Min ragdoll slutar inte jama
Min snart tvååriga ragdoll-hona (innekatt) håller på att göra hela familjen tokig! 
Hon jamar hela tiden (med undantag, när hon sover och äter). Och eftersom vi har en sjumånadersbäbis hemma blir hennes jamande än mer krävande när hon väcker bäbisen när han sover. Hon stiger upp vid 05:00 och börjar jama.
Hon har alltid jamat mycket men inte såhär… Det började öka när vi i somras var på semester i två veckor. Katten var då på pensionat, (fick egen rastgård både ute och inne.) När jag kom för att hämta upp henne efter två veckor började hon jama när hon hörde min röst och såg mig. Sedan var det helt galet, hon jamade c:a en gång i sekunden i bilen hem. Det fortsatte sedan hemma tills hon på kvällen var så hes att hon bara kunde väsa.
Det har blivit lite sedan dess bättre men hon jamar i princip jämt. Försöker leka och aktivera henne, kela m.m. Men inget verkar hjälpa. Försöker också leka med henne och vår bäbis samtidigt så att hon inte ska känna sig utkonkurrerad.
Vi kastrerade henne för c:a en månad sedan, då jag trodde att det var löpet som orsakade det mesta av jamet. Det verkar inte vara så.
Dessutom jamar hon fortfarande de "djupa" jamningarna som hon gjorde tidigare när hon löpte. Hon visar också upp samma löpningsbeteende, stryker sig mot saker, trycker upp svansen när man stryker över ryggen m.m.
Tidigare satte hon sig framför mig på golvet och jamade, då visade jag att hon kunde hoppa upp i mitt knä, vilket hon gjorde. Men nu hoppar hon inte upp utan sitter bara kvar och jamar, jamar och jamar.
Jamandet stressar hela familjen och situationen håller på att gå över styr… Hjälp vad ska vi göra?

Oj, det var klurigt… Dessvärre är jag ingen expert på detta… Men det känns som om hon blev väldigt ledsen när ni åkte på semester och hon kanske inte är van vid det och då kände hon sig ensam?..
Tja, de va verkligen ett svårt fall tycker jag, och intressant vad andra har för åsikter!
Min första katt jamade jätte mycke i början, sen skaffa jag en till så hon aldrig skulle behöva vara ensam utan ha en kamrat som hon alltid kan ha vid sin sida. Och det visa sig vara en bra sak! Hon jamar betydligt mindre nu, och hon är inte mindre social mot mig, + att ja får ha två raggisar
…
Men jag hoppas ni kommer på nån bra lösning!
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Antingen så är hon sjuk eller så försöker hon tala om nånting för dig.Du kan gärna checka henne hos veterinär och är hon frisk så kanske hon behöver en kattkompis.Ni har ju en liten baby som tar mkt tid och uppmärksamhet.Jag har förstått av inlägget att ni ger tid till katten också men det kanske inte är samma sak som att ha en kattkompis…Detta är mina funderingar.Hoppas någon kan svara bättre.Måste vara väldigt frustrerande med jamande förstår jag.
Prova med att ta henne till veterinären och kolla om det är nått fysiskt fel med henne.
Kan hända att hon löper otroligt tätt så skulle hon vara friskförklarad hos veterinär så kan du fråga han om han kan skriva ut p-piller till henne.
Om inget av detta fungerar och hon är frisk så skaffa en kompis till henne, en katt kan bli deprimerad av att vara själv och detta kan komma senare även om katten varit själv innan.
se om du hittar någon bra bok på bilioteket om katters psykiska hälsa och läs på. Vet att det kan vara otroligt jobbigt på en själv med sådant här så försök själv att inte stressa upp er, ta en paus från henne på nån/några timmar för är ni själva väldigt stressade så blir katten det med. Ond cirkel.
http://www.svidjas.se
#3 Katten är kastrerad, står i första inlägget.
#4 ah såg det
Är hon ensamkatt?
Jag hade först kontrollerat hos en veterinär så att hon är helt frisk…
Annars tror jag på en kattkompis till henne så får hon mer att göra och är aldrig ensam…
Lycka till - hoppas det ordnar sig för en ledsen katt är inget kul..
/ Caroline
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Tack snälla för att ni bryr er och försöker hjäpla oss! 
#4 ja, det stämmer. Hon är en ensamkatt. Tänkte åka till apoteket idag och köpa Feliway för att prova om det det skulle hjälpa. Tror ni att det kan hjälpa?
Ska prata med veterinären om löpningen (hörde av mig för två veckor sedan och de bad mig återkomma efter en månad.)
Det finns också tyvärr den möjligheten att om en liten del av äggstockarna blivit kvar så fortsätter hormonproduktionen. Då visar hon fortfarande löpbeteende.
#7 du kan ju alltid prova. Jag skulle dock oavsett skaffa ett sällskap till henne då just ragdolls ogärna vill vara ensamma utan är väldigt sociala katter. Det behöver självklart inte vara en annan ragdoll utan kan lika gärna vara en huskatt.
Förstår att det är en jobbig situation. Jag tror att det kan ha med er nya familjemedlem, bebisen, att göra. Även om ni ägnar mycket tid åt katten så är det något nytt som har hänt i familjen och hon kan känna sig splittrad av det.
Som andra skrev är det ju bra att du checkar av med veterinär så att hon verkar frisk. Men sedan skulle nog jag ta kontakt med en djurkommunikatör. Det finns faktiskt duktiga sådana som kan vara till stor hjälp för att få reda på varför katten gör eller är på ett visst sätt när de plötsligt ändrar sitt beteende.
Jag har själv kontakt med en duktig djurkommunikatör som brukar kunna hjälpa till via telefon. Om du är villig att testa det så kan du skicka mig ett PM så kan du få kontaktuppgifter. Hon tar inte betalt för att man ber om råd via telefon så det är värt att testa även om man är skeptisk och inte riktigt tror på det.
En kompis är säkert också jättebra som alla andra skriver. Men jag har samtidigt förståelse för att det inte är det första man tänker på när man har en liten tvåbent familjemedlem som tar en del tid också.
Håll ut, du ska se att det ordnar sig!
Yataz
Hur mycket ska raggdoll väga när dom är 14 vekor :)
Vid 12-13 veckor, då jag levererat mina kattungar brukar vikten bara följande: Hanar ca 1,7 - 2,2 kg Honor ca 1.5 - 1,8 kg Var det du som hade en ragdollbebis som vägde bara 1 kg vid 14 v?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se