Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2456 ggr
bicolor
2012-01-19 22:43
0

Lila+Creme??

Hej,

Jag har en fråga. Jag har suttit och pluggat färger med olika länkar jag har hittat tex på Funhouse's sida MEN på alla dessa finn den röda skalan försig och man kan inte se vad det blir för resultat av tex lila och creme. är det för att men inte ska para dessa färger eller??

Hoppas på många svar då jag inte vill få någon genetisk defekt på ungarna.

glad för alla svar.

NameMe
2012-01-19 22:55
0

Du kan få honor som är sköldpaddsfärgade

http://ragdollklubben.com/avelochhalsa/genetik#O

bicolor
2012-01-20 20:13
0

Ja Jag vet ju att man kan få lila och choklad "paddor" också men förstod inte varför man inte kan se färg resultaten på dom sidorna jag har varit inne på…..

bebbles
2012-01-21 06:49
0
[Litlamins]
2012-01-21 10:40
0

Det är inga problem att para dessa färger. Utfallet är såhär, de beror på om det är honan eller hanen som är creme, det röda ärvs på ett annat sätt könsbundet.

Om du parar lila och creme blir alla ungarna varianter av diluterade färger, eftersom creme är en diluterad röd och lila en diluterad choklad.

Hanen är creme och honan är lila. Hanen bär inte på chokladgenen. Utfall

50% blå hanar, 50% blåpaddor honor

Hanen är creme och bär på chokladgenen och honan är lila Utfall.

25% blå hanar, 25% lila hanar, 25% blåpaddor och 25% lilapaddor.

En röd eller creme hane som får kattungar med en ickeröd hona (eller sköldpadd) får alla döttrar i sköldpaddsfärg, oavsett mammans färg. Om honan han paras med är padda eller röd, kan det bli röda honor också, men annars bara paddor…

Hanen är Lila och honan är creme, utfall:

50% creme hanar, 50% blåpaddor honor

Hanen är lila och honan är creme och bär chokladgenen, utfall

50% creme hanar, 25% blåpaddor honor och 25% lilapaddor honor.

Allt det är ju "bara" statistik…. men det här är de olika färgerna du har chans att få… det kan ju lika gärna bara bli det ena eller det andra.

kolla in den här länken http://birma.se/avel/colorresult.aspx

Det är på en birmasida, och på den rasen har man ju avlat på lila och choklad rätt mkt så det finns med i tabellerna.

bicolor
2012-01-21 17:00
0

#3 och #4

tack så jätte mycket för tipsen och en jätte bra förklaring av dig Litlamins :) så nu behöver jag inte oroa mig eftersom det är två färger som jag älskar och mycket gärna vill avla fram när allt har kommit igång :)