Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1716 ggr
Enyahund
2

Vart köpte du din ragdoll?

Ja, som texten lyder så undrar jag vart ni köpt era ragdolls. Är ni nöjd med uppfödaren? Jag är på jakt efter en bicolorflicka och känner att jag gärna vill hitta en seriös och bra uppfödare som har fina katter. Någon som har någon uppfödare att rekommendera?

FunHouse
3

Jag har många uppfödare vänner jag skulle kunna rekommendera. Men jag vet inte om det är ok att prata om uppfödares för och nackdelar öppet på ett forum. Tycker väl inte det är helt ok. Varje uppfödare är ju en enskild person får man inte glömma.

Du får nog pröva att fråga privat några stycken eller ringa några uppfödare som har kattungar och bilda dig en egen uppfattning. De flesta uppfödare är faktiskt ärliga och väldigt ansvarstagande i mitt tycke. Eftersom jag är uppfödare själv så har jag ju träffat en delGlad.

Lycka till med att hitta din dröm katt och du är så välkommen att höra av dig om du är intresserad av kattunge i framtiden.

//AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

emblan
2

Tänker inte heller prata om olika uppfödare, alla har en egen syn och åsikt och du väljer ju utfter vad just DU tycker är viktigt. Jag tycker att du ska gå på fakta istället för löst prat eller åsikter som uppfödare kan ha om varandra. Och såklart, hitta just den katten du letar efter. Ett sätt kan ju vara att kolla på:

http://www.ragdollklubben.com/
De som är medlemmar där följer ju deras uppfödarkodex och hälsoprogram. Kanske är det något sådant du letar efter?
Lycka till

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

[Isadolls]
0

Ja och alla uppfödare är inte så trevliga att prata med alltid, vissa kan vara riktigt otrevliga! och ifråga sätta dig som vill köpa en ragdoll……verkligt tråkigt enl. mig!! men sedan finns dom som är riktigt trevliga o tillmötesgående,har haft erfarenhet av både och, bara för att man kanske inte har ett reggat stamnamn betyder inte att man inte är seriös som köpare……

Shivali
0

#3, Jag tycker självklart att man ska svara trevligt på eventuella (avels-)förfrågningar, men att bli ifrågasatt får man nog räkna med. Har köparen inget stamnamn/uppfödning kan man ju som säljare inte få nån uppfattning öht hur dennes avel ser ut eller kommer att se ut. Då MÅSTE man ju fråga ut och ibland "ifrågasätta" den blivande uppfödarens tankar ang avel, att starta en uppfödning kräver betydligt mer än de flesta nog anar. Det handlar inte om att vara otrevlig eller misunnsam, det handlar om ens älskade bebisars väl.

Flera har kontaktat mig ang avelskatt fast de inte ännu äger en Ragdoll, och jag svarar alla: skaffa en utsällningskastrat, eller bli fodervärd, det är mitt absolut bästa tips för att få in foten och lära sig mer. Tyvärr verkar det inte särskilt populärt…varför ha så bråttom?

Enyahund: Hoppas du hittar din drömkatt hos rätt uppfödare snart, lycka till! Tycker du har fått bra tips här ovanför :)

[Isadolls]
1

Man kan vara ifrågasättande utan att vara otrevlig! Alla är ju nybörjare i början…. Hur ska man annars lära sig? jag är väldigt glad över mina älskade ragdoll som jag införskaffat utan att haft stamnamn ifrån början….Men nu har man ett "Stamnamn", undrar omdessa otrevliga hade velat sälja till mig nu???

Bara en tanke liksom….Och jag har ett STORT stöd av katternas uppfödare!Skrattande

Shivali
1

Ja självklart Isadolls, man vinner inget på att vara otrevlig tycker jag. Vad tråkigt att du stött på det :( Jag försöker alltid svara så trevligt och sakligt jag kan, men vissa vill bara inte ta till sig vad jag skriver…

Många säljer ju inte avelskatt till nån utan stamnamn av rent juridiska skäl, men man behöver ju inte bli otrevlig för det.

Men det är INTE lätt att komma in som ny uppfödare, en verklig tur att det finns mer erfarna som vill stötta och hjälpa, jag är evigt tacksam för mina "mentorer" och alla som hjälper i stort och smått!

NameMe
1

Jag tycker att det är lika viktigt att mina köpare känner sig trygg med mig som uppfödare som det är viktigt för mig att lita på att mina kattungar kommer till ett tryggt och kärleksfullt hem. Förhoppningsvis kan vi fortsätta att hålla kontakten framöver.

Jag uppmuntrar köpare att åka hem och fundera ett par dagar innan de bestämmer sig för att boka en kattunge av mig. På så vis slipper vi impulshandlingar och alla i familjen får tycka till innan de bokat upp sig på ny familjemedlem.

Att vara trevlig är en självklarhet, oavsett ifall man vill sälja eller inte.