Fråga om vaccinreaktion.
Puh! Nu ska vi väl inte behöva åka till veterinären på ett tag hoppas jag!
Det började med en vanlig vaccinering och den här gången bestämde jag mig även för att göra ett blodprov på både Hero och Vile.
Förra året fick Vile en smärre reaktion på det nya, levande vaccinet: Nobivac Ducat. Rodnad, kliande och pälsavfall stor som en femkrona där sprutan gått in. Detta nämnde vi för veterinären som då sa att det är inte säkert att samma reaktion uppstår igen. Många får den bara en gång och sedan är det bra.
Men på kvällen kommer Vile och jamar konstigt, sätter sig under stolen där jag sitter och bara darrar. Helt uppsvullen i hela ansiktet, dreglar från munnen och är kanonröd. Han hoppar till varje gång det sticker i huden som om han hade loppor han inte blir av med.
Upp till Smådjursakuten kl 20:30 på kvällen! Kortisonspruta och stanna över natten. Helt fine när vi hämtade honom på morgonen som tur var.
Blodproverna visade sig vara kanon! Härligt att veta att man "gjort rätt" i och med att de är såpass gamla nu (10 och 12 år) och att generna tycks spela korten rätt.
Nu är frågan huruvida man ska ställa hans reaktion mot att han inte ska få något vaccin alls? Han går ganska mycket ute på tomten, speciellt på somrarna. Alternativet var att ringa innan och be dem ta hem det gamla vaccinet. Bättre än inget alls tror jag.
Tar gärna emot synpunkter!
Använd det gamla vaccinet du haft tidigar
Vi vaccinerar inte med Tricat på grund av att kattungar dött av detta vaccin