Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1655 ggr
bicolor
0

Ragdoll blandiss..!!?

Jag gick idag inn på Blocket för att kolla om det även fanns annonser på ragdolls där……

och jag fick nog en liten chock det fanns så många blandissar………..

Jag vill ju som sagt börja föda upp Ragdolls men jag vill ju inte att mina katter som blir sålda antingen till sällskap eller avel blir använda för att få fram Blandisar bara för att tjäna pengar på det.

Vad tycker ni om detta och vad gör ni uppfödare för att se till att det inte blir så???

teachingbirds
0

Det enda sättet att vara säker är att sälja kastrerade kattungar.

bicolor
0

Ja jag hörde att man på honorna kan göra en slags titthåls kirugiskt ingrepp och bara lägga ett stygn………Funderar på om man kanske ska kastrera alla ungarna som inte säljs som avelskatter innan dom åker…

Braya
0

Jeg vurderer å ha en tilleggskontrakt, der jeg tar tilbake katten uten kostnader om dette er tilfelle.

Man kan også skrive i kontrakten at hunkatten skal gies p-piller til hun kan kastreres. Eventuelt også se til at det ikke finnest ferile andre katter i hjemmet om det gjelder en hannkatt. Glad

"Spending time with cats is never waisted"  -Sigmund Freud-

AgnetaB
1

Detta är tydligen supervanligt för står mycket på tex katter.ifokus om annonser på blocket.

Om vi ej säljer en raskatt okastrerad så kan det ju ej bli några blandraser heller. När man läser så ser man också att väldigt många(även raskattsuppf) har sådana katter. Köp dem inte för då gynnar man ju sådan avel o de fortsätter föda upp okontrollerat. Det är ju antagligen sk sällskapskatter (tex med en defekt) som säljs till sällskap men hamnar till oseriös avel .Det gör då mig väldigt bekymmrad o upprörd o vet ej hur jag ska lösa försäljningsfrågan på katter till sällskap. Jag måste väl kastrera dem innan försäljning helt enkelt o en del gör ju det.

En del skriver ett kontrakt att nya ägaren får tillbaka pengar för kastreringen när den är gjord men det tror jag funkar sådär då en del struntar i pengarna för vet de tjänar mer med bland avel. Vet inte om det är lagligt att skriva in att de måste göra si o så heller.Sålt är väl sålt el?

LD
0

Jag tycker också att man ska kastrera sällskapskatter innan  man säljer dem. Då undviker man att katten används till oseriös avel. Tyvärr finns det massor med oseriösa personer, man behöver bara kolla på blocket. Kanske är jag negativ men tyvärr har jag lärt mig att man kan inte lita på folk.

// LD

FunHouse
1

Jag är inte emot tidig kastrering vill jag först säga.

Men, jag har inte än sett någon anledning till att göra det och jag hoppas att jag aldrig ska få anledning till det. Jag tycker att det inte skadar att vänta tills kattungen blir i allfall 2 kg, en del är ju det redan vid flytt och den del behöver lite mer tid på sig. Sen har vi inga veterinärer i Jönköping som kastrerar honor tidigt. Hanar är ju enklare så det kan jag göra även här.

Jag pratar noga egenom med mina kattungeköpare varför jag inte vill att katten ska gå i avel. Vi skriver kontrakt om saken och bestämmer när kattungen ska kastreras, oftast då vid 6 månader. Jag kontaktar oftast köparen strax innan den åldern och kollar av läget.
Jag har nu haft 13 kullar och inte en enda katt har använts i avel som inte är sålt till avelskatt. Jag hoppas det får fortsätta så.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Rosino
0

Jag har inte heller låtit kastrera kattungarna innan jag sålt dem som sällskap - detta därför att det i våra trakter inte finns nån veterinär som gör det när de är så unga.

Däremot har jag skrivit in i köpeavtalet att katten bör kastreras vid en ålder av 6-8 månader.

bicolor
0

#6 och #7

Jag vill heller inte behöva kastrera katterna så tidigt i onödan och jag skulle alldrig sälja en katt till någon som jag misstänker skulle kunna använda katten till något man inte bör……

MEN….Då är ju min fråga hur får folk tag på ragdolls att avla blandraser på. Jag tror ju inte att uppfödare skulle vara varken glafa eller stolta över att sälja en katt till ett sådant ställe där han avlar en massa blandras……Eller???

FunHouse
0

Jag menar inte att jag inte skulle kunna råka ut för nåt sån, men än så länge har det inte hänt så jag ser inte någon anlednining att kastrera kattungar.

Skulle jag råka ut för det så kanske jag ändrar mig.

Jag tror att risken i allfall är mindre om man är tydlig och skriver ner vad man vill. Än att man inte skriver något.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

wandullan
0

Det finns tyvärr uppfödare av rasen som säljer katter utan att bry sig om vad man gör med katten. Sen finns det ju folk som köper dessa katter som tycker att det skulle vara kul med en kull och hittar man ingen hane då så blir det blandras.

Hade senast igår en som ringde om precis detta Skrikandes

Det finns en registrerad uppfödare i länet som brukar ha kullar som annonseras för 3000 om du vill köpa utan stamtavla, vaccinationer och besiktningGråter

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

Braya
0

Jeg kjøpte kattene til avl før jeg en gang var registrert som oppdretter. Det vet jeg om fler som har fått gjort fra samme oppdrettet desverre. Det skal sies at både jeg og den andre personen i dag har oppdrett.

Skremmende i grunn! Man burde ikke gjøre slik, selv om det i de fleste tilfeller går bra, kan det ende med halvraggiser og uregistrerte kull!

Desverre!

"Spending time with cats is never waisted"  -Sigmund Freud-

bicolor
0

Väldigt smart tycker jag att skriva kontrakt. Följer du upp sen också om köparna har höllt sig till det?? Har du skrivit kontraktet själv eller har en juridiker gjort det???

#10 och #11

Jag tycker att det är så tragiskt att folk bryr sig mer om pengar änn katterna eller rasen (det är så jag tror det är. Ni får ursäkta om ni tycker att jag har fördomar…)

teachingbirds
0

Det tråkiga med kontrakt är ju att de går att bryta utan att säljaren får reda på det. Dessutom blir det uppfödare som får stå för kostnader för att följa upp kontraktet, vilket de flesta nog inte har råd med. Även om jag låter negativ så är jag absolut för kontrakt, de allra flesta bryter ju dem inte. Och OM man vill följa upp rättsligt så går det nästan inte utan kontrakt.