Blötfoder till 13 veckors tös
Hejsan! Har surfat runt här nu ett tag men hittar inte riktigt svaret jag söker. Jag fick hem min lilla tös för en vecka sen nu. Men jag har lite svårt att få ett rakt och bra svar på hur mkt, och vilket mat hon ska äta. Uppfödaren är VÄLDIGT fåordig och lite oklar i sina svar. Kan inte ens ge ett rakt svar på vilket foder hon är uppväxt på för att hon har "varierat". Så jag har fått testa mig fram själv. Torrfoder är inget som går ner kan vi säga iaf. Det står framme hela tiden, jag har testat fukta det lite så det blir mjukare, testat blanda i några kulor i blötmaten. Men icke. Torrfoder passar inte den lilla fröken. Det som däremot alltid slinker ner är "Sheba" med laxsmak. Kyckling och oxkött osv smakar hon inte ens. Men det är väl vuxenkattmat? Ska inte hon som är 13 veckor ha kattungemat? Och var hittar man kattunge-blötmat? Jag vill ju helst kunna köpa den på hemköp eller liknande, men när jag stod där och botaniserade i hyllan så hittade jag ingen blötmat som verkade vara avsedd för just kattungar. Och sen har vi ju frågan HUR MYCKET mat hon ska äta på en dag? Om hon får bestämma så smäller hon lätt i sig 3 burkar om dagen. Men det står på baksidan att en vuxen katt på ca 4 kg ska ha 2-3 burkar om dagen. Så, ett bra blötfoder för kattungar, som är lätttillgängligt, men diverse fisksmaker på? (Tonfisk, lax, havets läckerheter) osv osv.
Konstigt att du inte får besked om vad hon ätit, hon borde ju äta samma mat ett tag för att inte få problem med magen.
Mjau är bra blötfoder som kan köpas i närbutik, men det är ganska kraftigt så om hon inte ätit det förr och du vill testa så var försiktig i början och ge inte för mycket. Det passar både åt kattungar och vuxna.
Jag skulle rekommendera att du försöker hitta någon sort som hon gillar som inte innehåller fisk också. En del katter blir allergiska mot fisk.
Annars ska en kattunge få äta hur mycket den vill, maten ska inte ransoneras åt en så liten en.
Har du försökt ge rå färs? t.ex lamm- eller nötfärs?
Om du ger torrfoder ska du köpa nåt bättre foder från en djuraffär, t.ex Eukanuba eller orijen. Torrfodren som finns i närköpen innehåller för mycket spannmål och är inte bra.
Hos veterinären finns blötmat för bebiskissekatter, även på djuraffärer. Tror inte jag sett någon i en vanlig matbutik som jag skulle kunna tänka mig att köpa.
Hoppas du hittar något bra för den lilla damen :)
Men har inte whiskas kattungemat? Eller har jag bara drömt det..
Mjau i tetraförpackning finns till kattungar. Man det går lika bra att ge dom vanlig mjau också.
I djurbutik finns bozitas som också är svensk tillverkat av samma tillverkare som mjau. Mjau och bozitas är ett bra foder. Wiskas har jag hört inte är lika bra. Torrfoder i matbutiker är inget att rekommendera. Utan köp i djuraffär.
Fri tillgång till mat när de är kattungar, sen får du väl ha lite koll efter katten kastreras.
Lycka till!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tack så jättemycket för svaren! Ska kila iväg till en djurbutik och köpa sån eukunaba torrfoder och ge det ett försök.
Är verkligen supernöjd med mitt val av ras. Igår var hon lös i magen, såpass att hon behövde badas. Då jag är uppvuxen med bondkatter, så såg jag ju detta som ett så kallat "mission impossible". Men icke. Jag tog på mig skyddskläder, vantar osv, beredd på en riktig kamp. Satte mig med henne i knät. startar duschstrålen på låg nivå ganska varmt, först blev hon lite misstänksam. Men efter fem minuter av att hon fick bekanta sig, så låg hon på rygg i knät på mig och spann medan jag spolade på magen försiktigt. Aldrig vart med om något liknande. Samma sak gällde fönen, hon satt snällt och blev fönad. Att bli kammad var också superskönt. Och när det kom till kloklippningen så låg hon på rygg i knät och somnade medan jag pillade med trampdynorna och klippte.
Kan det vara annat än ett drömläge att ens katt TYCKER om att bli badad, fönad, kammad och kloklippt? Haha
vad har för mat A-C,,
#6 Jag ger mina Eukanuba kitten torrfoder + när jag har kattungar så ger jag mjau och bozitas. Jag ger inte så mycket mjukfoder när jag inte har kattungar, utan nöjer mig med torrfoder då. Ett tag gav jag BARF som för dom som inte vet är rått kött blandat med benmjöl osv…detta var nog det bästa man kan ge till katter och kattungarna jag hade då var större än någonsin. Men tyvärr är även jag lite lat och mina vuxna katter gick inte få att gilla BARF tyvärr. Så allra mest är det Eukanuba som gäller här hemma och jag är väldigt nöjd med det.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt