försökt ta reda på vad det blir för resultat på olika färg kombinationer men jag förstår inte vad dilutionsbärare är.

och hur ska men veta vilka av kattungarna i en kull är tex rent bruna eller bruna bärare av blått??? eller av både blått och choklad då jag såg att även 1/4 del av kattungarna kan bli bärare medans dom andra inte blir det hur ska man veta vilka som blir bärare??

Jag förstår att detta är ganska självklara saker för många av er men för mig är det fortfarande en labyrint så jag skulle vara jätte glad om någon kande hjälpa mig :)

Rosino
1

Enda säkra sättet är att DNA-testa, då får man reda på om kattungen är rent brun eller bärare av blått och/eller choklad.

Eller också är det bara att vänta och se när den blir parad, om man parar den t.ex med en blå katt och det kommer blå kattungar så vet man att den bär blått Glad

bicolor
0

okej kan man göra DNA-test hoss veterinären???

men vad är dilutionsbärare egentligen. jag såg det hoss dom röda färgerna

Rosino
1

Dilutionsbärare är just att katten bär på en annan färg ("utspädd färg").

T.ex en brun katt som bär på blått. Eller en röd katt som är dilutionsbärare bär på creme, dvs den kan få cremefärgade kattungar om den paras med en cremefärgad katt eller en röd katt som är dilutionsbärare (bär på creme)

DNA-testa färg kan du göra själv. Man använder tops och gnuggar mellan tandköttet och kinden på katten och sänder in provet till ett laboratorium som utför sådana tester. T.ex Animal DNA i Australien eller Laboklin i Tyskland. Om du vill kan du förstås också ha en veterinär att göra det, men det blir då dyrare förstås Flört

bicolor
0

Tack så jätte mycket för hjälpen du är en ängel :) jag är så ovan änn med alla dessa "termer" så tack så jätte mycket :)

[Litlamins]
2

Om ens katt är tex brun men har en förälder som är blå, creme eller lia, så vet man till 100% att ens katt bär på dilution.

Om ens katt är tex brun eller blå eller röd/creme men har en förälder som är lila eller choklad så vet man till 100% att ens katt bär på chokladgenen.

Har katten inte någon sån förälder, eller har gett någon diluterad kattunge, eller choklad kattunge tidigare, så är det enda säkra sättet dna test.

Att man vet detta genom föräldrarna beror på att dilution och chokladgenen är sk recessiva gener, vilket innebär att de måste komma i dubbel uppsättning för att katten ska få den färgen. MEN det kan bäras dolda och katten är tex brun, men bär på dilution eller chokladgen, som den då kan ärva ner till sina ungar. Dessa recessiva gener kan bäras dolda i generationer, och sen plötsligt ploppa upp, då man parar två bruna dilutionsbärare med varandra och de ändå får nån blå unge… eller choklad/lila unge.

Motsatsen till recessiv gen är att genen är dominant. Exempel på detta är tex tabby och silver. Det behövs bara anlag från ena föräldern för att kattungen ska få den färgen eller teckningen. Man kan aldrig bära tabby dolt, och två solida katter kan därmed aldrig få en tabby unge.

Jag tex, har en brunmaskad birma, och hon bär choklad från sin mamma (som är chokladtabby) och dilution från sin pappa (som är blå). Så på utsidan är hon den vanliga bruna färgen, men hon är en färgpalett invändigt och jag kan få alla färger på kattungar beroende på vilken hane jag väljer….

Det finns mängder om detta att läsa på internet. Googla och finn! Du hittar mycket på www.scandinavianragdoll.com och liknande sidor.

Det är jättekul och rättså lättförståligt, det här med nedärvning och genetik (när man väl fattat galoppen förstås)

Stort lycka till! Och det är ju alltid bra att kunna vända sig till ett sånt här forum med sina frågor! Alla har vi varit nybörjare nån gång, och den som inte frågar får inget veta.

pebb
0

Jag har en brun colorpoint, föräldrarna är bruna, men hennes ena syster är blå, innebär det att min katt bär på blått också då?

Rosino
0

#6 Det behöver inte innebära att din katt bär på blått.

Man har kanske lättare att förstå det om man tänker som så, att alla katter bär på två stycken gener för färger. En rent brun katt bär på två bruna gener, medan en brun dilutinsbärare som bär på blått har en brun och en blå gen. Eftersom den bruna är starkare än den blå så blir katten brun.

Om man parar en rent brun katt med en brun katt som bär blått så kommer hälften av kattunganra I TEORIN att bli rent bruna och hälften är bruna dilutionsbärare. Det här är bara teoretiskt, i verkligheten kan alla bli rent bruna eller alla bruna bärare av blått eller en slumpmässig blandning. Kattungarna ärver nämligen en färggen från vardera förälder. Om ena föräldern är rent brun får kattungen förstås från den föräldern alltid ärva en brun gen. Sen beror det på om ungen ärver en brun elller blå gen från förldern som bär blått - om den ärver den bruna så blir den rent brun, ärver den den blåa så blir den själv brun men bär på blått Glad

Har du två bruna katter som bägge bär på blått kan du få blå kattungar, men då måste kattungen ärva det blå anlaget från bägge föräldrar. I teorin är det blir i en sådan kull 1/4 av ungarna rent bruna, hälften blir bruna bärare av blått och 1/4 blir blå.

Förtydligande: Som Anna Karin skrev i sitt inlägg och som jag glömde att nämna är just att om ena föräldern är t.ex blå så vet man ju att en brun kattunge bär blått. Då är det onödigt att DNA-testa.

Men om man har kattungar från två bruna föräldrar där man inte är säker på om de bär blått (färgen kan ligga längre tillbaka i släkten) då är enda möjligheten att DNA-testa om man vill veta säkert.

FunHouse
0

#6 om föräldrarna till din bruna colourpoint bär på dilution båda två, så kan någon av ungarna bli blå, någon blir brun och bär dilution, någon blir ren brun vilket menas att den bär inte på dilution.

Så det behöver alltså inte betyda att din katt bär dilution bara för att den har en syster som är blå.

Du kan kolla på min sida på utfall

http://www.funhouses.se/colourprediction%201.htm

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Rosino
0

Jag har t.ex en brun mitted som bär på både blått och choklad. Hon är DNA-testad så jag visste det från tidigare.

Hon parades med en blå chokladbärare, och hon fick 2 blå kattungar och en choklad.

I teorin kunde hon ha fått följande:

1/4 BRUN bärare av blått & choklad; 1/4 BLÅ bärare av choklad; 1/8 BRUN bärare av blått; 1/8 ren BLÅ; 1/8 CHOKLAD bärare av blått; 1/8 LILA

Jag har själv kvar en blå hona från kullen, men jag vet inte om hon är rent blå eller blå bärare av choklad eftersom hon inte är DNA-testad Glad

bicolor
0

-det är hur skönt som hälst att det finns så snälla "ruttinerade" uppfödare som kan hjälpa till när det behövs ;)