Dåliga av blötmat!
Behöver lite hjälp!
Jag har insett att båda mina tjejer blir dåliga i magen av blötmat!
Har tagit bort blötmaten och försiktigt fasat in den igen, men då blir de lika dåliga igen.
Jag börjar få slut på idéer om vad jag ska göra, jag vet ju att de behöver få i sig vätskan som blötmaten ger, men som det är nu känns det lite kontraproduktivt eftersom den försvinner lika snabbt igen…
Har provat både RC, Bozitas och Mjau, märken som de åt som kattungar!
Jag fattar inte varför det inte går nu?! Hjälp!
Har du testat blötmat från RC-veterinär linjen? Jag har kört RC Gastro intestinal (blötfoder) på mina killar när de haft problem med magen, den funkar bra. Mina fixar inte Bozitas så just nu köper jag bara blötfoder hos vet. det är dyrare men magarna mår bra. Favoriten just nu är Hills, vet.linje, blötfoder för Kitten.
#1 Tack för ditt svar! 
Jo, har provat RC-vet-linjen också och tyvärr gick inte det heller!
En av kissarna åt av en troligtvis giftig växt och vi fick rådet att ge henne just Gastro Intestinal. I samrådan med veterinären fick jag dock sluta, eftersom hon blev så himla dålig av det..
Hur gamla är dina katter och vad åt de hos uppfödaren? 
Mina, uppfödda på huvudsakligen torrfoder, var känsliga för blötmat (oberoende av vilken sort) under hela sitt första levnadsår. Det var hopplöst att någon ständigt var lite dålig i magen.
Mina är runt 1,5 år nu och blötmat funkar fint med magarna. Jag upplevde det som att kattungar har extra känsliga magar, men växer ifrån det ju äldre de blir.
Du kan ge t.ex FortiFlora samtidigt som du försöker fasa in blötmaten. Du ger väl små mängder i början? Vanligaste problemet är nog antagligen att man går för fort fram.
Jag har samma problem med min yngsta, hennes mage klarade det bra när hon var liten men inte längre (1år), även efetr en pytte portion så blir hon lös, inte särskilt kul när man har långhårig katt.. Sätter ju dessutom käppar i hjulet för min plan att gå över nästan helt på blötmat åt dom..
Det är ju mycket vätska i blötmaten så många katter bli lösa i magen till en början. Så även mina. Men efter tag så brukar det gå över och magen vänjer sig vid den nya maten. Så var det här i alla fall.
Eftersom jag ger mina katter väldigt varierad mat och mycket rått kött så råkar vi ibland ut för någon lös mage, men det håller inte i sig mer än runt 1 dag nu för tiden. Tycker dock överlag att magarna är bättre och att katterna kräks mindre av kött och blötmat.
Tycker inte om det där med torrfoder, känns ju rätt onaturligt för djuren att stoppa i sig torra kulor. Och jag tycker inte att det så konstigt att katterna är hårda i magen av det med tanke på att det ju faktiskt är så otroligt torrt.

Det är en viss invänjningsperiod när man börjar med blötmat, det är väldigt olikt torrfoder för magen och det är en omställning. en del är också känsliga om man blandar blötmat med torrfoder som innehåller spannmål. Samma sak för blötfoder med innehåll av spannmål, det ska undvikas.
Man kan också kolla så att det inte innehåller mjölkprodukter, det är ovanligt men förekommer. Jag vet att Mjau, Bozita och Husse inte innehåller det. Köp heller inte sorter med fisk, det påverkar inte magen men det är dåligt av andra anledningar.
För att det ska gå lättare att ge rekommenderar även jag att man ger någon form av probiotika som #4 säger, man kan också testa att blanda i benmjöl, äggskalskalk och koltabletter i maten, det erkar stoppande.
Låt det även gå ett tag mellan fodringstillfällena så magen får en chans att bli tom innan katten äter nästa gång, så tarmen får vila.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack för alla svar!
Katterna är ca 6 månader nu, och är uppvuxna med blötmat! Det är det som känns så skumt, att de blir dåliga bara sådär!
Jag märkte plötsligt hur de blev gasiga och vääldigt lösa i magen efter att de hade ätit, när jag tog bort blötfodret blev de bra igen. Sedan har jag försökt att fasa in det försiktigt i små mängder, men de blir lika dåliga igen.
Jag är rätt nojjig när det kommer just till diaréer eftersom jag har hört att det är farligt för unga katter då de blir uttorkade mycket lättare, så därför vill jag helst undvika att "vänta och se".
Jag ska prova att ge fortiflora samtidigt, och fasa in det försiktigt igen!
Tack alla! 

Äter de bara blötfoder eller blötfoder med torrfoder?
Vilka smaker och vilket märke är det åå blötfodret?
#) De äter både torrfoder och blötfoder!
Har som sagt provat lite olika, främst bozitas och RC som de är uppfödda på!
Har idag börjat fasa in RC igen med fortiflora, håller tummarna för att det ska funka! :)

Då kan det vara orsaken till att de blir dåliga.
Känns ju mindre bra att försöka få dem att äta ett blötfoder med spannmål om de visar känslighet, det är liksom dömt till att misslyckas.
Spannmålet irriterar tarmen och ger lättare diarré. Det är delvis därför jag tycker att du ska utesluta spannmål om du vill få katter som blir bra i magen.
En annan aspekt är att köttet i fodret smälts snabbare än spannmålet, då spannmålet ligger inblandat med köttet och köttet smälts fortare blir det mycket oroligheter i tarmen med foder som smälts i olika takt och som sedan vill ut olika fort. När köttet som är smält vill ut men spannmålet som inte är det ligger ivägen så blir det också knas i tarmarna.
#11 Jo, du kanske har rätt. De är dock uppvuxna med en blandning av båda!
Jag har fått det torrfoder de äter rekommenderat av min veterinär eftersom det är speciellt utformat för katter med känslig mage. Jag känner därför att det känns lite vanskligt att utesluta det!
Jag ska först se om det funkar med fortiflora, annars får jag naturligtvis prova att ta bort torrfodert också, tack för tipset!
RC blötfoder innehåller tyvärr också spannmål, så i det avseendet är Bozita ett bättre val.
Så är det igång igen…
Idag är det fullständigt kaos här hemma.
Igår gav jag katterna 1/2 tesked blötmat var och idag är de helt sjukt lösa i magen.
Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vänja in dem? Är som sagt orolig för att de ska förlora för mycket vätska när de är såhär dåliga..
Jag får nog kontakta vet igen och diskutera hur jag ska göra, tack alla som engagerar sig!
Låter ju verkligt konstigt att de skulle bli så lösa i magen om de bara fått 1/2 tesked var.
Veterinären kommer antagligen att säga att du ska strunta i blötmaten och ge torrfoder.

Jag skulle inte lita på vad veterinärerna säger om sina foder, man får inte glömma bort att de får sin utbildning i näringslära av just foderföretagen, gissa vad de rekommenderar när de är färdigutbildade?
Det är sällan stor skillnad mellan dessa olika veterinärfoder, det är inte svårt att hitta egna alternativ som fungerar lika bra om än bättre. Känns framförallt väldigt paradoxalt att ge spannmål till katter med känslig mage.
Och ja, som svar på ditt senaste inlägg, ta bort spannmålet..
Innan du ger blötfoder, se till att katterna gått utan mat några timmar så magen är tom. Och ge inte kylskåpskall mat, ge den rumstempererad.