Hanne till min lilla tjej....
Nu har jag en liten tjej hemma som jag vill betäcka med en fin hanne till sommaren när jag har fått mitt stamnamn iordning.
Jag kollade på ragdollklubben men undrar om någon har en hanne som ni vill låna ut till avel.
Tjejen är testad HCM och Njurar vill blodgruppera henne också och göra dom testerna som går att göra. Om någon har en hanne kan ni lagga ut en bild här och berrätta lite kort och gått om honom priser och test resultat kan ni skicka med pm sen så att vi kan diskutera lite mer om ni inte vill lägga ut det här. :)
Tar gärna emot tips också om ni känner någon annan som har hanne.
OBS !!! bilden är INTE tagen av mig utan den är lånad….. :)
Du kanske ska fundera över hennes starka sidor och VAD DU söker i en hane?!? Lycka till
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Jag kan förklara lite.
Jag vill hellst ha en colorpoint hanne då hon har mycket vitt i ansiktet. Hon har en aning ljusa ögon och en vit fläck på ena örat.
Så jag letar en colorpoint hanne med bra ögonfärg och såklart vill jag att han ska ha genomgått Hälsotesterna hon har.
jag Maria sålde henne som sällskap för att hon hade för mycket vitt???
Ett litet tips i all välmening.Ta det inte som kritik. Sätt lite andra högsta kriterier än färg på hane och ev även ögonfärg i ditt val av hane. Visst är ögonfärg viktigt, men det är mera en quick-fix än tex en taskig öronplacering eller svag haka i nästa generation och svårare att avla bort. Är ju självnybörjare i ragdollaveln, men har avlat på birmor en del, och sett detta fenomen många gånger i vissa linjer.
Men om hon är över-vit, kan det vara smart att ta en mitted eller cp hane, för färgen. Men själv parade jag min mycket vita high mitted hona med en high mitted hane, för att jag tror de kommer matcha varann riktigt bra typmässigt och ge vältypade ragdollungar, även om några sannolikt kommer bli feltecknade.
Vad tycker du din hona har för svaga/starka sidor? Tex gällande öronplacering, haka, bredd i nos, huvud och benstomme? Storleksmässigt? Pälskvalitet? För mig finns det många andra egenskaper som går före i avelstänket.
Som nybörjare, är vi många som tänker/har tänkt att en katt är utställningsbar bara den är korrekt tecknad. Men riktigt så enkelt är det ju inte. Det är många andra saker som räknas in ifall man bedömer att en katt håller för utställning (och avel) eller inte. Typmässigt menar jag alltså. Tycker jag ser många kattungar till salu där det står utställningsbar, på birma och ragdoll, där de "bara" är korrekt tecknade, men inte särskilt lovande typmässigt.
Vad tycker du själv om honans profil, haka, öronplacering, bredd mm? Utfrån de kriterierna skulle det vara lättare att tipsa om vad du skulle behöva i en hane. Kanske kan du knäppa lite "ful-bilder" som visar bredd i nosparti, öronplacering, haka och profil, och kanske nåt helkroppsfoto. Som uppfödare bör och är man alltid så kritisk man kan mot sina egna katter, för att se och matcha partner för den perfekta kombon, men det är ju förstås sällan nån lyckas :)
Sen kommer säkert din honas uppfödare kunna hjälpa dig tillrätta i val av hane och vad din hona skulle passa tillsammans med.
Många bra råd och synpunkter av #4.
Har du köpt henne för avel, dvs informerade du uppfödaren om att du tänkt använda henne i avel? Visserligen kan en ragdoll som har för mycket vitt eller andra färgfel användas i avel om den har andra bra kvaliteter, men du borde diskutera med uppfödaren om dina avelsplaner ifall katten är såld till sällskap.

Blev lite överraskad när jag såg bilden och ilägget, jag trodde Elsa var såld till sällskap? Men jag kanske har fel?!
Du har fått många bra tips värda att tänka på, men jag tycker också du kan ta hjälp av uppfödaren i val av hane. Kanon att ha en mentor att fråga om tips och råd som nybörjare, men även i framtiden kan det vara kanon att ha någon att bolla med. 
Nu står det ju faktiskt i Elsas "annonser" att hon säljs vidare till avel så man måste ju kunna förutsätta att så är fallet.
När det gäller val av hane tycker jag att det har kommit fram en hel del bra tips här. Vad är bra och "dåligt" med din hona? Vill du förstärka det som är bra eller kompensera för det som är dåligt. Antingen väljer man en hane man tror kan "rätta till" honas fel, eller så väljer man en hane som man tror kan förstärka det som är bra hos honan. Kort förklarat så är det två olika sätt att avla. Jag tycker också att typen går före färg så min rekommendation är att inte stirra sig inte blind på färger/teckning.

#7 Ja jag var inte helt säker, måste fått om bakfoten ;) Absolut inget påhopp eller så, hade bara för mig det som sagt och blev lite förvånad.
Men som sagt väldigt bra tips och håller fast vid att det är ju kanon att kunna ta hjälp av uppfödaren/säljaren om ni har en god kontakt. Hon känner ju till Elsas egenskaper bättre än oss här som bara sett en bild och kan säkert vara till god hjälp att hitta en lämplig hane.
Lycka till med sötnosan!
Tack för alla bra svar. Elsa är köpt till avel men ej till utställning.
Är ju som sagt ny i detta med avel osv men vet att Maria visste en fin hanne till henne men är lite nyfiken bara vad som finns för andra hannar där ute.
Jag kan berätta lite mer om Elsa. Elsa är en stor hona hon vägde 4,5 kg vid förra veterinär besöket och då var hon lite yngre än 1år, hon har jätte bra pälskvallitet och hennes öron som på bilden ser stora ut har hon vuxit i fint och förmodligen kommer hon att bli lite bredare mellan öronen också. Dock har hon ju en vit fläck på ena örat och hon har inte ett jätte stort nosparti men annars är det nog inget jag kan komma på nu.
Jag letar efter en hanne som hällst ska vara colorpoint och ha ett bra huvud med mycket bredd mellan öronen gärna stor då jag tycker att det är viktigt att ragdolls är stora. Jag vill också att han ska ha fin längd i kroppen och gärna vara lite grövre till typen med som sagt bra ögon färg och bra öron.
Jag har dock ingen kamera just nu men jag har en till lånad bild som jag skulle kunna slänga med på henne

Hej, det stämmer att jag har sålt Elsa till avel då jag själv hade tänkt använda henne i avel. Tyvärr funkade det inge bra med fodervärden och jag hade inga möjligheter att ta hem henne. Hon är testad hjärta njurar UA och DNA n/n. Hon är redo för en dejt! SOm det skrevs tidigare så är vitt på örat en bagatell och något vi båda visste om.
Jag tycker att Elsa är en stor fin hona med många kvaliteér.När jag hade en tilltänkt dejt till henne gick jag på att jag ville ha en hane med bredd i huvudet och bra ögonfärg men jag kan hålla med om att ögonfärg är en bisak då jag inte riktigt vet hur det ärvs! Båda Elsas föräldrar har en bra ögonfärg och hon fick dålig..
. ANtar att det kommer ifrån bak i ledet…
Jag har tipsat bicolor om en hane så vi får väl se 
Vill avsluta med att ett bättre hem kunde inte Elsa få då jag fick FULLT förtroende för köparen. Sen att hon är en nybörjare och frågar om hjälp tycker jag bara är bra! Ingen vet eller kan allt från början 
Lycka till Bicolor så hörs vi!
Kramar Maria, S*Tillemora´s
#10 Hon är ju så fin du får gärna skicka ett sms eller mejl med namnet på hennen då jag tror att jag kommer ihåg namnet lite fel ;) är riktigt sugen på att kolla in honom då jag är helt säker på att du var vad som skulle passa och kompletera Elsa. :)
Vill bara göra det klart för alla att denna tråd inte är för att jag ska bestämma vilken hanne jag ska välja men jag vill gärna veta vad som finns där ute så att jag inte bara tar första bästa hanne utan också har någonting att jämföra med :)
Hoppas inte att någon känner sig trampad på tårna för det var verkligen inte meningen.

Ber om ursäkt om någon kände sig trampad på tårna, det var jag som hade snurrat till det och var menat i all välmening.
Jätte bra att du har Marias hjälp och som skrivet att man vågar fråga! Tycker du har fått fina tips och önskar dig lycka till med sökandet och kommande planer. Alla är vi ju nybörjare någon gång och det är så guld värt att de som kan mer och har erfarenhet vill dela med sig.
Hade vart kul att se lite mer bilder på henne nu och lite "ful bilder" också som sagt, då är det lättare att tipsa :)
Annars är det ju till att gå in på någon av rasringarna kanske och spana på olikas hemsidor och se om du kan hitta en hane du gillar och sedan ta kontakt.
Jag hade också satsat på många andra saker innan jag stirrade mig blind på bara färg och teckning, men jag förstår hur du tänker och kanske hittar du en hane som komplettarar bra som även har rätt teckning och färg.
Lycka till som sagt