Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1488 ggr
bicolor
2012-02-05 00:07
0

utställnings priser???

Hej,

Jag undrar vad ni uppfödare eller andra utställare gör med kattmaten som man kan vinna??

Jag letar ny mat till min kastrat och tänkte att någon kanske skulle vilja sälja det dom inte använder tex från utställningar. Jag hade köpt mat på djuraffären och dom sa att man fick smak garanti min katt åt kanske 1dl av maten och spydde som en gris 2 hela nätter och när vi gick tillbaka med fodret påstod dom att royalcanin inte ingick i smak garantin. Jag har liksom inte lust att bussa djuraffärer på en massa pengar för mat när min katt spyr som en gris utan då skulle jag hällre köpa det av någon som inte använder maten men faktist skulle kunna göra någonting vettigt med pengarna.

Ge gärna förslag på om ni har någon påse överbliven mat hemma och hur mycket ni skulle vilja ha för den. Jag bor i Dalarna men jag åker till utställningen i örebró i Mars så det skulle också funka att träffas där.

Ni kan gärna lägga upp annat ni säljer också kan vara kul för andra att nosa runt lite :)

OBS katten är 10 år och ganka smal så jag vill gärna få upp henne lite i vikt.

Rosino
2012-02-05 10:27
0

Om du gav 1 dl av en ny mat åt katten så är det inte konstigt att den "spyr som en gris". Och då den åt maten så är det ju knappast fel på smaken.

Av de flesta fodermärken finns det ju små påsar att köpa, man behöver inte köpa en stor säck genast då man inte vet om katten äter/tål det. Många fodertillverkare har också små påsar med smakprov, bl.a. RC.

bicolor
2012-02-05 11:13
0

hon fick inte 1dl mat på en gång. jag blandade 25% ny mat med 75% av hennes gamla mat i 2 dagar dock då började damen min peta ut den nya maten för den var mycket godare.

Det jag syftade på när jag skrev typ 1dl var att enlig djuraffären fick man lämna tillbaka maten om det var minst 50% kvar av maten i påsen.

Jag kan nog kolla runt lite för min djuraffär har bara stora påsar och jag kontaktade royal canin men dom har slutat göra smak prov för att det inte är bra för naturen och dom har tydligen gått med i någon slags natur vänlig sak, kommer inte ihåg vad dom kallade det.

Men tack för tipset. :)

Rosino
2012-02-05 11:53
0

Vad äter hon nu, och vad var det för foder hon spydde av?

bicolor
2012-02-05 13:50
0

Hon äter Acana Pacifica men hon har haft njurstenar och veterinären vill att vi byter foder då det är för mycket protein i fodret och det kan orsaka fler njurstenar.

Fodret hon spydde av var RC sterilised 37.

Jag har haft fodret Rc aging +12 till henne förut och det fungerade bra men det var ca 3 år sedan och innan dom andra katterna kom som just nu är 1 och 2 år och jag tror inte att det fodret är så bra för dom.

Hon är som sagt ganska smal moch jag vill gärna att hon går upp i vikt en aning. Jag skulle också tycka att det var skönt att alla katterna kan äta samma foder men det är ju hon som är viktigast i detta fall då dom andra 2 trivs med fodret och vi har tidigare behövt sära katterna vi utfodring men jag tycker fortfarande att det är lättast att ha fri tillgång till torr fodder.

[Litlamins]
2012-02-05 14:18
1

Det är väl mest om man BIS:ar som man vinner en del mat? Och det är det ju endast ett fåtal som gör på varje show. Det brukar stå kartonger/tunnor uppställda vid entren där man kan skänka bort mat man inte använder själv till traktens katthem. Så brukar jag göra när jag vunnit nåt jag inte vill använda.

Det där med att bjuda zooaffären på pengar är nog en chansning vi alla kattägare gör då och då, när man bestämmer sig för att testa nåt nytt. Du kan ju köpa små-påsar, runt 400gr, så blir det inte så dyrt om hon inte gillar det eller inte tål det.

Ibland på utställningar finns olika montrar där man kan få provsmaks-påsar att testa hemma, kolla i örebro vetja!

Det är ju ett evigt dielmma det där med katter i olika åldrar och behov av olika mat. Jag har turen att våra kastrater inte är några tjockisar, och vi har för det mesta kitten-foder rakt av här hemma. Alltid nån kattunge på uppväxt eller nån dräktig eller digivande hona känns det som. Just nu använder vi Bozita och är nöjda med det.

Kinne
2012-02-05 14:39
0

Bozita är det svenka fodret va? Säljs det i de flesta djuraffärer?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

bicolor
2012-02-05 15:45
0

Hur Länge har du använt det?? har det alltid varit bra tex fina pålsar bra hull osv??

Vi har matat Bozita till hundarna förut och var nöjda med det man har aldrig testat till katterna.

off36is
2012-02-05 16:00
0

Hej!

Jag köper kattmaten  hos veterinären och den maten får man lämna tillbaka och få pengarna tillbaka om katten inte kan äta den av någon anledning.

Din äldre katt kanske ska ha speckost anpassat för att motverka njursten om den haft problem med det tidigare. Hör med veterinären vilken mat som kan vara bra för henne. Tyvärr blir det kanske olika mat eftersom dina katter har olika behov. Hoppas du hittar något som funkar för din katt!