Bitproblem, hjälp!
Hej. Jag har fått ett väldigt tråkigt problem.
Min lilla kise är nu snart 7 månader. Han är underbar och har alltid varit väldigt kelen. För några veckor sedan började han hålla i mina händer med tänderna och bita väldigt löst.
Jag har förstått att detta kan kallas för "kärleksbett" och att det inte är något elakt menat med det.
Dock är jag helt emot katter som bits då mina föräldrar haft katter under min uppväxt som har varit väldigt elaka, bitits och gått till anfall etc. Jag tycker inte helt enkelt inte att det är okej att katten på något sätt biter, oavsett hur löst det är.. man vet aldrig när de en dag får för sig att bita hårdare.
Jag har sagt nej, lugnt och bestämt när han gjort detta. För två veckor sen började problemen på allvar, jag säger nej, försöker lossa honom försiktigt men då biter han hårdare. Sen försöker han igen, och igen och igen. Tillslut blir han arg och slår med svansen och försöker hugga.
Detta händer när han självmant hoppar upp i mitt knä och börjar spinna, och jag klappar honom en stund. Han är väldigt gosig och älskar när vi kelar, men helt plötsligt ska han börja bita och får han ett nej blir han förbannad.
Vår relation påverkas väldigt dåligt av det här, jag känner mig ledsen för jag vill verkligen inte ha en katt som bits. Och jag förstår inte vad jag gör fel. Jag har varit lugn, bestämd och konsekvent med det här beteendet i flera veckor nu.
Det var längesedan nu vi kunde "gosa färdigt", tillslut blir jag så ledsen på hans beteende att jag sätter ner honom på golvet igen..
Hjälp mig! Hur får jag bort detta beteendet? Jag är helt förstörd över situationen.. :(
Är han kastrerad? Det kan ju hända att det är hormoner som spökar om han är okastrerad.
Tycker det låter som lite "tonårs-fasoner", är han kastrerad? Hade en katt för många år sedan som fick för sig att göra precis som din sötnos, han var då i samma ålder. Han kastrerades och beteendet försvann ganska snart efter. Kan vara hormonerna som spökar och gör att han "tappar kontrollen" och får för sig att bita helt plötsligt. Om han kastrerats nyligen, kan det fortfarande ta ett par veckor (ev.månader) innan han finner sitt lugn som kastrat.
Tills dess, se till att han genast får gå ner från knät när han visar tendens att bitas. Säg lugnt nej och släpp ner honom. Han kan känna av om du blir upprörd och detta kan egga upp honom ytterligare, så visa tydligt vid minsta lilla bett, även om han biter väldigt löst. Ignorera honom en liten stund och sedan kan du plocka fram någon leksak som det är ok att bita i.
Jag tror att detta kommer att lösa sig :)
Ps Kattkompis är heller inte helt fel ;) Du får han möjlighet att brottas och busa av sig och sparar kel till dig :)
Han är kastrerad sen lite mer än en månad tillbaka.
Okej, får hoppas att det kan bero på det :(
Jag leker väldigt mycket med honom och han träffar andra katter som han leker av sig med. Lekviljan har avtagit lite efter kastreringen, så tycker det är konstigt om han hellre vill börja bita på mig för att leka. Han biter mig ofta i knäna också när han sitter i mitt knä.
Usch, hoppas det går över snart.
Hur reagerar han om du blåser på honom då han bits? Vissa katter blir arga, men på de flesta tycker jag det fungerar bra. Åtminstone brukar de släppa taget och se förvånade ut.
Alltså blåser honom i ansiktet.
När mina kattungar har bitit mig, har jag gett ifrån mig ett gnällande ljud, som från ett skadat djur. Det fungerar varenda gång, de släpper taget direkt och tittar förvånat på en. 
Gör så varje gång som han bits, han förstår då han han gör dig illa och det vill han såklart inte göra. Jag är ganska säker på att han då kommer att sluta med sitt beteende snart. Det har fungerat klockrent för mig.

Kan du tyda om han ger några signaler innan han Biter? Svansviftning tex?
Hej igen.
#4: Han accepterar inte att bli blåst på. Då blir han vansinnig :P
#5: Jag har testat nu med att "pipa till" när han biter i en vecka. Det funkar faktiskt väldigt bra! Eller ja, han biter mig fortfarande ibland, men han blir inte sur som han blev förut när jag sa nej.
Nu biter han lite försiktigt, jag piper, han släpper och ser väldigt förvånad ut. Sen går det en bra stund (mycket längre än förut) och då testar han igen, jag piper, han släpper. Jag hoppas det är helt borta snart. :)
Fler tips är väldigt välkomna!
#6 Innan när han bet mig höll han försiktigt med tänderna. Inga svansviftningar eller någonting. Sen sa jag nej, lugnt och bestämt, men då blev han arg och höll ändå hårdare. Sen lirkade jag loss honom och då bet han igen och viftade på svansen i samband med detta. Då efter det brukade jag sätta ner honom på golvet igen och då började han pipa och sura när han inte fick vara i knät.
En väldigt bestämd ung herre som inte gillar ett nej… :P
Jag instämmer helt att det fungerar att låta som en kattunge, hade också lite problem med min sällskapskise Snowdoll, som bet vid för intensiv lek…
Jag fick också tipset att det kan vara något med tänderna…, jag borstar nu hans tänder oftare och nu bits han nästan aldrig mer!
Mvh
Stéphanie på S*Fabolousdolls
Skaffa gosedjur istället dom bitts inte. Djur har en tendens att vilja bita lite ibland.
#9 Det där var väl en ganska onödig kommentar?
Man ska inte behöva acceptera att ett djur bits. Det är en sak om de tar i lite lätt, men de ska inte bitas ordentligt. Kattbett är dessutom inte att leka med.