Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1822 ggr
Amourella
2012-01-19 19:39
0

Vilket utfall?

hej igen! Nu behöver jag hjälp att reda ut lite Glad

Min väninna fick 3 ungar efter sin bruna colorpoint hona och sin bruna colorpoint tabby hane. Två av ungarna var bruna cp och en var blå cp.

Då undrar jag: vad är vanligast?

-Att alla ungarna får samma färg som föräldrarna? (Eller att det blir hälften/hälften om föräldrarna har varsin färg )

- och vilket mönster är mest dominant? Jag trodde tabby var det och blev förvånad att ingen av ungarna var tabby.

Någon som vill reda ut detta åt mig?

Tack på förhand!

panikcecilia
2012-01-19 20:34
0

Hejsan!

Färg är inte så enkelt att det blir antingen eller. Här finns bra info http://www.ragdollklubben.com/avelochhalsa/genetik . Det är en massa olika saker som samspelar för att ge färgen!

Amourella
2012-01-20 19:48
0

Hej Glad

Japp jag har sett denna sidan, men det är lite rörigt och svårt att förstå. Jag skulle vilja få det förklarat på ett "lätt" sätt.

Någon som har erfarenhet och som kan berätta lite?

Rosino
2012-01-20 20:39
0

Det finns så vitt jag vet inget som är "vanligast". Det finns ju teoretiska uträkningar hur stor procent av kattungarna som ska vara en viss färg, men det är endast teori. I verkligheten kan det bli hur som helst.

Om du har två bruna katter måste båda bära blått för att det ska bli blå kattungar. Teoretiskt blir hälften av kattungarna bruna med bärare av blått, 1/4 blir rent bruna och 1/4 blir blå. I verkligheten kan alla bli t.ex blå.

Lika med tabby. Om ena föräldern är tabby så beror det på om den är homozygot tabby (har två anlag för tabby) eller om den är heterozygot (har ett tabbyanlag). Om katten är homozygot blir alla kattungar tabby eftersom tabby är ett dominant anlag.

Men om mamman/pappan är heterozygot tabby (vilket nog är vanligast) så har den ett tabbyanlag och ett "vanligt" (solid). Om kattungen ärver tabbyanlaget så blir den tabbymönstrad, annars inte Glad

Säkert inte "lätt" förklarat, men jag tycker det är svårt att förklara på ett enkelt sätt. Man ska komma ihåg att kattungarna ärver en gen från pappan och en från mamman, sen beror det på vilket som är dominerande.

Brun dominerar över blå, så om kattungen får ett brunt anlag från ena föräldern och ett blått från den andra så blir den brun.

Tabby är dominant, så om kattungen får tabbyanlaget från en förälder så blir den tabby.

Amourella
2012-01-20 22:51
0

Tack Rosino! Vad bra du förklarar! Jättesnällt av dig! Nu tror jag att jag fått lite bättre grepp om det hela ;) Hoppas du får en fortsatt fin helg ;)