Att ha fertila katter i hemmet
Hej!
Jag undrar hur jobbigt/påfrestande det är att ha ett hem med fertila katter? Hur beter sig era när de löper? Vad kan man göra för att stå ut med det själv, och för att katterna i fråga inte ska bli uppstressade eller må dåligt? Det verkar som att många anser att hankatter är jobbigare att ha fertila än honkatter - varför det?
Jag har bara haft en huskatt och han kastrerades av givna skäl tidigt, precis som min huskattunge snart ska. Hur jobbigt är det att hantera fertila katter egentligen? När upplever ni att de fertila katterna är som "jobbigast" i livet, om det finns någon sådan period? Är det skillnad om man har en ensam hane/honor (utan det andra könet i hemmet) och att ha fertila katter av båda kön (alltså för katterna, förutom att man måste hålla dem isär)?
Postade detta i norska skogskattsforumet men fick inte svar så försöker här!

Hittar inte denna tråd på Norsk Skogkatt.ifokus…. 
EDIT: Hittade den…
Jeg har en fertil hankatt og 3 fertile hunnkatter hjemme hos meg, samt to kastrater. Her går alt fint, og hankatt stresser ikke. Jeg separerer hankatten fra hunkattene når de har løpetid, og han går da sammen med kastratene, eller en av hunkattene som ikke har løpetid.
Men, jeg har en hankatt på föder som er sønn av den ene hunnkatten og søster til den andre. Han er ofte hos oss, men må separeres fra de andre kattene fordi han er så innmari fertil! Han lar hverken hunkatter eller hankatter være i fred, og han stresser mye. I tillegg så markerer han over alt, noe han ikke gjør vanligvis. Dette gjør ikke den som bor her i hjemmet.
Det jeg vil ha frem her er at det er veldig individuelt hvordan de fertile kattene oppfører seg, og at man desverre aldri vet på forhånd hvordan de vil oppføre seg når de når fertil alder.
"Spending time with cats is never waisted" -Sigmund Freud-
Det är helt individuellt hur fertila katter beter sig.
Det finns honor som löper ofta och hårt och kissar ner hela huset! Det finns hanar som aldrig strilar eller stressar upp sig! Lite kan man se i linjerna då vissa beteenden är ärftliga.Senaste avelshanen jag köpte så frågade jag om föräldrarnas beteende vid löp osv. Inga strilkatter i linjerna någon generation tillbaka:)Då köpte jag han!Också för att han var snygg såklart;)) Han höll sig rätt bra i skinnet till 90 % men vissa olyckor hände och periodvis var han mycket orolig:/
Men det är klart.Man vet aldrig förrän man provar och ser det! Och personligen vill jag inte ha katter åtskilda i olika rum.Så därför har jag ingen hane nu.Men jag kan ändra mig i framtiden och ev ha en hane igen under en kort period…
Men tror att den bästa lösningen är att hanar lever separat från honorna.Att man kan ha foderhem till hanen tex.Mindre stressigt för alla parter.