Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3898 ggr
Innerjoin
0

Fläck/bläs på mitted?

Hej!

Går i ragdollköpartankar Glad Kollar runt lite, och har nu hittad en hane inte alltför långt bort. Men hjälp en novis: (uppfödaren verkar inte heller så kunnig…jo, han är reggad)  På bild jag sett har han inte en smal bläs mitt på nosryggen, utan mer en kortare vid sidan som går ner lite på morrhårskudden i en rund fläck…. Jag skulle gärna vilja ställa ut några gånger…är detta ett stort fel? Och skiljer sig Fifes och WCF´s standard, för på WCF´s sida står om Mitted: " White even gloves on the front paws, white boots on the hind legs reaching to the joint. White on the chin, which continues to a white chest without interruption, white belly."
Severe faults: "absence of the white chin"   Så det står ju inget om bläs öht.   På Fife är ju den vita bläsen nämnd. Men nu när jag surfar runt och ser bilder, så finns ju de som har vita fläckar på morrhårskuddarna med. Hjälp!!!!Obestämd

Marleene
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bläs på nosen är önskvärd på mitted. Dock ska den helst inte gå utanför nosryggen och ge fläckar på morrhårskuddarna. En del domare bryr sig inte om detta, medan andra gör det.

Denna kattunge fick jag nu i en kull och hon fick väldigt fin bedömning på utställning och domaren sade ingenting om att hon har en vit fläck.

wandullan
0

Min underbara, fina och supergoa MandisaKyssKyss

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

Marleene
0

Denna katt är från en annan av mina kullar och hon har en väldigt bred bläs som även går ner på sidan och gör morrhårskudden vit. Detta skulle jag tro är allt för mycket vitt för att domarna ska överse det. Det är ju nästan så att hon har ett V som en bicolour och det är ju inte ok. Men det kan vara så olika på olika domare det där.

Marleene
1

Och här är pappan till de två damerna ovan och han har en riktigt fin bläs (om jag får säga min mening) Men även den går lite lite för långt ner och ger två små vita fäckar under nosen. Och det vita ska ju helst inte gå nedanför nosen.

Rosino
0

#1 Var står det att bläs är önskvärd? Eller är det bara din egen åsikt?

Såvitt jag vet står det i standarden att mitted godkänns med eller utan bläs, men inget om att en bläs skulle vara önskvärd?

Shivali
0

Tack Rosino, du hann posta innan mig Glad

Det står ingenstans i FIFe standard att bläs är önskvärd! Önskar även att domarna skulle hålla på detta, tyvärr har jag sett flera mittedkatter med bläs ta tex BIV över bättre typad katt utan bläs, där domaren uttryckligen sagt att det är för att den har bläs… INTE okej enligt mig!

I standard står det ju white stripe/markings on the bridge of the nose, inget nämns om vitt under nosen, så det kan nog bero på vilken domare man har om det är ok eller inte…kanske nån som ställt en katt med sån vitfläck kan berätta mer?

kidallday
0

#6 När du och jag ställde så sa ju domaren, Lone Lund, att Dexter inte fick BIV pga hans lilla vita fläck nedanför nosen. Hon poängterade även att det var enligt hennes personliga tycke och smak. Jag har för mig att A-C här på forumet har en katt med liknande bläs som Dexter som tagit BIV på SW. Kanske hon tittar in här i tråden och kan delge sina erfarenheter? :-)

Shivali
0

#Aha, sa hon så! Det missade jag :) Ja, Lone är nog en sån som man inte ska komma med en endaste avvikande liten fläck, hon är väldigt petig.

Marleene
0

Jag kanske har fel, men jag har för mig att jag läst att det är önskvärt med bläs. Men det stämmer säkert att det inte står i standarden. Hmm… Undra vart det var jag läste det då. Det kan nog vara så att det är någon domare som sagt det på utställning också, men det är ju som ni säger väldigt olika från domare till domare.

Shivali
0

Det är ju många som tycker det är önskvärt så det kanske är nåt du snappat upp :) Men det står inte i standard, och jag hoppas det aldrig kommer göra det heller, jag tycker det är otroligt vackert med bläs och vill gärna ha det själv på mitteds, men tyvärr verkar de med timglasbläs ofta få för mycket vitt både här och där, speciellt höga, breda runners Rynkar på näsan