Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1465 ggr
Bassoli
0

Tips mot möbelsabotören

Tjenare!
Charlie är helt underbar och lika galen som man ska vara när man är så ung som han,  ca 20 veckor borde han vara eller nåt sånt.

Men han har klöst sönder möbler för ca 60.000kr redan och han verkar inte vara klar.

Vi har försökt vara koncekventa. När han klöser på något olämpligt så har vi sagt nej, burit honom till en av klösbrädorna och sen visat honom genom att själv klösa och då använder han brädan eller klätterträdet. Jättebra.

Men problemet är att han trots 10000ggr inte förstår (än) han ger sig alltid på sängkanten, soffhörnen, soffkuddar, osv tills vi säjer ifrån och åter igen lyfter honom till nån bräda, träd eller nåt som är lämpligt att klösa på.

Det finns klösbrädor och träd i alla rum. När han väljer ut en plats så har vi försökt lägga en klösbräda eller nåt glatt material på den platsen osv.
Problemet är att det är under nätterna han ger sig på den nya hästensängen, eller soffgruppen osv. Alltid nya platser ..

Ta detta rätt.. jag visste vad jag gav mig in på (nästan) i alla fall.
Jag vet att de klöser sönder en del innan de lär sig.. men det är lite tungt nu och jag lyckas inte bryta hans mönster.

Vi klipper klona och vårdar honom. Han verkar vara frisk och kry och älskar oss alla. Världens gosigaste katt. Men om nätterna blir han ett klösande monster =D

Alla tips är välkomna!!

Fridaybrew
0

Vattenspruta tills katten fattar. Det funkar ju inte om så mycket möbler går åt. Eventuellt köpa in fler klätterträd golv till tak modell. Vi bor i en trea och har 4 st golv till tak klätterträd. Dock har vi inte ens möbler för 60 000 sammanlaggt lol, men katterna klöser inte på några av våra möbler.

Nu kommer det säkert vara några som är allmänt negativa till vattenrputemetoden. Dock är den hyfsat effektiv när man har prövat alternativen. Samt katterna lär sig snabbt, så det är inte så att man behöver spruta 100 ggr, dock behöver de ibland påminnas när de testar gränserna lite då och då. Fast oftast räcker det då att HÄRMA vattensprutljudet med munnen och ta i ändå från tårna som Baloo säger och säga Psssshhhhct vilket ungefär låter som en vattenspruta.

Vi körde vattenspruta på våra katter inledningsvis men det var inte många ggr kanske ett 10-tal ggr som behövdes och sen dess räcker det med rösten/härma. Dock om det är något farligt som de pysslar med och de vägrar lyssna ja då får man damma av sprutan. men tro inte att man sprutar katterna ens varje vecka, det är tokigt sällan när man får pli på dom.

De tar inte skada av kranvatten heller, tänk på utekatter som blir blöta av regn, där är det ingen som reagera, och med vattenspruta så är det ett par droppar.

/Fridaybrew

emblan
0

Vet inte tyvärr, hoppas ni kommer till rätta med det, vi har bara kvar ena av syskonen nu, var tvungen att omplacera Klara pga att det inte funkade alls…

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

emblan
0

Vi har inga dyra möbler, som TUR ÄR säger jag bara, vi har fått kasta soffan sen de kom nu.. Men har ni någon möjlighet att hålla honom avskild på natten så att han inte kan klösa då? Och fortsätt att vara konsekvent på dagarna gärna med vattenspruta. lycka till hoppas det löser sig

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

FunHouse
1

Mitt råd är, klipp klorna varje vecka. Då får dom inte tag i möblerna.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se