Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 4188 ggr
bicolor
3

hur många kullar???

Hej,

jag bara undrar när ni tar första kullen på en hona altså hur gammal hon är då och hur många kullar tar ni innan hon kastreras???

Tänkte att det kanske var lite annorlunda eftersom Ragdolls växer längre änn vanliga hus/bondkatter och norska skogisar :)

Tacksam för alla svar :)

AgnetaB
0

Hur länge växer Ragdoll då? Skogkatterna växer ju länge.

bicolor
0

Skogisar brukar växa tills dom är ca 1,5-2 år och vad jag har hört kan raggisar växa tills dom är tre så det är ju an ganska stor skillnad :)

bicolor
0

och med tanke på att Ragdolls blir större änn skogisar kanske man inte kan betäcka dom lika tidigt¨.

det är ju ganska stor skillnad mellan3-4 kg och 6-7 kg(hanar)

LaSadie
0

Nja, vissa skogislinjer växer långsamt och tar upp till tre år på sig. Inte att de växer enormt mycket det sista året, men mycket breddning sker under senare tid. Ser ganska stor skillnad på mina katter mellan två och tre års ålder. Visst är vissa linjer superspurtare, men många fler är av det långsammare slaget där det tar år innan de är klara.

Sen verkar du inte ha haft kontakt med så stora skogisar Flört Mina katter, honor, väger runt fem kilo hela högen. Samt två av dem är inte ens ett år och är redan vid fem kilo. De som vart pappor till våra kullar har vart 6 kg + hanar och de flesta hanar jag känner till är inte 4 kg katter Flört

Honkatter ska man para gärna innan de är två-tre år, oberoende av ras.

bicolor
0

Tack för svaret, vi har förmodligen jobbat med väldigt olika typer av skogisar men vad komiskt att det är en sådan stor skillnad :)

Vi brukade para skogisarna när de var typ 1-1,5 år det fungerade för dom men tror du att det skulle fungera för en raggis???

LaSadie
0

#5 Ja, och mycket har förändrats. Ett tag var det poppis med Skogisar som var långa och smala vilket att de förlorade den massan som de flesta skogisar har nu (tack och lov).

Jag ser inte så mycket på ålder, eller jo innan två men även hur de är mentalt. Vår första tjej väntade vi extra med då hon inte kändes redo mentalt, hon fick sin första kull vid 2,3 års ålder. Sen fick vår andra vid två års ålder.

bicolor
0

#6 aa tack gode gud att det börjar bli riktiga skogisar nu igen..

mamma slutade med skogisar pga att honn inte tyckte att aveln gick åt rätt håll på den tiden(typ 3-5 år sedan)

ProvinsiaRivers
0

För mig har det blivit runt 1 åring.Det beror såklart på om honan verkar mogen psykiskt och hur hon löper.Sant att ragdollen växer länge men ska man vänta tills hon är färdigväxt så får man vänta 3-4 år och då tycker jag det är sent för en första kull.Min erfarenhet har visat att honan får ett växtryck med kullen vilket är positivt.

Min tanke är att se hurdan kvalite på ungarna det blir och om honan är en bra mamma om jag vill fortsätta ha henne i avel.Sedan har jag tyckt att max 3 kullar räcker MEN som sagt om honan ger fina avkommor och trivs som mor så kan jag tänka mig att ta en 4:e kull.Även med tanke på hur många avkommor(spec.hanar) gått vidare i avel efter honan. Har just nu en hona som ska pausa 1 år innan en ev 4:e kull.Nu ska jag se hur hennes avkomma(hona som jag sparat) är som avelskatt innan jag bestämmer om hon ska kastreras…

Med hanar har jag dålig erfarenhet.Har haft otur med kissande och ropande osv och valt att kastrera tidigt 2 hanar som vardera gett 2 kullar.Och 2 kullar efter en hane är lite.Tror att 5-6 kullar iaf efter en frisk/snygg hane är bra.

bicolor
0

Tack för svaret :)

om jag har förstått rätt beror det mycket på kattungens personliga utveckling.

Om jag väljer att behålla en hona till avel i kull 2 eller tre (beroende på om ungarna har egenskaper som är värda att avla vidare på) är det smart att kanske låta bli att ta många fler kullar på henne. är det pga att det inte ska bli för många likadana blodslinjer i aveln???

Jag har hört att det är bäst om max 3 ungar efter en hona går vidare i aveln är det sant???

ProvinsiaRivers
0

Det är ju så också att man inte vill sprida alltför mycket på linjerna.Men med honor är det knappt nån fara.Värre med hanar som kan para många honor.Nu finns det såpass mycket ragdoll i sverige att man kan välja rätt bra utan att ha samma linjer som många andra:) Givetvis måste man titta på att avelskatterna håller standard!

Jag har aldrig hört att max 3 ungar efter en hona är bäst att föra vidare i avel!

Har sett ibland att en hel kull efter en hona gått i avel.Och att hon gör fler kullar efter det.Men man måste ju se efter standarden/hälsan osv.

Jag är relativt ny efter 4 år och försiktig.Har släppt 1-2 ungar från kullarna i vidare avel.Men en gång har jag haft så bra kull på 4 ungar att jag hade kunnat sälja alla till avel..dock blev det 2 för hade så bra sällskapsköpare och att jag inte vill sprida sådär mycket eftersom jag använder ju linjerna själv också.Den kombinationen hade jag gärna gjort om men hanen blev för orolig efter parningarna att han kastrerades.Synd.

bicolor
0

Det är ju så att jag bara kommer ha en eller två honor dom första åren och betäcka dom med utomstående hanar sen kan jag nog tänka mig att köpa en egan hanne också men det känns som att det är lite svårare änn honorna.

Tack så mycket för att du försöker hjälpa mig :)Jag är ju häst tjej och i hästvärlden är det nästan bara konkurans om vems häst som är dyrast och snyggast, bäst så det känns underbart att Ragdoll folket är så trevliga som ni är :)

Var det svårt i början att hitta rätt ägare till rätt katt eller var det ganska självklart??

ProvinsiaRivers
0

Glad att vara till någon hjälp:)

Jag har alltid tyckt att det varit lätt att matcha rätt katt till rätt människa:)Jag har begåvats med en intuition att känna vilken passar til vem;)Och folk som frågar efter kattunge,frågar nästan alltid efter den katten som verkligen passar dom.Jag kan inte förklara det riktigt..En gång hände det så att en tjej skulle titta på en ledig hane som jag hade i en kull men när hon kom så var inte hankatten alls intresserad av henne utan det var en ledig hona som charmade tjejen istället.Och det var en perfekt matchning! Kul med sånt också:)Hankatten hittade också "sitt"rätta hem snabbt hos en manlig ägare:)