Tänkvärt angående utfodring
Den som är intresserad av näringslära för katt kan rekommenderas att läsa följande artikel. Den är förkortad från engelska originalet, och vill man läsa hela så kan man gå in på den engelska sidan, där det för övrigt finns mycket annan intressant läsning också.
Antagligen har det här varit uppe förr, men det tål att upprepas. Man kan ju alltid läsa artikeln och sedan bilda sig en egen uppfattning 
Tilläggas skall att även mina katter tyvärr äter mest torrfoder
men jag får nog försöka ta tag saken igen och försöka styra över dem på blötfoder. Barfa är knappast något jag kommer att ge mej in på.
Bra text såklart, frågan är hur man bär sig åt om katten totalvägrar all sorts blötmat… ska man svälta den till den tillslut äter?
Man ska inte svälta en katt. Om du går in på den engelska sidan finns tips om hur man ska vänja en katt vid blötfoder. Lätt är det inte, men i de flesta fall lyckas det nog om man själv är tillräckligt övertygad och kan stå emot katternas klagan då de inte får den mat de vill ha 

Det går alltid att vänja katten. Läs tipsen på sidan. Sakta men säkert och med mer envishet än katten.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rekomenderar denna kanalen på youtube http://www.youtube.com/user/MercolaHealthyPets
Inte samma kanal men samma veterinär :)
Vårt största problem är att kattens avförig blir rätt kladdig om han äter för mycket blötmat. Han får en halv matsked morgon och kväll, och det gränsar till vad han klarar av att smälta…
Nelsons fotodagbok ^^
#5 Vad ger du gett för blötmat? I allmänhet brukar magen "vänja" sig efter ett tag om inte blötmaten innehåller nåt som katten inte tål. Man kan också blanda i t.ex FortiFlora eller liknande för att hålla magen bra.
# 6 - Vi har givit honom både Bozita Kitten och Bozita "vuxenmat" (köttfärs). Bozita torrfoder klarar han av galant utan några problem, så det är märkligt att just våtfodret orsakar problem hos honom. Vi fryser ner i små förpackningar, så färskheten är det inget fel på..
Anledningen till att vi testade Bozita vuxenfoder förresten var att han efter ett tag tröttnade på Bozita Kitten. Han spottade t om ut den till slut! Han verkar vara oerhört petig med maten, men vi förstod det som att en katt kan äta samma mat i "oändlighet". :-) Nu har han gillat Bozita köttfärs ett bra tag och hoppas att det håller i sig. ^^
Tack för tipset om FortiFlora.
Nelsons fotodagbok ^^
Mina två killar klarar inte av Bozitas blötfoder, de får gaser i magen och fiser en massa. (dock så äter dom med god aptit om jag ställer fram det) Har testat en hel del del olika blötfoder nu (den minsta på 4 mån vägrar torrisar helt) och de gillar bäst Hills veterinary formula "Tender chunks in gravy" för Kitten. En av mina katter var till veterinären för han var förkyld och det var samtidigt han ätit Bozita torrisar och blötfoder ett tag och då blev vi rekomenderade att köra RC intestinal och Fortiflora ett tag för att få ordning på magen efter Bozita fodret.
Mina killar är rätt petiga med maten och jag skulle ju gärna se att dom också tyckte att det var ok med ngn annan blötmat än den jag köper hos Veterinären, har även testat IAMS för kitten men den smakade dom lite på och stod sen mest och skrapade brevid.
Har försökt att få min minsta kille att smaka lite torrisar men det går inte, har försökt att blanda i några i blötfodret men det upptäcker han rätt snabbt och vill inte äta mer. Nu, efter att jag läst den här artikeln så känns det inte lika viktigt att lära honom äta torrisar. Han äter ju bara blötfoder just nu så han vill inte ens dricka vatten.
Mycket fin kattunge du har på bilden, prata med uppf vad hon säger.
#8 Var lyckligt om han äter bara blötfoder och lär honom inte äta torrisar! 
#9 Tack! Förutom att han är söt så är han världens gosigaste :-)
Jag har fått många bra tips från min uppfödare och även vetrinären men min lilla kille är lite envis och har bestämt sig att inte smaka på torrisarna än. Han smakar dock på annat som bjuds såsom ägg, kokt torsk för att inte tala om när vi hade helstekt entrecote förra helgen. Då satt han på bakbenen och pep vid min stol för han ville smaka :-D
#11 Varför vill du att han ska äta torrfoder?
#12 Jag trodde, innan jag läst artikeln i tråden, att det är bra om katterna äter både torr- och blötfoder. Nu känner jag mig inte orolig för att min lille inte får i sig tillräckligt. Den större äter både blötmat och torrisar och dricker vatten så jag var bara orolig för att den lille inte får i sig ordentligt med mat och vatten. Men han växer på sig ordentligt ändå och han går lika ofta på lådan som den större så det funkar ju bra. Vilket blötfoder ger du till dina katter?

#13 Bozita och Mjau är de bästa blötmatsorterna på marknaden.
Får börja jobba på det… Hälsa går ju allra först hos finaste katten! Tålamod… Men jag förstod inte riktig texten. någon som vill översätta, jag får inte svälta, men jag ska inte heller ge någon torrmat.. Jag vet inte hur mycket blötmat jag slängt redan för att han totalvägrar och det blir dåligt. Alla tips är välkomna!!! :)
Här finns en video som lite förklarar, kanske lättare att förstå än den tunga engelska texten
getting your cat to eat healthier food
Här sägs att man ska vänja katten vid att få 3 måltider torrfoder om dagen, och inte ha fram det hela tiden. Sedan ska man byta ut en av måltiderna mot blötfoder. Då får katten i sig det den behöver för att det inte ska bli ohälsosamt, samtidigt som den blir hungrig så att den förhoppningsvis börjar smaka blötfodret.
I början lönar det sig säkert att frysa in blötfoder i små förpackningar för att inte tvingas slänga en hel massa.
där hon föreslår att man ger två torrfodermåltider per dag och har blötfoder fram hela tiden, så får katter som är vana att småäta möjligheten att äta blötfoder när inget torrfoder finns.
Det är inte lätt, de flesta av mina katter äter mest torrfoder så vi kan säga att jag vet ganska bra i teorin hur man ska göra men jag har inte fått det genomfört i praktiken 

Precis den kanalen jag länkade till ;)
#17 ja det är mycket bra där tycker jag
Själv är jag övertygad om att det vore det bästa att få katterna att komma från torrfodret, men sen om jag lyckas är en annan sak 
Tack ska ni ha! Jag ska iallafall göra ett seriöst försök att övergå till blötmat!

#18 Det är otroligt svårt… har en överviktig hona som jag vill ska äta mer blötmat och rå mat men det är svårt. Skaffade en matpyramid för torrisarna, som tur är är hon otoligt lat och äter hellre blötmaten som ligger på ett fat än peta ner kulor med tassen XD

Katter som får problem med magen och gaser av att börja äta blötfoder kan få det om de fortfarande äter torrfoder vis sidan av, i synnerhet om torrfodret innehåller spannmål. Det blir lite hela havet stormar i tarmen då.. Man får även tänka på att det behöver komma tillrätta nya sorters bakterier i mag-tarmfloran när man byter till blötfoder som kan ge lite orolig mage i början. Skonsammast är det om man kan få katten att sluta äta torrfoder, eller åtminstone sluta äta torrfoder med spannmål.
Mot lös mage kan man ge benmjöl och koltabletter för att stabilisera lösheten.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag har köpt Probiotika som jag strör över blötmaten/färskfodret för att underlätta för magen med den nya kosten.
http://www.purina-proplan.se/pdf/forti_flora_konsumentfolder.pdf
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
# 21 - Intressant. Vi ger vår katt Bozita torrfoder (kitten). Vad är det som gör att det bildas gaser om spannmål kombineras just med blötfoder?
Nelsons fotodagbok ^^

För att spannmålet irriterar tarmen och det gör inte köttprodukterna. Smältbarheten är även olika, köttprodukterna smälts snabbare än spannmålet, och då uppstår problem när spannmålet ä rinbakat med köttet så att säga.
Tex så har grönsaker en smältbarhet på ca en halvtimme hos människa, och kött har ca 1-1½ timme. Därför rekommenderas det att man äter sallad och grönsaker först, innan man äter köttet, för att undvika gasbildning i tarmen. Det är lite samma för katter, fast tvärtom, de smälter köttet fortare än vegetabilierna
# 23 - Tack för utförlig information! Som det är nu insisterar katten på att äta både torrfoder och våtfoder. Kanske vågar vi oss på en total övergång till våtfoder i framtiden.
Nelsons fotodagbok ^^

Varsågod
Hur menar du med insisterar?
Vad händer om du tar bort torrfoder?
# 26 - Insistera kanske är ett missvisande uttryck, men Nelson älskar torrmat. Går och småäter ur skålen säkert 7-8 ggr om dagen. Hade vi tagit bort torrfodret hade han med all säkerhet protesterat.
Nelsons fotodagbok ^^

Då ligger ju inte problemet hos katten utan hos dig som ägare.
Du måste ju göra så för att han ska få i sig bra mat?
Säg åt en fet unge med diabetes att han inte får äta lördagsgodis längre så blir det säkert också protester. Ska man låta dem hållas bara för att man inte orkar med att de protesterar? Vad är bäst för dem tro?
Varje gång katten vill äta är det ju bara att ge blötfoder, övrig tid får han så lov till att vänja sig, hur ska man annars kunna nå en övergång?
#21 hur mycket benmjöl respektive koltabletter ger man en katt som blivit lös i magen. Blir lite nyfiken för jag har aldrig använt benmjöl o koltabletter?
Jag hade fått för mig att de istället kan bli lösa i magen av benmjöl när man börjar BARFA:ar
Strör man bara lite över maten eller?
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Benmjöl ca 1% av fodergivans vikt i gram, har jag för mig. Står på förpackningen hur mycket man ska ge.
Koltabletter vet jag inte riktigt, men enda biverkningen vid överdosering är förstoppning, så man kan ju börja med lite och öka upp dosen och hålla koll på avföringen samtidigt. Koltabletter är ju bara rent kol.
De blir nog inte lösa i magen av benmjölet, utan snarare de nya bakterierna som de får i tarmfloran i samband med det råa köttet.
Strör över eller blandar i, ja.
# 30 ok, tack!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt