När kastrera?
Guido är 5 månader nu. En stadig bit på 3kg. Han visar inga tecken på att strila eller så. Vi kommer att kastrera honom, men när ska man göra det? Så fort som möjligt, så han inte hinner visa tecken på att strila? Eller vänta tills han växer upp mer. Har pratat med 2 veterinärer i Stockholm, de gör det inte en dag innan 6månader.. Visst kan man ställa ut kastrat? För vill ställa ut Guido. Måste bara hitta utställning i Södertälje - Stockholm under våren. :) det är helt nytt för mig!
Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Efter att ha rådgjort med animalen i södertälje, var det lika bra att göra det nu. Så den 25 är det dags att kapa bollarna. Är livrädd att han inte ska vakna efteråt.. :( men ska inte vara några problem, får inte vara! :)

Personligen tycker jag att man ska kastrera katten innan den blir könsmogen. Jag kastrerade mina när de var ca 16 veckor. Att jag är positiv till att kastrera innan 6 månaders ålder beror på att katten blir snabbare återställt efter operationen samt att den har inte börjat med obehagliga beteende. Svår att bli av när den väl börjar. Mina kände inte alls ingreppet de var hur pigga och glada som helst efter kastrering.Vet brukar säga att de inte utfört ingrepp under 6 månader pga att de jamför med vanliga katter men när de väl ser en ragdoll (stor ras) som väger så pass mycket brukar de inte ha några problem. Så vad det för mig. Man kan känna på kisslukten om hanen börjar blir könsmogen sedan brukar det synas också på beteende.
Man kan ställa ut katten när den är kastrerad. Det finns en kategori för kastrerade katter (klass 10). Du kan kolla på Sveraks hemsida. Där finns förklaringar om de olika klasser som finns.
http://www.sverak.se/SVERAK/utstallning/index_utstallning.htm
Lycka till!!
// LD
Tack för ditt svar! :) ja Guido är 5,5månad vid operation. Han har inte börjat lukta illa. Han har dock börjat ropa (bor flera katter i huset) och rymmer ut i porten så fort chansen finns. Han börjar visa tonårs fasoner nu. Kutar runt med tjock svans och rest ragg och morrar med djup röst. Så har han aldrig tidigare gjort. Han är en dum-snäll katt. Går att möblera honom hur man vill. :) Bokade även tid till mammas oreggade hona (Guidos syster). Vi kom fram till att det är bäst. Vilket är bäst, chip eller id-märkning med tatuering? Vi får själv välja det. Hmm.. Nanna ska märkas och vaccineras samtidigt. Känns bra att få det gjort. Vi tänker inte bidra till oseriös avel eller blandraser.

Chip - åtminstone om du ska ställa
Guido är redan chippad :) Det är storasystern som ska märkas, hon är oreggad med knick, så henne kommer mamma nog aldrig ställa ut.

Min kommentar var av allmän natur - jag föredrar chip, och ska man ställa så tycker jag inte att det är nån tvekan. Jag skulle sätta chip också fast det inte är fråga om en katt som ska utställning.
Rosino: okej :) jag tycker själv att Chippet verkar bäst. Måste inte djuren ha chip om de får pass? Veterinären själv rekommenderade id tatuering men valet var vårat.

Sansku86: BRA att du tar ditt ansvar och kastrerar såväl hanen som din mammas hona! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#8 :) för mig var det ett självklart beslut, med tanke på alla defekter. Vill inte ens tänka på hur nästa generation skulle vara rent medicinskt.. Överlåter aveln till de kunniga och seriösa! :) Undrar hur stor grabben blir.. Han vägde 3,4kg idag!! Han är inte fet, bara grov. Lär väl sluta på 7-8kg.. Blyklump!