Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 4976 ggr
bicolor
0

Pris för betäckning??

Jag undrar hur mycket ni hankatt ägare tar för en betäckning ungefär…

Tar ni betalt per unge eller bara en språng avgift eller båda???

meyja
1

Jag tar 1000 kr för parning och 1500 kr/kattunge men då är det inklusive moms.

Kinne
0

Det är synd att du bor ända nere i Skåne Susanne (;

Du har väldigt fina hanar & min tös brukar bli kärlekskrank på tidig vårkant. Hihi (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

bicolor
0

1# okej det verkar ju som ett bra pris.

Du är uppfödare ellerhur??? isåfall går man jätte mycket i back på en kull eller jämnar det ut sig någorlunda???

Kinne
0

Om jag inte minns fel så är Susanne en av få uppfödare jag hört talas om med f-skattsedel (:

raggis22
0

1000:-  eller 1500:- tar många uppf,,

bicolor
0

#4okej vad heter hennes uppfödning???

#5 det låter ju ganska bra tycker jag :) är du uppfödare???

Kinne
0

#6 Den är länkad i hennes svar till dig (;

bicolor
0

okej tack visste bara inte vem Sussan var… ooops Glad

raggis22
0

#6,

http://sBarbie Dolls.seFlört

bicolor
1

okej tack ska kika lite :)

meyja
0

Ja, jag finns i skåne.

Tror faktiskt jag är den enda kattuppfödaren i Sverige som betalar moms men vem vet, kanske finns det fler? Jag har inte stött på någon mer iaf. Finns fler bland hunduppfödarna.

thicha
1

Är nog rätt normalt pris att ta mellan 1000-1500kr i språng och sen 1000-1500kr per unge..

Jag har ockskå en hane =) han är inte utlånad än men ger mkt fina ungar!!!

Personligen tycker jag att det är rätt dyrt att låna hane! så varför inte sattsa på att bara ha massa snygga hanar som man enbart ställer ut och lånar ut! vore något =)

bicolor
0

Jag var inne på din sida tidigare och tycker att du har mycket fina katter. om du väntar lovande kullar som du kanske kan tänka dig att låta en hona gå till avel av får du gärna höra av dig då jag är mycket intresserad. Jag kommer nog hålla koll på din sida tills vidare tycker att dina hanar ser mycket lovande ut också synd bara att dom kanske inte är kvar i avel när jag väl kommer igång :(

bicolor
0

ja det hade nog inte varit så dumt dock tror jag att man kanske inte tjänar så mycket ändå eftersom en fin avelshane nog kostar en 10 000 och då har man inte änns gjort alla tester som ska göras.

Men det är ingen dålig ide :)

Rosino
3

Den som tycker det är dyrt att låna hane kan försöka hålla hankatter som strilar och skriker - efter ett tag kanske man nog är beredd att betala till dem som orkar med det Flört

Det är inte alla hanar som är jobbiga, men tyvärr vet man inte det på förhand.

bicolor
2

aa tyvärr är ju inte han katter alltid dom lättaste men med tanke på hur mycket man ändå säljer ungarna för sen är det ju typ bara en femte del (per unge) som man betalar till han katts ägaren och det tycker jag att dom förtjänar Glad

emblan
0

Vi har ju en hane men har ej lånat ut honom ännu. Men det verkar vara något slags standarspris som anges ovan…

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

bicolor
0

vad har ni för hanne då???

[Litlamins]
2

Runt 1000 kr i språng och 1500 kr per levande unge vid 5 veckors ålder tror jag är det vanligaste.

Förekommer ju även engångssumma, som betalas i samband med dejten på till exempel 6000kr oavsett antal ungar, men chans på omparing vid få eller ingen unge.

Själv föredagar jag språng och per kattunge.

Och den som klagar över dyra priser på att låna hane har jag ingen som helst förstående för. Det är inte dyrt att låna hane enl mig. Det är skitdrygt många gånger att ha egen hane, de kan strila, magra av, gapskrika hur mkt som helst, inte utvecklas tillräckligt bra, inte gå igenom testerna, som ju också kostar en rejäl slant, för att inte tala om risken för skador och smittor om man låter sin hane dejta honor utanför katteriet. Och det är ett himla pass och ansvar att ha någon annans katt hona i sitt ansvar under parningstillfället också.

Nu har jag en egen hane på uppväxt, ska bli bra att ha en egen till mina tjejer, och jag kommer inte att låna ut honom, förutom möjligen till någon kombination där jag själv kan ha intresse av en avkomma.

Däremot förstår jag att vissa får iden om det där med att tjäna pengar, låt säga att man köper sig en sällskapshane, för typ 6000kr som man sen låter para 10 honor och tar betalt enl ovan, visst tjänar man pengar då. Och särskilt om skippar hälsotester såsom scanning och blodprover. Därför är det extra viktigt att vi som uppfödare informerar kattungeköparen om skillnaden mellan en sällskapskatt och en avelskatt.

Min hane kommer att ha kostat ganska många tusenlappar i inköp, utställningar, och scanning och tester är gjorda och det ens kan bli någon tanke på första parningsförsöket. Det är en ekonomisk chansning med att skaffa egen hane, när man lånar någon annans hane, väljer man en vuxen hane med de egenskaper, styrkor och svagheter som man ser att den vuxna katten har, och kanske till och med ärver ner i sina tidigare kullar.

bicolor
0

Jag kan bara hålla med dig.

jag hoppas att alla ni som är intresserade av att börja avla som jag också vill förstår att avel inte handlar om att tjäna pengar för det är mycket viktigare att katterna och rasen är som den ska.

om man nu har en hanne och vill låna ut honnom då kan man inte bara låna ut honom hur som hällst utan tester ska göras man ska enligt min åsikt gå på utställningar så att man vet säkert att han är enligt rasstandarden och man kan inte låna ut en hanne till hur många honor som hällst heller man måste hela tiden vara medveten om den genetiska bredden på rasen och det är inte bra om det finns vissa hannar som tillslut mer eller mindre kommer att finnas med i alla stamtavlor.

Jag vill också bara tillägga att jag beundrar er han katts ägare som orkar med en hanne eller kanske fler, jag är inte säker på att jag hade orkat när dom väl börgar strila eller skrika som tokar så tack till er som ger oss andra människor chansen att låna en hanne till avel när vi själva inte klarar av det.  :) <3

Kinne
0

Vad heter din uppfödning? (:

Mkt bra skrivet!

Marleene
0

När jag lånade ut min hane (RAG b 04) så tog jag 1500:-/språng och sedan 1700:-/kattunge så jag var kanske dyrare än många andra.

Kommer antagligen ta något liknande pris när jag lånar ut min nya hane (RAG b)

Självklart ser jag till att mina katter har genomgått alla tester etc. Och kräver samtidigt att honan har gjort detsamma.

Jag tycker att det totala priset för en normalstor kull på 4 kattungar ska motsvara priset för en kattunge. Så jag räknar efter det. Vilket innebär att mitt pris skulle ge en kostnad på 8300:- (beräknat på 4 kattungar som sagt). Och kattungepriset ligger ju typ mellan 7000-9000:- idag. Så visst är jag kanske dyr, men vill man inte låna hane av mig på grund av det så behöver man ju inte göra det heller.Flört

Jag tycker själv inte att det är dyrt att låna hane då jag vet hur jobbigt det kan vara att ha egen hane. Och sen är det ju risker med smittor etc. Nu har jag själv aldrig lånat hane till mina ragdolls då jag alltid haft hane själv, men jag har lånat hane till min tidigare bengalhona två gånger och även då fick jag betala bra för parningen. Men det är klart det var värt det. Jag fick den hane jag ville ha utan att behöva lägga ner alla pengar på inköp, meritering, tester och problem med skrik och strilning etc. Jag kom ganska billigt undan ändå om man ser det så.

/Erika

Kinne
0

Erika, jag måste bara säga att jag förstår ditt pris. Din numera kastrerade hane ser fantastisk ut!

Den lille ser lovande ut (:

Lilltassens
0

#20 Varför låna ut sina hanar??

bicolor
0

# 24

Det finns många som tror att man kan tjäna pengar på det utan konekvenser iallafall i andra raser (har inte märkt av det så starkt med ragdoll änn).

Så det var därför jag tog upp det men man behöver ju absolut inte låna ut sina hannar. :)

raggis22
0

Det är för "DYRT",,,,,,,,,,8300:. för 4 bebbar, Foten i munnen

Dockgarden
0

# 11  
Jag har också F-skattsedel. Tror säkert det är fler som har det. Alla är ju inte här inne och läser. Jag gör det vanligtvis inte :-)

När det gäller kostnad för att låna hane så tycker jag det är självklart att uppfödare utan egen hane ska betala det som hankattägaren begär.

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

Kinne
0

Ah, vad kul att höra! Jag hoppas såklart att det finns fler (:

bicolor
1

vad skulle du ta för en betäckning???

unitedpaws
0

Jeg har faktisk tre hanner i mitt oppdrett. 2 ungkatter, og en snart kastrat. Samt 1 kattunge som er solgt til redusert pris mot at jeg får låne han i en parring.

Jeg har tatt 1000,- i parringsavgift og 1250-1500,- pr levende kattunge ved 3 uker.. (Norske kroner)

Har også lånt ut hankatt i bytte mot lån av hankatt fra den andre oppdretteren.

Meen, kommer nok ikke til å låne de bort så veldig mye da jeg har avlsplaner for dem i mitt eget oppdrett :o)

bicolor
0

Hur fungerar det för dig att ha så många hannar hemma???

unitedpaws
0

Har ingen hanner hjemme :) Alle bor hos fòrvert :)

NameMe
0

Jag har en hane (Rag c 21) som jag lånar ut för 1000:- i språng och 1500:- per levande kattunge vid 5 veckors ålder. Han har fått en kull efter sig och har en på gång.

Jag kommer bara att låna ut honom till ett fåtal ansvarsfulla uppfödare. Jag är inte ute efter att tjäna pengar på honom utan sparade honom för att han var en så fin och mysig hane samt att det fanns en person i min närhet som gärna ville ha honom.

2 flugor i en smäll: Hon fick en fin kisse och jag kunde använda honom i min avel till 1-2 kullar, sen blir det kastrering.

bicolor
0

okej då förstår jag hade nog varit jobbigt met så många fertila hannar hemma.

Kinne
0

#33 Är det Joy du syftar på? (:

bicolor
0

Kollade på din sida och tycker att Joy verkar vara underbar :) Han såg så avslappnad och stolt ut på bilderna tycker jag.

NameMe
0

#35 Ja det är Joy

#36 Han är SÅ mysig. Ett riktigt charmtroll.

ninasofiaeklund
0

Jag har en hane som nu ska få träffa en flicka, men hur ska jag tänka. Alla skriver om priser mellan 1000-1500kr både språng och per kattunge. Vad med ens hane är det som skulle kunna göra den "mer prisvärd" eller hur man nu ska uttrycka sig? :)

[Litlamins]
0

Om du menar att du ska säga ett lägre pris och på så sätt locka till honom honkattägare tänker du nog lite knasigt.

Om du har testat din hane med scanning och dna, och ev blodprov och kanske ställt ut honom någongång, så är 1000-1500kr per kattunge rimligt. För oss uppfödare, spelar oftast inte priset någon roll, om det ligger inom det normala. Det är andra saker som man söker, i utseende och i stamtavla och förstås vilka katter som ligger bakom honom, hälsa etc.

Har du lagt upp honom på Pawpeds, det är det bästa sättet att göra hans stamtavla översiktlig och man kan gör sk testparningar med honkatter. Kanske hans uppfödare kan hjälpa dig att förmedla någon parning. Har du köpt honom för avel?

Vad heter han på stamtavlan? Stamnamn?