Avelshane, vad ska jag tänka på?
Hej!
Jag har en ragdoll hane som är creme-mitted (RAG e 04). Han föddes i slutet av mars 2011 och jag skulle nu vilja ha honom som avelshane. Testikelstatus och navelbråck är u.a. av veterinär. Var kan jag lägga ut att jag har honom, är det någonting särskilt jag ska tänka på?
Tacksam för svar :)
som jag skrev i den andra tråden:
om du vill att han ska bli pappa så bör du FeLV/FIV testa, blodgruppera, DNA-testa för HCM (om han inte är n/n genom föräldrar) och hjärt-/njurscanna oxå 
inte nr 1 utan trådstartaren :)
Köpte du honom som avelskatt?
Ta gärna kontakt med din katts uppfödare med avelsfrågor m.m
Hemsida www.amadeusdolls.se
Om din hanes uppfödare inte kan eller vill hjälpa till, av någon anledning, så går det alltid att prova med avelsrådet hos någon av rasringarna, ragdollklubben.com eller scandinavianragdoll.com. Eller någon annan uppfödare.
Det behövs definitivt fler bra hanar i aveln, och av det som går att se på bild ser han faktiskt riktigt fin ut.
Men som flera andra sagt, börja med att prata med hans uppfödare, och oavsett vad denne säger bör (ska!) både han själv och hans eventuella framtida dejter ha genomgått de tester Rosino räknar upp.
Lycka Till!
Om du är medlem i ragdollklubbarna och har gjort nödvändiga tester (HCM njurar etc) så kan du lägga ut honom som avelshane där.